Gå till innehåll

Återställa navigeringsfönstret


Gå till lösning Löst av Venoms,

Recommended Posts

58 minuter sedan, Japanmannen sade:

Navigeringsfönstret har flyttats från botten till vänster någon under de 3 senaste veckorna i både 365 och Outlook. Har alltid legat längst ner innan.

Start och alla program visar Microsoft 365 (Office). Kollar jag i Software Center så står det Microsoft 365 Apps inkl. Outlook. I program och funktioner finns Microsoft 365-Apps for enterprise.

Version på Outlook: 2302  16130.20644

Nu blandar du ihop begreppen igen "i både 365 och Outlook", inte lätt att då veta vad du egentligen avser, syftar på.

Men som jag förstår det så har du en installerad Outlookklient baserat på ett 365-abonnemang (inte Outlook 2021), och så använder du webbmejlen ibland (kanske för samma e-postlåda eller för någon annan). Och då stämmer det bättre för mig om flytten av fältet.

I mitt installerade Outlook, baserat på ett 365-abonnemang, så kom denna flytt till vänster för ett bra tag sedan. Men uppdateringar kommer ju inte samtidigt för alla användare. Det går också att stänga av de automatiska uppdateringarna för 365-appar, och man får manuellt hantera när man vill uppdatera.

Min version av Outlook (för Microsoft 365): 2306 (version 16529.20182)


Ska man vara noga så verkar fältet vi pratar om benämnas "Navigeringsfältet" (en del av Navigeringsfönstret, som innehåller Inkorgen och andra mappar, m m). Och det kommer senare att permanent placeras till vänster.

"Om navigeringsfältet är placerat till vänster i Outlook-fönstret har du den nya versionen för den här funktionen (tillgänglig i aktuell kanal version 2207 eller senare).
Du kan flytta tillbaka fältet under mappfönstret en tid enligt beskrivningen nedan, men så småningom placeras navigeringsfältet permanent i den vänstra marginalen."

Anpassa navigeringsfältet - Microsoft Support

I webbmejlen verkar det inte gå att flytta det tillbaka till botten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ChristerE sade:

Nu blandar du ihop begreppen igen "i både 365 och Outlook", inte lätt att då veta vad du egentligen avser, syftar på.

Oj, är jag så otydlig? 

Jag menar det jag skrev. Någon gång under de 3 senaste veckorna hade navigeringsfältet flyttats från botten till vänster sida i både 365 och Outlook.

  • Confused 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-07-24 at 17:02, Japanmannen sade:

... i både 365 och Outlook.

365 anger, som tidigare förklarat, endast att det handlar om abonnemang, för appar (t ex e-postklienten Outlook) och tjänster. Outlook kan handla om både det ena och det andra, köpt e-postklient eller med abonnemang, eller t ex Microsofts mejltjänst. Se tidigare medtagna länkar.

Efter ytterligare information och kommentarer från dig gjorde jag ett antagande om vad du faktiskt använder (som förhoppningsvis stämmer men som kan vara fel) och sen tips om vad som går att göra, och inte göra, i olika versioner av Outlookklienten och i webbmejlen. Blev förvånad när sen samma oklara information kom igen - "... i både 365 och Outlook".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-07-24 at 17:02, Japanmannen sade:

Oj, är jag så otydlig? 

Jag menar det jag skrev. Någon gång under de 3 senaste veckorna hade navigeringsfältet flyttats från botten till vänster sida i både 365 och Outlook.

Nä, det är inte otydligt. Det var precis det jag råkade ut för när jag startade tråden. Lösningen finns med på hur du ska få tillbaka originalet så som du vill ha det.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-07-27 at 01:20, Venoms sade:

Nä, det är inte otydligt. Det var precis det jag råkade ut för när jag startade tråden.

Håller med helt och fullt, det är inte otydligt att navigeringsfältet hade flyttats till vänster. Det är omständigheterna som var otydliga, borde vara tydligt om man följt inläggen den senaste veckan.

On 2023-07-27 at 01:20, Venoms sade:

Lösningen finns med på hur du ska få tillbaka originalet så som du vill ha det.

Missar jag inget så handlade väl det om en ändring i registret. Så verkar webbmejl (Microsoft 365?) vara en av de två sätten Japanmannen hanterar e-posten på (har inte kommit någon respons på om antagandet stämmer eller inte), och där fungerar väl varken registerhacket eller att bocka ur "Visa appar i Outlook" som Japanmannen själv kommenterade i sitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, ChristerE sade:

Missar jag inget så handlade väl det om en ändring i registret. Så verkar webbmejl (Microsoft 365?) vara en av de två sätten Japanmannen hanterar e-posten på (har inte kommit någon respons på om antagandet stämmer eller inte), och där fungerar väl varken registerhacket eller att bocka ur "Visa appar i Outlook" som Japanmannen själv kommenterade i sitt första inlägg.

Kalender, epost och kontakter hanterar jag i Outlook (klienten). Webbmailen (Microsoft 365) använder jag för en funktion som mig veterligt inte finns i klienten. image.png.a7696a10688842b5552b2e1a4a9c7bcc.png

Att reagera på någons meddelande, som jag använder för att "bekräfta" att jag läst mailet.

Inställningen "Visa appar i Outlook" finns inte i Microsoft 365 och registerhacket gäller bara klienten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Japanmannen sade:

Kalender, epost och kontakter hanterar jag i Outlook (klienten). Webbmailen (Microsoft 365) använder jag för en funktion som mig veterligt inte finns i klienten. image.png.a7696a10688842b5552b2e1a4a9c7bcc.png

Att reagera på någons meddelande, som jag använder för att "bekräfta" att jag läst mailet.

Inställningen "Visa appar i Outlook" finns inte i Microsoft 365 och registerhacket gäller bara klienten.

Tack för den informationen. Jag har dessa "reactions" i min Outlookklient (Microsoft 365), men din version är äldre (se tidigare inlägg) så du kanske inte fått uppdateringen än där detta är tillagt.

"Don't see this feature yet?
It's rolled out to all platforms (Windows, Mac, iOS, Android, and Web) as of December of 2022, but if you're on the Monthly Enterprise, or one of the Semi-Annual, channels you might not see the feature on Windows quite yet."

Reactions in Microsoft Outlook - Microsoft Support

I samma artikel står det också:
"Important: Reactions only work in Exchange Online mailboxes and, by default, only when the person you're messaging with is also in your organization and using an Exchange Online mailbox."

Ursäkta jag tjatar😁  men Outlookklienten finns alltså både i köpt version (i Officepaket och i alla fall tidigare också som enskilt program) och som del av Microsoft 365-abonnemang, så Microsoft 365 (= abonnemang/prenumeration) behöver nödvändigtvis inte innebära webbmejl. Tar med detta för läsare av tråden som inte har full koll på de två varianterna, köpt vs abonnemang.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...