Gå till innehåll

Datorn tappar kontakten med mobilens internetdelning


Dag Erlandsson

Recommended Posts

4 timmar sedan, X-Men sade:

Har du möjlighet att testa med en annan enhet, som dator eller surfplatta?
Att testa en annan enhet kan utesluta antingen telefon eller dator.
Jag har aldrig upplevt det problem du har. Min iPhone och mina (även min sambos) enheter "pratar" obehindrat med varandra.

Nu har jag testat med en annan mobil. 3 minuter höll den sig uppkopplad…. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu har jag testat med en annan mobil. 3 minuter höll den sig uppkopplad…. 

Om din dator kopplar bort sin uppkoppling mot en annan telefons internetdelning ligger problemet hos datorn, inte telefonen.

Frågan är hur datorn är konfigurerad eftersom den upphör med att behålla uppkopplingen.
Kan du ta bort alla tidigare uppkopplingar till trådlösa nätverk och se till att inga sparade uppkopplingar finns kvar?
När du gjort det, om du gör så, koppla upp datorn mot telefonen igen och se om datorn ligger kvar, uppkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, X-Men sade:

Om din dator kopplar bort sin uppkoppling mot en annan telefons internetdelning ligger problemet hos datorn, inte telefonen.

Men tydligen behöll inte en annan mobil heller uppkopplingen och det verkar väl sannolikare att det är något problem med mobilen som delar ut internet än med både en dator och en annan mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Men tydligen behöll inte en annan mobil heller uppkopplingen och det verkar väl sannolikare att det är något problem med mobilen som delar ut internet än med både en dator och en annan mobil.

Nu förstod jag inte riktigt. Det är datorn som kopplar upp sig och sedan ifrån mobilen. Om jag exempelvis använder mobilen med Tv’n så är det Inga problem , men just med datorn så är det ju den som kopplar ifrån. Så det jag då gör är att jag kopplar bort internetdelning på telefonen, väntar någon minut kopplar på internetdelning igen på telefonen och därefter Wi-Fi på datorn ”på”. Den hittar mobilen kopplar på och behåller uppkopplingen mellan 3-7 minuter. Tog en annan mobil och samma visa där. Borde det inte då vara datorn? Eller så har jag igen missförstått allt? 🙃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Men tydligen behöll inte en annan mobil heller uppkopplingen och det verkar väl sannolikare att det är något problem med mobilen som delar ut internet än med både en dator och en annan mobil.

Eftersom datorn tappar uppkopplingen mot två olika telefoner bör problemet ligga hos datorn. Hade datorn inte tappat kontakten med mobiltelefon nummer två borde problemet ligga hos mobil nummer ett.

Det är inte telefonerna som kopplar upp sig mot datorn. Det är datorn som kopplar upp sig mot mobiltelefonerna!

Med resonemanget att det inte spelar roll vilken mobiltelefon som används, där datorn tappar anslutningen, med uppfattningen att felet måste ligga i telefonerna, innebär att felsökning måste ske i varenda telefon som används. Ett resonemang som inte är logiskt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Tog en annan mobil och samma visa där.

Det är kanske jag som har missförstått dig. Vilket av dessa två alternativ var det som du prövade?

1. Samma mobil som tidigare delade ut internet. En annan mobil anslöt till detta nätverk och förlorade internet efter några minuter.

2. En annan mobil delade ut internet. Datorn förlorade internet efter några minuter.

I vilket fall som helst är det bra att testa det andra alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu förstod jag inte riktigt. Det är datorn som kopplar upp sig och sedan ifrån mobilen. Om jag exempelvis använder mobilen med Tv’n så är det Inga problem , men just med datorn så är det ju den som kopplar ifrån. Så det jag då gör är att jag kopplar bort internetdelning på telefonen, väntar någon minut kopplar på internetdelning igen på telefonen och därefter Wi-Fi på datorn ”på”. Den hittar mobilen kopplar på och behåller uppkopplingen mellan 3-7 minuter. Tog en annan mobil och samma visa där. Borde det inte då vara datorn? Eller så har jag igen missförstått allt? 🙃

Du har förstått korrekt!

En dator som tappar uppkopplingen till två olika telefoner bör ha felet hos sig. Två olika telefoner som ger samma symptom till datorn bör inte ha samma fel. Logiskt är det datorn som har problem, inte telefonen.

Du bekräftar att TVn håller sig uppkopplad mot telefonen. Det stärker teorin att felet ligger hos datorn. 
Vad det är som gör att dator tappar kontakten är svårt att säga i nuläget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, X-Men sade:

Eftersom datorn tappar uppkopplingen mot två olika telefoner bör problemet ligga hos datorn. Hade datorn inte tappat kontakten med mobiltelefon nummer två borde problemet ligga hos mobil nummer ett.

Det är inte telefonerna som kopplar upp sig mot datorn. Det är datorn som kopplar upp sig mot mobiltelefonerna!

