Gå till innehåll

Min position?


-64

Recommended Posts

Alldeles nyss kom det upp en liten ring med en prick nere i aktivitetsfältet till höger. Jag satte pekaren på den och det kom upp en liten ruta. Det stog: Din position används. Ringen försvann efter någon ½ minut.

Jag har aldrig sett det meddelandet förut. Det kom uppdatering för någon vecka sedan. Är detta något allvarligt eller är det som resultat av alla cookies? Ikonen för Windows Shield visar en blåmärkt  sköld. Det tolkar jag som att allt är väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har åtminstone inget med cookies att göra.

En möjlighet kan vara att en flik i en webbläsare kollar var i världen du är och en annan att det är Windows i sig. Du kan läsa om det här där det också står var man hittar olika inställningar: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/windows-platstjänst-och-sekretess-3a8eee0a-5b0b-dc07-eede-2a5ca1c49088

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får då och då ett meddelande i Windows att "mina sekretessinställningar har hindrat plats hejsanhoppsan", så det verkar ju helt klart gå att stänga av om du känner att det behövs.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ens position kan användas för både bra och dåliga syften så det är ju bra att ta reda på vad som vill veta var man är. Det är ju t ex väldigt bra när ens GPS-app vill veta var man är men det är ju mindre bra när Google vill veta det för att kunna spåra en och ge en reklam baserad på var man är (om man just inte vill ha reklam från närliggande affärer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...