Gå till innehåll

Kamera i dörrens titthål


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Jag har tittat lite på att ersätta tittögat i lägenhetsdörren med en kamera. Inte med inspelning. Utan bara vara ett ”öga” ut. Kanske att man kan koppla den till Tv’n och IPhone? 
 

Men jag vill helst att allt skall vara 100% sladdfritt. Wi-Fi (IP) på något sätt.
 

Så idealiskt vore med en monitor, eller till Tv’n så att i vardagsrummet (men då trådlös) Kan se ut. 
 

Om det inte är möjligt, så isåfall på telefonen med en app.

Men som sagt, helst på en monitor / Tv’n och på telefonen.
 

Har kollat runt bl.a. här:

Dörrkamera

Eller denna 

Dörrkamera 2

 

Denna tänker jag kanske går att koppla till Smart-TV? 
Dörrkamera 3

Om det absolut inte går utan sladd, så vill jag i sådant fall ha en superenkel installation. Är ju som bekant inte så jättehändig. Nu har jag ju alltid fått hjälpen här. Så tar tacksamt emot rekommendationer. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modell 1, ser inte att den erbjuder trådlös visning av kamerabilden. Men verkar erbjuda 24h övervakning, vilket jag tror är emot någon regel. Jag har för mig att max är någon minut bara.

Modell 2, verkar kräva ström från väggen och beroende på vart närmsta uttag är så kan det bli snubbelrisk. Och jag ser inte någon info om dimensioner så du kan inte verifiera att den passar i din dörr.

Modell 2 & 3, båda nämner moln-lagring osv, har du kollat upp vad lagar och regler säger kring att du filmar grannar och lagrar filmen i molnet (som kan vara precis vart som helst i världen)?

Jag har för mig att Sverige har ganska strikta regler kring kamera övervakning, framförallt om du ska filma ut från din egendom. Och jag tror modell 1 är den enda som är 100% garanterad att följa reglerna (med visst undantag för 24h regeln)

Men jag erkänner att det var ett tag sedan jag kollade på reglerna kring kameror. Det mesta kommer ifrån att min mor han en sån och den måste man trycka igång manuellt och den är bara igång i någon minut. För reglerna när ned installerades sa att den fick inte börja spela in automatiskt osv.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, _.M sade:

Jag har för mig att Sverige har ganska strikta regler kring kamera övervakning, framförallt om du ska filma ut från din egendom.

Instämmer, har man en villa eller liknande så får man inte rikta kameran så att något utanför tomten kommer med .

Kamerabevakningslagen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-sager-lagen-om-att-satta-upp-overvakningskamera
https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kamerabevakningslag-20181200_sfs-2018-1200

https://safeteam.se/kunskapsmagasin/kamerabevakningslagen-vad-sager-den/

Citat

I korthet betyder detta att inget tillstånd behövs, och ingen hänsyn behövs tas till lagen om följande är uppfyllt:

  • Övervakning sker som privatperson
  • Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde
  • Syftet med övervakningen är av rent privat natur

https://www.skyltcentralen.se/blogs/kunskapsbanken/kameraovervakning-och-skyltning-vad-galler

I detta fall verkar det alltså som det gäller en plats dit allmänheten har tillträde, vilket alltså kräver tillstånd.

Sen finns det porttelefoner med kamera, alltså att i realtid titta på någon som har ringt på dörren, det är i många fall tillåtet av t ex BRF under förutsättning att inget spelas in och att kameran startas av den som ringer på och den stängs av efter kort tid.
https://safeteam.se/vi-erbjuder/passersystem/porttelefoni/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte spela in. Utan den ska enbart vara för övervakning. Jag har läst att man får spela in 30 sekunder. Men som sagt, inspelning är inte aktuell. Jag tänker att många av dessa är batteri drivna. Men en sladd för el. försörjning går. I övrigt så tänker jag mig att jag med en app och via smart-Tv’n alt. monitor kan titta. Men som sagt, ingen inspelning. Behöver därmed ingen molnlagring heller. Det gäller lägenhet och ska ersätta tittögat. Kan tänka mig betala för ett månads abonnemang med en app. 

Så jag behöver hjälp att hitta en sådan anordning. 😊

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt om bevakningen kan ske jämnt så behöver du tillstånd och det är bara om bevakningen startar av att en besökare trycker på ringklockan som det är tillåtet utan tillstånd. Lagen är till för att skydda dina grannars privatliv, ingen ska kunna bevaka hur andra går till och från sina lägenheter. Du skulle väl inte vilja att dina grannar bevakar dig på det sättet.

Jag ser att många porttelefoner med kamera startas av en rörelsedetektor och det är alltså inte tillåtet i ett flerfamiljshus men går bra när det gäller villor där rörelsen sker på den egna tomten.

Denna verkar vara tillåten under förutsättning att du stänger av rörelsedetektorn: https://www.komplett.se/product/1176505/hem-hushaall/smarta-hem/larm-sakerhet/ringklockor/nedis-uppladdningsbar-ringklocka-med-kamera-svart#productinfo

Men förvänta dig att dina grannar har en del åsikter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt bara:

1. Amazon. Där brukar jag försöka filtrera så att säljaren är Amazon eller finns inom EU

2. Lite för knapphändiga uppgifter att ta ställning till. Lightinthebox brukar innebära direkt från Kina

3. Där fanns ju föredömligt bra information "redan" på webbsidan. Appen Kingfisher Pro är det som används och den går ju att testa att installera redan idag för att kunna se om åtminstone installationen fungerar och appen startar.

4. Den hos webbhallen Komplett. Inte direkt vandalsäker då den monteras utvändigt. Enligt recensioner svår att ta loss för att byta batteritid som är 8-9 dagar.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mikael63 sade:

4. Den hos webbhallen. Inte direkt vandalsäker då den monteras utvändigt. Enligt recensioner svår att ta loss för att byta batteritid som är 8-9 dagar.

Menar du den hos Komplett?
Till skillnad från de andra så är den i stället laglig, dock under förutsättning att rörelsedetekteringen stängs av. Förslaget från Prylstaden startar på rörelsedetektering vilket inte är tillåtet mot ett utrymme där grannar kommer och går. Det är inte heller säkert att det är lätt att byta ut titthålet i en säkerhetsdörr och det är antagligen väldigt viktigt att måtten stämmer exakt.

När det gäller vandaler så är det ju lätt att göra ett titthål oanvändbart med färg eller tejp.

Jag tänker att när man har begränsad teknisk kunskap så är det bra att köpa från ett företag med bra support som Komplett eftersom man annars lätt står där med bortkastade pengar när man får problem. Komplett hade flera produkter av den typen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Komplett var det ja!

Tänker att det kan vara mer "lockande" att slå bort en sådan utvändig pryl, bara för att det sitter en utvändig pryl där, än att komma på tanken att måla över titthålet.
Det är väl så att det "syns mera" att det sitter en kamera där, den från Komplett, än att titthålet faktiskt är en kamera.
(alltså där syftet INTE är att förhindra specifikt Ts att se vem som är utanför dörren)

Nu vet jag ju inte vilken "miljö" det är i den trappuppgången det är troligen inget problem med det, bara något för Ts att beakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...