Gå till innehåll

Skillnader på dimmers


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Har några frågor kring dimmers 

Har 2 St nya i förpackning. Den ena är bara en del. Kan jag sätta den delen i lampkoppen och via en separat brytare se bild fjärrstyra den? Den brytaren använde jag tidigare till en liknande model på dimmer som då var kopplad till taket. Fungerar den på LED? Vad betyder trailing edge?


Min andra dimmer, med knapp fungerar den på även på vanlig belysning resp. Exempelvis denna 

https://www.ikea.com/se/sv/p/solhetta-led-ljuskaella-gu10-230-lumen-10498787/

9E3C3F3F-8F97-4800-8925-2651A29C9646.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Min andra dimmer, med knapp fungerar den på även på vanlig belysning resp. Exempelvis denna 

https://www.ikea.com/se/sv/p/solhetta-led-ljuskaella-gu10-230-lumen-10498787/

Det står på Ikeas sida så här:

Citat

Ljuskällan är inte dimbar.

Vriddimmern kräver nolla och det är vanligt att dosan för strömbrytare inte har någon nolla framdragen. Den ska belastas med en eller flera LED som tillsammans är minst 4 W och max 200 W, fast för vissa LED max 40 W. Eller med glödlampor eller halogenlampor mellan 4 och 400 W.

Dosdimmern ska belastas med mellan 1 och 150 W LED eller 1-200 W halogen. Jag kan inte se på bilden om den ska styras med en återfjädrande strömbrytare eller en vriddimmer, texten är för liten.

33 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Fungerar den på LED?

Det står så på förpackningarna i alla fall, däremot kan det vara problem ändå eftersom alla LED inte är likadana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Ok, så egentligen så är det mer fördelaktigt med dimmers som inte kräver en nolla?
 

Men vad blir den faktiska skillnaden på en dimmer som kräver en nolla resp. som inte behöver nolla? 

Alla dimmers kräver nolla! 
En fas och en nolla är vad som krävs vid styrning av 230V AC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har inte behovet av nolla något att göra med kvalitet. Jag vet inte varför man väljer olika teknisk lösning. Schneider är ju ett mycket känt kvalitetsmärke. Observera dock att den kräver minst 4 W LED.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 W som dimmern är kopplad till.
Med flera ljuskällor i en taklampa är det nog inte ett bekymmer utan det är väl mer om man ska ha en enstaka mysbelysning, typ fönster- eller sänglampa.

Som jag skrev förut så klarade dosdimmern du hade bild på tidigare ner till 1 W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Cecilia sade:

Det här är ett exempel på en dimmer som inte kräver nolla: https://www.hornbach.se/p/tryckdimmer-vadsbo-led-utan-nollan-0-100w/10174032/

Nollan måste vara med annars blir det inte en sluten krets!
Hur denna dimmer hanterar nollan är något jag får kolla upp. Det kan vara så att den kopplas i serie med ljuskällan, som i sin tur är kopplad till nollan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Cecilia sade:

Så vitt jag vet har inte behovet av nolla något att göra med kvalitet. Jag vet inte varför man väljer olika teknisk lösning. Schneider är ju ett mycket känt kvalitetsmärke. Observera dock att den kräver minst 4 W LED.

Ja, jag kommer i daglig kontakt med produkter från Schneider och den som Dag länkade till kan man hitta här:

https://www.se.com/se/sv/product/WDE008337/dimmer-exxact-vrid-led-400w-infälld-bakkantstyrd-led-4200va-framkantstyrd-led-440va-skruv-blisterpack-vit/

Användarmanualen där visar inkoppling utan nolla.

Om man kollar tillbaks på dimmers på 80-talet så kunde de kräva en ljuskälla på minst 40 W. Minst alltså. Hade man klenare lampor blev effekten att de flimrade. Med 40 W eller mer kunde man dimra ner till nästan "ingenting". (Jag har använt mig av en tyristorstyrning från ELFA, i typ 20 år och där kunde man vrida ner så mycket att man kunde se när endast en del av glödtråden glödde, dock inte nu längre, men den finns kvar nånstans)

Motsvarande gäller med dagen moderna dimmers, det måste finnas ett litet motstånd (ex. minst 4 W) för att den ska fungera utan att det ska flimra eller inte fungera alls. Ljuskällan måste också vara dimbar och även fast ett sådant känt märke som Osram anger att några av deras produkter (LED) är dimbara så flimrar de. En no-name direkt från Kina fungerar.

Sådana "dos-dimmers", puckar, kan finnas både för tryckstyrning och för en vriddimmer men då är denna vriddimmer i praktiken bara en potentiometer.

