Gå till innehåll

Registerhack för att alltid kunna få Skype som synlig ikon i aktivitetsfältet?


Mikael63

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
On 2022-10-19 at 19:59, Mikael63 sade:

Det är inte så att ikonen saknas helt utan det är inställningarna som ändras till Av

image.png.d072da25651edc854b9c298ac10eda59.png

Andra ikoner som jag har satt att alltid visas fungerar bra.

 

Är det i "Aktivitesfältet" du vill ha Skype eller i "Meddelandefältet"?

Bilden ovan visar "Meddelandefältet" medan du skriver "Aktivitetsfältet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Är det efter att Skype har uppdaterat sig själv?

Försöker komma på något som utlöser att den försvinner.

Ja, så kan det vara. Hade jag vetat var i registret ändringen sker hade jag kunnat schemalägga detta.

4 timmar sedan, X-Men sade:

Är det i "Aktivitesfältet" du vill ha Skype eller i "Meddelandefältet"?

Bilden ovan visar "Meddelandefältet" medan du skriver "Aktivitetsfältet".

Mja, bilden visar ju både texten "Aktivitetsfältet" och texten "meddelandefältet".

Det är inställningen vid pilen jag vill veta var i registret det sparas.

image.png.b6adc1d08d122095c4b32944ead9daac.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min Skype uppdateras inte automatiskt men väldigt ofta så vill Skype uppdatera sig, även om jag bara låter det ske i när jag startar om datorn (en gång i månaden). Men jag hittar ingen inställning för att välja automatisk eller manuell uppdatering, vilket skulle kunna vara för att det finns en väntande uppdatering så kolla Inställningar - Hjälp och feedback.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till min fråga är tt jag inte vet var du är i Windows. Jag ser bara det svarta fönstret med båda fälten angivna.

Meddelandefönstret för mig är det som finns längst ute till höger i nedre hörnet på skärmen. Vanligtvis en liten "pil" uppåt som man klickar på för att öppna.

Aktivitetsfältet är det som finns under "Skrivbordet". I Windows 11 finns ikonerna centrerade som standard medan de i tidigare versioner är lagda till vänster.
Således vet jag inte var du är när du visar det svarta fönstret eftersom både Meddelande och Aktivitet finns med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, X-Men sade:

Anledningen till min fråga är tt jag inte vet var du är i Windows.

Inställningar - Anpassning - Aktivitetsfältet
Välj vilka ikoner som ska visas i Aktivitetsfältet

Jag tror att Microsoft, åtminstone tidigare, har ansett att Meddelandefältet är en del av Aktivitetsfältet. På engelska har jag för mig att fält heter två olika saker i de två fallen, Area respektive Bar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Meddelandefönstret för mig är det som finns längst ute till höger i nedre hörnet på skärmen. Vanligtvis en liten "pil" uppåt som man klickar på för att öppna.

Ja, precis.

"Förr" kallades det för Sys tray, eller systembrickan. Eller bara "nere vid klockan"

Det är där jag vill ha "visning på" för en del specifika program, likaväl som jag vill tvinga visning av för andra. Detta fungerar bra förutom just Skype, alltså "vanliga" Skype.

Har jag alltid ikon synlig där kan jag se när den förändrats om jag fått ett meddelande i Skype. Det kan annars gå en hel dag utan att jag uppmärksammar detta.

Jag kör just nu en skanning med programmet WhatsChanged. Steg 1 gick förhållandevis snabbt. Steg 2 har hållit på i mer än fyra timmar nu. 76 ändringar har hittills hittats och då har jag som enda åtgärd flyttat den slidern i inställningarna. Det är väl en massa annat jox (Microsoft..) som körs i bakgrunden och som också påverkar registret. Först i morgon kan jag börja kolla bland det som rapporterats som en ändring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, precis.

"Förr" kallades det för Sys tray, eller systembrickan. Eller bara "nere vid klockan"

Det är där jag vill ha "visning på" för en del specifika program, likaväl som jag vill tvinga visning av för andra. Detta fungerar bra förutom just Skype, alltså "vanliga" Skype.

Tack för förtydligandet.

"Vanliga" Skype, innebär det den version som installeras via hämtning på hemsida eller den via Microsoft Store?

Har du något MS Office installerat där Lync ingår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, X-Men sade:

"Vanliga" Skype, innebär det den version som installeras via hämtning på hemsida eller den via Microsoft Store?

Har du något MS Office installerat där Lync ingår?

Skype https://www.skype.com/sv/

Lync finns knappast kvar nånstans? Den ersattes av Skype for business och den har ersatts av MS Teams.

Nedan en bild hur det ser ut som jag vill att det ska se ut.

Skype finns där tillsammans med Telegram, Autohotkey, ksnip och Toggler och när jag är uppkopplad via VPN visas även Ciscos mjukvara för det.

Det är bara Skype som tappar inställningen ibland.

image.png.b5c339019a15038217bd5f1905db9015.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Skype finns där tillsammans med Telegram, Autohotkey, ksnip och Toggler och när jag är uppkopplad via VPN visas även Ciscos mjukvara för det.

Det är bara Skype som tappar inställningen ibland.

image.png.b5c339019a15038217bd5f1905db9015.png

 

Kan inte påstå att jag känner igen mig i bilden ovan. Hittar inte heller hur man får allt över till höger sida på skärmen. Nåja, en petitess.

Här är något jag upptäckt och jag vet inte om det kan bidra till en förklaring.

Systray.jpg.bec8c21ed70d035ee077569254752859.jpg

Jag installerade Skype. Till min stora förvåning syns inte ikonen i fältet/fönstret. Skype finns där. För jag muspekaren över det "tomma" fältet vid pilens spets i bilden visas "Skype - utloggad". Spelar ingen roll hur jag än gör, jag får ingen ikon att visas trots att Skype uppenbarligen finns där.

 

Skype2.jpg.69710d94193ec78f6ec1c27c5eb82f11.jpg

Om jag väljer i Inställningar att Skype skall synas i Aktivitetsfältet finns den där men ikonen är dold.
Precis som i första bilden kan jag se att Skype finns om jag för muspekaren över den "tomma" ikonen.
Bilden ovan visar var jag markerar med muspekaren och det är vid pilens spets. Då visas "Skype - utloggad.".

Kan det var som så att det här även sker för dig, att Skype faktiskt finns men syns inte?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Kan det var som så att det här även sker för dig, att Skype faktiskt finns men syns inte?

Nej, i mitt fall är det inställningen enligt bilder som ändras och detta sker troligen i samband med att Skype uppdaterats och en sådan uppdatering är inget jag har kunnat notera. Jag ska testa om jag kan övervaka mappen där programmet är installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga:

Har du avinstallerat Skype som ligger med i Windows från början och är installerad via Microsoft Store?

Om du inte avinstallerat Skype som finns i Windows via Microsoft Store kan det vara den som ställer till det för dig.
Du skulle kunna avinstallera Skype / Desktop och sedan ombesörja att Skype/Store också är avinstallerad för att därefter installera Skype/Desktop igen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, X-Men sade:

Ytterligare en fråga:

Har du avinstallerat Skype som ligger med i Windows från början och är installerad via Microsoft Store?

Om du inte avinstallerat Skype som finns i Windows via Microsoft Store kan det vara den som ställer till det för dig.
Du skulle kunna avinstallera Skype / Desktop och sedan ombesörja att Skype/Store också är avinstallerad för att därefter installera Skype/Desktop igen.

Nu har jag gjort så. Det verkar vara en och samma version men nu är filsökvägen till programmet mer "normal". Hoppas jag kan få lite koll när det ska uppdateras nu och då försöka komma ihåg inställning för visningen vid klockan.

Ja, Skype startar alltid samtidigt med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...