Med resonemanget att det inte spelar roll vilken mobiltelefon som används, där datorn tappar anslutningen, med uppfattningen att felet måste ligga i telefonerna, innebär att felsökning måste ske i varenda telefon som används. Ett resonemang som inte är logiskt.

Fast det finns ett litet dilemma. Jag testade med en annan telefon också en iPhone, MEN med samma SIM-kort… Kanske att det kan ha betydelse? Men i sådant fall skulle problematiken ligga hos nuvarande operatör. Men jag hade en annan operatör när problematiken började - så i sådant fall skulle då bägge leverantörerna ha samma problem? Dessutom har jag varit i kontakt med nuvarande leverantör som menar att problemet definitivt inte ligger hos dom. Men jag ska testa nu att ta glömma alla tidigare nätverk och även nollställa nätverken på mobilen också. Sedan försöka igen. 
 

Nu är jag inne uppkopplad. Var påkopplad i 7 minuter…  sedan nedkopplad… 

Men såg att jag är ansluten med datapriser den ”knappen” är ”på”. Under rubriken Nätverk och internet. Kan det ha någon påverkan? 
 

Jag kontaktar operatören imorgon igen och ser om det i alla fall kommer därifrån. Jag ska även se till att testa med en annan telefon och annan operatör också bara för ”sakens skull” 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I länken Cecilia refererar till står det 

”As an additional side note, now that you are using iOS 13 and have a PC, please also keep in mind, if you sync your iPhone to your Windows PC, you will need iTunes version 12.10 for Windows, which adds support for iOS 13 and later: iTunes - Apple”

Har inte laddat ned iTunes på datorn, men det kan väl inte vara problemet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Fast det finns ett litet dilemma. Jag testade med en annan telefon också en iPhone, MEN med samma SIM-kort… Kanske att det kan ha betydelse? Men i sådant fall skulle problematiken ligga hos nuvarande operatör. 

Problemet ligger inte hos din operatör. Det spelar ingen roll vilken operatör du har, de är inte iblandade i telefonens funktioner gällande delning av internet.

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Men såg att jag är ansluten med datapriser den ”knappen” är ”på”. Under rubriken Nätverk och internet. Kan det ha någon påverkan? 

Egentligen inte, men du kan alltid testa att stänga av denna funktion.

När du ändå är inne i "Inställningar", har du testat att återställa nätverksinställningarna till fabriksinställningar?
Om du är osäker på var du hittar det så gör du det den här vägen:

Inställningar - Nätverk och internet - Avancerade nätverksinställningar - Nätverksinställning - Nätverksåterställning

Väl där klickar du på "Återställ nu".

Starta om datorn, koppla upp den mot telefonen och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

I länken Cecilia refererar till står det 

”As an additional side note, now that you are using iOS 13 and have a PC, please also keep in mind, if you sync your iPhone to your Windows PC, you will need iTunes version 12.10 for Windows, which adds support for iOS 13 and later: iTunes - Apple”

Har inte laddat ned iTunes på datorn, men det kan väl inte vara problemet? 

Du skall inte synka din dator till telefonen. iTunes är till för att hantera vissa saker som telefonen kan klara av. Det är saker som musik, bilder, film med mera. iTunes har inget med internetdelning att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Nu är jag jag tillbaka med samma problem. Har talat med Apple ang. telefonen. Inget fel från deras sida. Men igår hände nått märkligt. Med USB kabel mellan telefon och datorn, så skulle jag göra x-antal uppdateringar. Runt 22:00. Då höll den sig uppkopplad i flera timmar. Idag slut den av var 7e minut. Jag har även tagit bort skärmlåset på telefonen. Kan vi göra ett nytt försök att få bukt på detta? Har även talat med operatören. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med USB-kabel fungerar det ordentligt men inte utan. Nu är det här en lång tråd så jag kommer inte ihåg allt som har tagits upp så:
Hur nära varandra är datorn och mobilen när datorn tappar uppkopplingen?
Använder du datorn till något annat då?

Är det alltid var 7:e minut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Så med USB-kabel fungerar det ordentligt men inte utan. Nu är det här en lång tråd så jag kommer inte ihåg allt som har tagits upp så:
Hur nära varandra är datorn och mobilen när datorn tappar uppkopplingen?
Använder du datorn till något annat då?

Är det alltid var 7:e minut?

