power Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Hej! Har ni lust att svara på en fråga? Fick upp ett meddelande och det står så här; Diskeeper has detected that CHKDSK is scheduled to run on the volume: (C:). This is due to either a user request, or because the operating system has found errors in the file system. CHKDSK will not run automatically during the next system reboot. Until CHKDSK is run, Diskeeper can nor defragment this volume. Försökte sedan att köra CHDSK från DMC men då står det att processen är upptagen, avinstallerade sedan Diskkeeper och testade igen men med samma resultat. Går inte att defragmentera eller köra CHDSK längre....lite irriterande. > Vad göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Hej Checkdisk kan inte köras från cmd (om XP är igång) Däremot kan du köra felkontroll via Den här datorn > högerklick på disken > egenskaper>fliken verktyg. Om inte felkontrollen får åtkomst till disken så sker det vid nästa omstart och en riktig chdsk körs. Kör Vista just nu så svaret är inte exakt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Jag installerade Diskkeeper Lite som är en snålvariant av sharewareversionen av Diskkeeper. När jag sedan avinstallerade det så fungerade inte windows eget defrag-program alls. Jag försökte köra en systemfilechecker och det visade sig att det lilla "oförargliga" diskkeeper lite hade bytt ut mängder av windows systemfiler och programmet frågade efter windows xp-installationsskivan för att återställa originalfilerna. Tyvärr har jag bara en recoveryskiva och det funkade inte. Slutade med att jag fick skicka in en backup som jag "turligt nog" hade på lut. Det är alltså att tänka efter ett par gånger innan man installerar defrag-program som ta över windows eget. Sen må dom vara duktigare på att defragmentera men jag har tyvärr inte mycket gott att säga om dom. Jag har t.o.m. drabbats av en hårddiskkrasch av dem, visserligen för många år sedan, men ändå. Tänk efter före. Diskkeeper ändrar kraftigt i windows systemfiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Synd att du inte tog reda på lite mer om Diskeeper Det finns ju fler, jag tänker på PerfectDisk som jag använder och som inte blandar in Windows defragmenterare, ett super program som fixar disken på bästa sätt å snabbt går det. Slår med råge Diskeeper och mycket användarvänligt, finns här: http://www.raxco.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
power Posted June 29, 2006 Author Share Posted June 29, 2006 Tack för era råd! Har nu testat Perfect Disc och har funnit det bättre /Power 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts