Gå till innehåll

Ikea Trådfri fjärrstyrd dimmer


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Trådfri dimmer kräver att man har en/flera Trådfri led-ljuskällor eftersom sådana ljuskällor har inbyggd elektronik som förstår sig på de trådlösa signalerna som kommer från dimmern. Till dimmern kan man koppla flera ljuskällor, 10 st står det på sidan du länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Cecilia sade:

Trådfri dimmer kräver att man har en/flera Trådfri led-ljuskällor eftersom sådana ljuskällor har inbyggd elektronik som förstår sig på de trådlösa signalerna som kommer från dimmern. Till dimmern kan man koppla flera ljuskällor, 10 st står det på sidan du länkade till.

Aha, så då sitter elektroniken i led-lampan? Men då innebär det att man på det viset (i detta fall) om man köper på IKEA, att det då bara funkar med deras lampor? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

att det då bara funkar med deras lampor? 

Mja.. IKEA nyttjar Zigbee https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/knowledge/articles/54c41982-24ee-42d7-9797-e3g1e272cdee.html men enklast är att använda IKEAS ljuskällor till IKEAS fjärrkontroll.
En 'Gateway' behövs inte om man bara vill styra en (10) ljuskälla med en fjärrkontroll, utan inblandning av appar, Google Home osv.

Att notera är att det bara är en(1) fjärrkontroll som kan styra flera lampor. Detta innebär att sk. trapptändning inte fungerar. (utan gateway då)
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Aha, så då sitter elektroniken i led-lampan?

I lampan och i fjärrkontrollen.

Om du inte har köpt någon Trådfri produkt än så rekommenderar jag att du läser bruksanvisningen för dimmer och ljuskällor i förväg.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag införskaffat styrenheten ”STYRBAR” från IKEA med lampor därtill (LED) TRÅDFRI E14 250lm.

Fungerar riktigt bra. Har några frågor dock. 
 

Om jag väljer att ha strömbrytaren ”på” (alltså den befintliga) dygnet runt, så att jag lätt kan styra ljuset med ”styrenheten”. Drar det ström då, dvs. eftersom strömbrytaren i väggen då blir ”på”.

6 St LED lampor i en lampa, vad drar det i pengar jämfört med vanliga 6 vanliga kronljus?

Avslutningsvis sa man att man kan ändra temperatur skifta i färgen genom kontrollen. Hur skiftar man färgen?

Fjärrdimmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Om jag väljer att ha strömbrytaren ”på” (alltså den befintliga) dygnet runt, så att jag lätt kan styra ljuset med ”styrenheten”. Drar det ström då, dvs. eftersom strömbrytaren i väggen då blir ”på”.

Ljuskällorna drar väldigt lite ström när de är släckta. Kolla om Ikea skriver något om det bland all information om de ljuskällor som du köpte.

39 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

6 St LED lampor i en lampa, vad drar det i pengar jämfört med vanliga 6 vanliga kronljus?

Du får jämföra hur många W(att) som de två alternativen är på. Jag vet inte vad du har köpt men det kan ju t.ex. vara 25 W kronglödlampa och 3 W ledlampa. Om du nu menar glödlampa när du skriver vanlig.

41 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Avslutningsvis sa man att man kan ändra temperatur skifta i färgen genom kontrollen. Hur skiftar man färgen?

Står inte det i en av fjärrkontrollens bruksanvisningar?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla elkällor som sätts i "Stand by" förbrukar energi. "Stand by" innebär att enheten inte är "aktiverad" men ansluten till elkällan och därmed förbrukar energi.

Olika enheter förbrukar olika mycket i viloläge (Stand by). En 55-tums-TV förbrukar som regel 2-3W när den är avstängd med fjärrkontroll.
En så kallad "Smart plug" förbrukar ca. 0,5W när den har ett frånslaget läge. Den förbrukar ca. 1W när den har ett tillslaget läge.

En ljudförstärkare förbrukar ca. 2-3W i viloläge. Äldre produkter förbrukar mer i viloläge då tekniken för att skapa lågförbrukande komponenter har utvecklas med åren.

