Gå till innehåll

Linux på Windowsdator


Recommended Posts

Jag undrar hur installerar man Linux på en Windowsdator ? Jag kan inte ha den till så mycket annat. Jag har Windows 10 på den  och har försökt att installera Linux från både skiva och usb... Det verkar inte funka att ändra enhetsbokstav i setupen så att den startar från cd eller usb. :( Först tänkte jag ha den till min nas men det verkar inte som om någon kan hjälpa mej med det. Det är ingen som verkar veta hur man får fram ip-adress till routern . :(

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Exakt hur gör du när du försöker starta från CD eller USB-minne i stället för från hårddisken?

2. Routerns IP-adress kan man få fram genom att i Kommandotolken skriva: ipconfig
och sen se vad det står på raden Default Gateway.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker ändra i setupen i bios men det funkar inte! :(  Jag ska kolla om det står något under default gateway och var skriver jag sen in dessa värden om det nu står något. Just nu surfar jag på min mac mini. Då slipper man virus! :D Det skulle vara bra om nasen funkade till Windows datorn annars får det bli Linux. 

Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du måste berätta exakt vad du gör i BIOS Setup för att någon ska kunna säga vad du ska göra i stället. Foton är bra om du kan ta såna på BIOS Setup och bifoga.

Nej, man slipper inte virus bara för att man använder Mac eftersom det finns virus även till sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta vilken dator du har, beteckning nummer, så är det lättare att hjälpa dig. Oftast är det knappen Windows knappen+F9 eller F12 och ESC oftast på HP innan datorn startar upp. Är datorn slö och äldre skulle jag rekommendera dig att installera Chrome OS Flex. Det går att köra antingen via en USB-sticka eller installera på hårddisken. Ett bra system som fungerar snabbt, med låga systemkrav.

Info om Chrome https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.768397/chrome-os-flex-slapps-skarpt

Info om installering. https://support.google.com/chromeosflex/answer/11552529?hl=en&visit_id=638011097891358953-3039054828&ref_topic=11551271&rd=1

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...