Gå till innehåll

Datorn tappar kontakten med mobilens internetdelning


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Varför jag frågar hur lång tid det fungerar och hur lång tid det tar innan telefonen går in i läget med skärmlås är för att jag funderar på om det finns ett samband. Kanske någon inställning som inte medger "oövervakad" åtkomst till din hotspot? Jag kan dock inte iPhone men jag hade, för ganska länge sedan, någon liknande historia med en Android. Dock inte gällande hotspot utan något med ansluten USB-kabel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Varför jag frågar hur lång tid det fungerar och hur lång tid det tar innan telefonen går in i läget med skärmlås är för att jag funderar på om det finns ett samband. Kanske någon inställning som inte medger "oövervakad" åtkomst till din hotspot? Jag kan dock inte iPhone men jag hade, för ganska länge sedan, någon liknande historia med en Android. Dock inte gällande hotspot utan något med ansluten USB-kabel.

Jag tog faktiskt bort knapplåset då du skrev sist. Ska prova att återställa det och se om det för skillnad. Blev ingen skillnad. Nu flyttade jag SIM-kortet till min andra telefon, där funkar internetdelning. Kan jag ha kommit åt någon inställning på den nya telefonen? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Varför jag frågar hur lång tid det fungerar och hur lång tid det tar innan telefonen går in i läget med skärmlås är för att jag funderar på om det finns ett samband. 

Med skärmlås menar du att en pinkod måste användas för att låsa upp telefonen igen, förmodar jag.

Om så är fallet kan jag bara svara på att hotspot på iPhone fungerar med skärmen "släckt". Jag har inget lås på min telefon som kräver pinkod. Således kan jag inte svara på om hotspotfunktionen låses (bryts) om skärmen släcks och samtidigt låses med krav på pinkod för att öppnas igen.

Du har en poäng här som jag inte använder mig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, X-Men sade:

Med skärmlås menar du att en pinkod måste användas för att låsa upp telefonen igen, förmodar jag.

Om så är fallet kan jag bara svara på att hotspot på iPhone fungerar med skärmen "släckt". Jag har inget lås på min telefon som kräver pinkod. Således kan jag inte svara på om hotspotfunktionen låses (bryts) om skärmen släcks och samtidigt låses med krav på pinkod för att öppnas igen.

Du har en poäng här som jag inte använder mig av.

Nu har jag uppdaterat telefonen. Nu funkar telefonen tillfälligtvis. Jag kommer startades ny tråd ang. Norton och prov perioden och en befintlig prenumeration. Sedan ska jag uppdatera på drivrutinen dom denna tråd handlar om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Med skärmlås menar du att en pinkod måste användas för att låsa upp telefonen igen, förmodar jag.

Om så är fallet kan jag bara svara på att hotspot på iPhone fungerar med skärmen "släckt". Jag har inget lås på min telefon som kräver pinkod. Således kan jag inte svara på om hotspotfunktionen låses (bryts) om skärmen släcks och samtidigt låses med krav på pinkod för att öppnas igen.

Du har en poäng här som jag inte använder mig av.

Stort tack! Då har denna kommit ned (se bild). Vad gör jag nu? 
 

094763CB-5638-4058-AA7F-41BF9BD47229.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Du kör programmet så installeras drivrutinen.
När det är klart, vilket tar maximalt 30 sekunder (sannolikt tar det runt 5 sekunder, beroende på hur belastad din dator är) startar du om datorn.

Drivrutinen skall därefter vara uppdaterad.

Då är den installerad (tror jag) och omstartat. Är det nått mer jag behöver göra? Eller bara avvakta att det inte kopplas ned igen? Den kopplade ned efter 4 min…. Så igen fick jag aktivera internetdelningen på telefonen och ansluta datorn.
 

 

49FB5689-ADE6-431D-87D8-2117C4760BD6.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Cecilia sade:

Är det inte enklare att bara titta på mobilen och se om skärmen blir svart i samband med att datorn tappar kontakten?

Ja, eller hålla mobilen "vid liv" längre tid än 4 minuter..

Om detta inte påverkar uppkopplingen så vet vi det och kan släppa just det spåret.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
On 2022-12-21 at 10:19, Mikael63 sade:

Ja, eller hålla mobilen "vid liv" längre tid än 4 minuter..

Om detta inte påverkar uppkopplingen så vet vi det och kan släppa just det spåret.

Så har tagit bort knapplåset helt och det gör dessvärre ingen skillnad. Imorgon ska jag testa med en annan telefon än iPhone och se vad som händer. Återkommer med svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu efter en längre tid har jag igen försökt koppla upp mig via telefonen utan resultat. Obs, jag har inget knapplås så skärmen lyser konstant. Det som nu är, datorn hittar telefonen. Men med texten ”det går inte att ansluta till det här nätverket”. Som sagt, datorn är ju ny. Skulle det göra någon skillnad om jag kopplade sladd från telefonen till datorn, alltså USB?  

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Om du skall koppla ihop datorn med telefonen med kabel behöver du en USB C till nätverksadapter. 
 

https://www.prisjakt.nu/s/usb-c-natverksadapter/
 

Att du inte kan ansluta datorn till telefonens nätverk är mycket märkligt.
Har du testat att låta bli ett lösenord för nätverksanslutningen i telefonen? 

Så här ser det ut. Jag har nollställt nätverket på både mobil och datorn. Ok ska ta bort lösenordet och se vad som händer. Bara så jag förstår, ska jag ta bort Wi-Fi lösenordet? För det går bara att byta. Tidigare har man lagt in lösenord, lurar du på enheten osv. Inget sånt kommer upp. Men som sagt, om det är Wi-Fi lösenordet som ska nollställas sp vet jag inte hur man gör. Eller har jag missförstått igen. 😗

164A84B0-A6AB-43D2-A3F1-8F2EFAD29A45.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Det kan vara viktigt vid problem välja att datorn ska glömma den tidigare WiFi-anslutningen för att sen ansluta igen för att vara tvungen att skriva in lösenordet på nytt.

Ok, så då går jag in på datorn, hittar nuvarande nätverk (telefonen) och glömmer. Därefter byter jag lösen på telefonen och söker på enheter igen via datorn tills den hittar telefonen? Korrekt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det fungerar inte. Skärmlåset är borttaget men ändå loggar den ut efter några minuter. När jag då vill återanslutas, så står det på datorn

”Det går inte att ansluta till det här nätverket”. 

Då måste jag stänga av internetdelningen och sätta på den efter några minuter och därefter igen koppla av och på Wi-Fi från datorn för att till slut hitta nätverket och sedan börja om. Håller i 7 minuter. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Då måste jag stänga av internetdelningen och sätta på den efter några minuter och därefter igen koppla av och på Wi-Fi från datorn för att till slut hitta nätverket och sedan börja om.  

Pröva om det i stället hjälper att i datorn glömma anslutningen och sen ansluta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa med en annan enhet, som dator eller surfplatta?
Att testa en annan enhet kan utesluta antingen telefon eller dator.
Jag har aldrig upplevt det problem du har. Min iPhone och mina (även min sambos) enheter "pratar" obehindrat med varandra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...