Gå till innehåll

Datorn startar ibland med svart skärm


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Ibland när jag startar datorn så är det som om skärmarna inte reagerar. Trodde mig ha lokaliserat problemet till att jag ibland har lite väl bråttom att trycka på datorns strömbrytare efter att jag slagit på strömmen till grenuttaget. Idag gjorde jag alltså som på senare tid, dvs väntade kanske 5-10 sekunder innan jag tryckte på datorns strömbrytare. Likväl så var skärmarna svarta och satte sig i stand-byläge när ingen dator fanns tillgänglig. LEGION-loggan kan ibland dyka upp först, som att datorn startar normalt, och ibland gör den det inte. Det har hittills aldrig skett två gånger på raken. Det räcker med att jag stänger datorn genom att hålla nere strömbrytaren och sen trycker på den en gång till. Sen är allt normalt och jag kan logga in som vanligt. Den gången jag hade problemet som jag beskrev i tråden nedan hade jag inte ovanstående problem i anslutning till detta. Dock har jag haft ovanstående problem ett antal gånger innan nedanstående problem. Kan alltså inte avgöra om de hänger ihop.

 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett extern grafikkort skulle jag tro att drivrutinen behöver uppdateras eller ominstalleras för att hamna rätt. Ta då drivrutinen från tillverkaren av grafikchippet istället för att låta Windows välja.

Är det å andra sidan ett inbyggt grafikchip i moderkortet skulle jag som första sak installera eller installera om chipset drivrutinen för moderkortet och efter det och omstart drivrutin till grafiken från tillverkaren.

Hoppas att det inte verkar för luddigt..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att PCI-e-kortet tar lite för lång tid på sig att starta ibland så då blir det andra valt i stället. Nästa gång du inte får någon bild så pröva med att flytta skärmkabeln till porten för det andra kortet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Man skulle kunna tänka sig att PCI-e-kortet tar lite för lång tid på sig att starta ibland så då blir det andra valt i stället. Nästa gång du inte får någon bild så pröva med att flytta skärmkabeln till porten för det andra kortet.

Jag har två skärmar anslutna. Ibland händer det att startloggan dyker upp på skärm 2, men när felet uppstår så blir det ingen bild på någon av skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Tomas E sade:

Jag har två skärmar anslutna. Ibland händer det att startloggan dyker upp på skärm 2, men när felet uppstår så blir det ingen bild på någon av skärmarna.

Flytta då den ena skärmens sladd till det andra grafikkortets kontakt när du inte får någon bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Flytta då den ena skärmens sladd till det andra grafikkortets kontakt när du inte får någon bild.

Kan bli problem att ansluta eftersom jag har HDMI och RGB på ena skärmen, DVI och RGB på den andra men bara DVI och HDMI på datorn. Måste i så fall ha en adapter av något slag, kan ha en liggandes nånstans. Hinner inte leta nu men under tiden; är det alltså säkert att byta plats på dem utan att stänga av strömmen?

RGB-anslutningarna ser ut som en VGA-kontakt så det måste väl funka med en VGA i ena änden på en adapter då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild. Det står RGB IN vid kontakten som ser ut som en VGA-kontakt. Likadant på den andra skärmen, bara det att den har HDMI förutom VGA/RGB. Det är Samsung-skärmar, vet inte om de benämner sina VGA-portar annorlunda än andra. Det finns två grafikkortsanslutningar på datorn, den ena är HDMI och den andra är DVI.

20221024_170153.thumb.jpg.3773d9c3582722411a517c155774a698.jpg

Redigerad av Tomas E
Bytte plats på ett par meningar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få den absolut bästa möjliga bilden på dina skärmar så behöver du en kabel DVI - DP https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/displayport/displayport-till-dvi/displayport-till-dvi-kabel-1-m-p68951

Kjell & Co är bara ett exempel på ställe att köpa på men då får det bästa resultatet. Behöver du längre kabel så välj det.. länken visar 1m långa.

Med DVI - DP så får du digital drivrutin på kortet. Använd inte de blå kontakterna VGA som bara ger analog signal och i ditt fall slöseri med prestanda.

En sak till, det ser ut som du har två olika grafikkort monterade, ta ut de som sitter längst ner på bilden och använd bara det översta så får du inga konflikter mellan de två. Att du får svart på en skärm beror på att du har två kort som ger olika signaler.

Redigerad av Venoms
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Venoms sade:

För att få den absolut bästa möjliga bilden på dina skärmar så behöver du en kabel DVI - DP https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/displayport/displayport-till-dvi/displayport-till-dvi-kabel-1-m-p68951

Kjell & Co är bara ett exempel på ställe att köpa på men då får det bästa resultatet. Behöver du längre kabel så välj det.. länken visar 1m långa.

Med DVI - DP så får du digital drivrutin på kortet. Använd inte de blå kontakterna VGA som bara ger analog signal och i ditt fall slöseri med prestanda.

En sak till, det ser ut som du har två olika grafikkort monterade, ta ut de som sitter längst ner på bilden och använd bara det översta så får du inga konflikter mellan de två. Att du får svart på en skärm beror på att du har två kort som ger olika signaler.

Tack! Ska kolla upp den där kabeln lite mer.

Båda korten är monterade från fabrik och inget jag själv har satt dit i efterhand. Det är först under det senaste halvåret eller så jag har haft det här problemet enstaka gånger, har haft dessa två skärmar anslutna i ett par år eller så. Om kortens olika signaler är orsaken, borde då inte problemet ha uppstått redan när jag anslöt den andra skärmen och varit konstant, dvs att det inte skulle gått att använda datorn överhuvudtaget?

Är det inte bättre för kortens individuella prestanda att man har en skärm kopplad till var sitt kort?

I teorin borde jag kunna ansluta tre skärmar, två till GeForce-kortet och en till det interna.

Nedan är grafikkortens specifikationer. Det måste vara GeForce-kortet som är monterat överst, med HDMI och andra anslutningar.

1403809777_NVIDIAGeForceGTX1060.png.41d40845bf4274988758d26542e2564e.png

 

88235374_IntelUHDGraphics.png.61000e043a1e882641aa0970697ece76.png

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Det andra "grafikkortet" är antagligen de grafikkretsar som ingår i processorn och det har dålig prestanda jämfört med det separata.

På vilket sätt märker man det då (dålig prestanda)?

Skärmen som sitter i det uttaget har jag som skärm 2 eftersom den är äldre, mindre och saknar anslutning för HDMI. Om jag kollar på en video på den skärmen märker jag då ingen skillnad, att det skulle hacka mer i bilden eller nåt. Bildkvalitén är förstås inte densamma som på den större nyare skärmen, men det är väl i stort sett det som är skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosa info.. DP har bättre prestanda än HDMI. Naturligtvis finns det olika standarder på kablar även där men den kabeln jag länkade till är kanon. Om du har möjlighet till DP på dina skärmar så ska du naturligtvis välja en kabel med DP i varje ände men det såg jag inte på din bild.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Venoms sade:

Lite kuriosa info.. DP har bättre prestanda än HDMI.

Om du har möjlighet till DP på dina skärmar så ska du naturligtvis välja en kabel med DP i varje ände men det såg jag inte på din bild.

Intressant! Ska försöka komma ihåg det om jag köper en ny skärm.

Nej jag har ingen displayport på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...