Ett hem som har TV, ljudanläggning, datorer med mera i viloläge kan komma upp i rätt hög förbrukning när de inte används. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Ljuskällorna drar väldigt lite ström när de är släckta. Kolla om Ikea skriver något om det bland all information om de ljuskällor som du köpte.

Du får jämföra hur många W(att) som de två alternativen är på. Jag vet inte vad du har köpt men det kan ju t.ex. vara 25 W kronglödlampa och 3 W ledlampa. Om du nu menar glödlampa när du skriver vanlig.

Står inte det i en av fjärrkontrollens bruksanvisningar?

Jag har köpt dessa 

Lampor

 

Tidigare har jag använt ”vanliga gamla lampor” kronljus modell med ”tråd”. 25w resp 40w. Så jag undrar bara ungefär vad skillnaden blir om man räknar 6 St lampor av det jag köpt kontra tidigare ”vanliga” kronljus (glödlampor). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-19 at 19:08, Mikael63 sade:

< och > på kontrollen.

Se filmen på sidan du länkade till, ca 20 sekunder in..

Verkar som man måste ha denna för att kunna justera temperaturen 

Hubb


 

Hittade någon i detta forum som frågat snarlikt och fått svar,

Felsökning

Jag har lagt till en ljuskälla med vitt spektrum och förstår inte hur jag kan ändra färgtemperaturen med den trådlösa dimmern.


”Du kan inte ändra färgtemperatur med den trådlösa dimmern. För att ändra färg behöver du parkoppla ljuskällan med en fjärrkontroll eller TRÅDFRI gateway”.

Eller? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån här:

image.thumb.png.96f48273b02244fd4dbf4d0e4c1e1799.png

Med dess knappar < och > kan jag steglöst ändra färgen från

image.thumb.png.a21dd13acd2bbc8285080d8f62628be7.png

till

image.thumb.png.052eb985c259a3fbd89eda7c7ae8e3ae.png

och detta då utan

UTAN någon gateway.

Ljuskällan är då inte en RGB och jag kan inte svara på hur en sådan ljuskälla styrs.

Testa IKEAS chattfunktion kanske?

image.png.dc0b87590ebfb41b88cfda7088a4d79b.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

”Du kan inte ändra färgtemperatur med den trådlösa dimmern. För att ändra färg behöver du parkoppla ljuskällan med en fjärrkontroll eller TRÅDFRI gateway”.

Det är en fjärrkontroll och inte den produkt som Ikea kallar för dimmer som du har köpt.

Du länkade till ljuskällan https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-led-ljuskaella-e14-250-lumen-smart-tradloes-dimbar-varmvit-kronljus-30441380/ och det står inget om att den kan ändra färgtemperatur utan bara att den är varmvit. Det står:

Citat

LED ljuskälla E14 250 lumen, smart trådlös dimbar/varmvit kronljus

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera:

Citat

Ljusfärgen kan varieras mellan 2200 Kelvin (varmt sken), 2700 Kelvin (varmvit) och 4000 Kelvin (kallvit).

Jag vet inte om du tycker 2200 K är tillräckligt varmt eller om du kommer att tycka att ljuset är för "vasst". Det är ju så personligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Så med dessa borde det gå? 
Lampor

Synd att dom initialt sa att dom var möjliga att ändra temperaturen på. Därav köpte jag dom. Tycker nämligen att dom är alldeles för vassa även när man dimrat ner dom. 

IKEA är helkass vad gäller information tycker jag. Några LED-lister jag kollade på och ville veta mer om. Stod inte på hemsidan. Personal i butik visste inte. När/om man köpt produkten står den eftersökta informationen på själva produkten.

De ljuskällor jag har (bilder finns i tråden) tycker jag ger ett riktigt fint "gammeldags" varmt ljus om man drar ner till lägst K och dimrare ner. Dock har jag ju hela armaturen (IKEAS) i retro-stuk med den lampskärmen av tyg.

I en kristallkrona skulle det nog bli snyggast med såna filamentlampor (där man ser motsvarande glödtråden) du köpt men om de nu inte går att ändra så...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...