Nu verkar det fungera om än tillfälligt. Ska kolla imorgon igen. Den kopplar ner med och utan kabel. Men vad jag nu gjort är att jag följde X-men råd, ang. Nätverksinställningarna med återställning, sedan gjorde jag en liknande manöver på telefonen men en nollställning av nätverket. Nu har den vart igång i 5 timmar halva tiden med kabel halva tiden utan. Dessutom är datorn nu uppdaterad på alla sätt och vis och Norton är borta. Men det har några gånger fungerat just kvällstid. Då har jag tänkt att det kanske har att göra med att det är mindre trafik och därför mindre belastning hos operatör? Men testar imorgon förmiddag igen och återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det inte. Så dagtid/förmiddag fungerar det inte mer än 7-10 min. Så är teorin om att nätet är fullbelagt rimlig? Ska naturligtvis testa ikväll igen och se om jag kan få lika dom uppkoppling som igår. Men nått stämmer ju definitivt inte. Idag bara kört utan USB. Igår kväll började jag med kabeln och det höll, därefter togs kabeln ur och det höll sig. Tänker om det kan ha nått att göra med att Bluetooth är på? Eller ska Wi-Fi vara på? Jag nu gjort en nätverksåterställning på datorn igen och nu är uppkopplingen igång. Får se om den nu håller. Nej den höll inte. Nu ska jag testa med USB. Nej det funkade inte heller mer än 7 min.  
 

så om det fungerar ikväll så måste det väl ha med belastning av nätet dagtid att göra? Alt. hittade jag nått (se bild) - ska den vara på?

 

IMG_0870.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har vid flera tillfällen i tråden efterfrågats om det finns ett samband mellan när mobilen tappar uppkoppling och skärmen "slocknar" men jag har inte sett något konkret svar på detta?

Kan du hålla telefonen vid liv, klicka på olika sidor, växla mellan olika appar osv under en tid som överstiger dessa sju minuter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mikael63 sade:

Det har vid flera tillfällen i tråden efterfrågats om det finns ett samband mellan när mobilen tappar uppkoppling och skärmen "slocknar" men jag har inte sett något konkret svar på detta?

Kan du hålla telefonen vid liv, klicka på olika sidor, växla mellan olika appar osv under en tid som överstiger dessa sju minuter?

Om du menar på telefonen så har jag tagit bort knapplåset/skärmsläckaren. Som sagt, igår kväll fungerade det i hela 5 timmar. Eller menar du datorns skärmsläckare?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det efter 21:00 och allt fungerar som det ska kväll 2. Men kan inte fatta detta ändå. Finns liksom ingen logik i det. Jag är på ett sätt beredd att använda att tidigare modem (SoyeaLink B535-333) är en Huawei ser det ut som? 

Så betalar jag per månad extra med ett surf simkort, vilket det naturligtvis är värt.

Men rent principiellt ändå störande.

Så ändå känns det som om det har med nätets belastning att göra? För varför fungerar det kvällstid? 
 

Finns det någon sista sak jag kan testa? Eller ska jag helt enkelt bara skaffa ett sim-kort för surf som ett tillägg i mitt nuvarande abonnemang? 

 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Cecilia sade:

Kanske många trådlösa nätverk som är igång i närheten innan 21 så att det blir mycket störningar i luften. Går det att ställa in en annan kanal i mobilens inställningar för hotspot?

Det låter ju rimligt. Men som alla vid det här laget vet så är jag så okunnig. Men brukar ju till slut, tack vare er bli, ett bra slutresultat 😀 Så hur ställer man in en annan kanal i mobilens inställningar för hotspot? iPhone 13. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att (ev. kunna) byta kanal när mobilen agerar hotspot torde inte påverka funktionen när internetdelning görs via USB-kabel.

23 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu ska jag testa med USB. Nej det funkade inte heller mer än 7 min.  

När det "inte funkar" efter sju minuter, när datorn inte längre kommer åt internet - gör mobilen det då, kommer åt internet?

Redigerad av Mikael63
kanske redan besvarat i annat inlägg?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att nu på förmiddagen fungerar det bara i några minuter med och utan kabel. Jag förstår inte att det åtminstone inte kan vara konsekvent. Jag minns att i denna tråd diskuterades även att man skulle uppdatera vissa drivrutiner? Men återigen, om det det fungerar på kvällen, så finns det väl ingen logik i det heller? Viktigt också, det är internetdelningen på telefonen som hoppar av. Därefter när jag via datorn försöker ansluta igen får man ”svaret” det går inte att ansluta till det här nätverket. Då stänger jag av internetdelning på telefonen och sätter på den ibland går den på och ibland då hittardatorn den och kopplar upp sig och ibland så går inte att få igång internetdelning på telefonen. Denna lyser grönt (se bild) 

IMG_0889.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

När jag backar och läser tidigare inlägg så verkar det helt klart vara ett problem med datorn, inte telefonen eller operatören!

Se @X-Mens förklaringar i inlägg på sida 4.

"samma problem med två olika telefoner"

"med telefon och TV inga problem"

Men då åker jag och lämnar in den nu? Men varför funkar den på kvällen kan man undra. Ska testa en sak till. Jag sätter på internetdelning på telefonen och ser hur länge den ligger kvar. För man behöver väl inte koppla upp den? Jag menar kan man bara slå på den och låta den vara på? NU TESTAT MED BARA TELEFONENS INTERNETDELNING och då är det ”på”. Så ni har nog rätt. Åker in med datorn idag. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...