För kända fabrikat av strömställare kan man skaffa fjädrar som gör att de blir återfjädrande. Man kan också ta en fjäder från en kulspetspenna och klippa till i lagom längd.

Att slänga in en sådan puck i lampkåpan vid takdosan går ju att göra rent funktionsmässigt/elektriskt men då behöver kåpan vara av isolermaterial. Pucken är ju tänkt att finnas inuti en isolerad dosa. Den till höger i bild verkar vara av den typ som bl.a. NEXA har, knappen är i princip en liten radiosändare som drivs med ett litet knappbatteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ja, jag kommer i daglig kontakt med produkter från Schneider och den som Dag länkade till kan man hitta här:

https://www.se.com/se/sv/product/WDE008337/dimmer-exxact-vrid-led-400w-infälld-bakkantstyrd-led-4200va-framkantstyrd-led-440va-skruv-blisterpack-vit/

Användarmanualen där visar inkoppling utan nolla.

Om man kollar tillbaks på dimmers på 80-talet så kunde de kräva en ljuskälla på minst 40 W. Minst alltså. Hade man klenare lampor blev effekten att de flimrade. Med 40 W eller mer kunde man dimra ner till nästan "ingenting". (Jag har använt mig av en tyristorstyrning från ELFA, i typ 20 år och där kunde man vrida ner så mycket att man kunde se när endast en del av glödtråden glödde, dock inte nu längre, men den finns kvar nånstans)

Motsvarande gäller med dagen moderna dimmers, det måste finnas ett litet motstånd (ex. minst 4 W) för att den ska fungera utan att det ska flimra eller inte fungera alls. Ljuskällan måste också vara dimbar och även fast ett sådant känt märke som Osram anger att några av deras produkter (LED) är dimbara så flimrar de. En no-name direkt från Kina fungerar.

Sådana "dos-dimmers", puckar, kan finnas både för tryckstyrning och för en vriddimmer men då är denna vriddimmer i praktiken bara en potentiometer.

För kända fabrikat av strömställare kan man skaffa fjädrar som gör att de blir återfjädrande. Man kan också ta en fjäder från en kulspetspenna och klippa till i lagom längd.

Att slänga in en sådan puck i lampkåpan vid takdosan går ju att göra rent funktionsmässigt/elektriskt men då behöver kåpan vara av isolermaterial. Pucken är ju tänkt att finnas inuti en isolerad dosa. Den till höger i bild verkar vara av den typ som bl.a. NEXA har, knappen är i princip en liten radiosändare som drivs med ett litet knappbatteri.

Intressant! Men då kan man säga att den bild från Schneider jag bifogade med ett motstånd om 4W passar mina behov, förutsatt att jag ser till att led-belysningen är dimbar. 
 

Sedan ang. pucken så testar jag det imorgon, knappen ”strömbrytaren” som är i bild längst till höger, var den jag hade med den förra pucken och den har ett batteri. Tack för all information. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Sedan ang. pucken så testar jag det imorgon, knappen ”strömbrytaren” som är i bild längst till höger, var den jag hade med den förra pucken och den har ett batteri.

Om du menar dosdimmern i mitten i ditt första inlägg så är den tänkt att styras via en tråd och inte med en fjärrkontroll.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag tror att det brukar vara så.

Det är inte alltid så. Det finns (fanns då jag var yngre) dimmers som kopplas med fas och nolla (neutralen) till dimmern, som i sin tur har två anslutningar för ljuskällan.

I fallet med Vadsbo-dimmern kopplas ljuskällan, som jag antog, i serie med dimmern och ljuskällan är kopplad till nollan.

 

image.thumb.jpeg.04ce704b956cc92cc0ec409a9be05914.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir än mer logiskt  att det krävs ett visst motstånd i serie för att den ström som då uppstår ska kunna driva dimmerns elektronik.

OT: I jobbet kommer jag ofta i kontakt med "tvåtrådsgivare". Det kan vara temperaturgivare, panelinstrument, induktiva givare mm. som i sig fungerar av den ström som de så att säga levererar. Där är det då frågan om 4-20 mA (DC)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men då måste jag fråga, är inte den enklaste lösningen då denna 

Trådlös

Då slipper man hela monteringsdelen. Denna borde väl även fungera för mina behov? 

Den ska monteras på ett säkert sätt inuti en tak- eller apparatdosa (=bakom strömbrytare) så monteras ska den. Enligt elsäkerhetslagen ska det endast göras av en elektriker (gäller alla dosdimmers). Jag kan inte se vilka sorters anslutningar den ska ha.

Den klarar av 3- 24 W så det beror på vilka ljuskällor och hur många som ska anslutas till den.

Kräver en Nexa fjärrkontroll.

Det är kanske enklast om du går till Claes Ohlson och ber dem sätta ihop ett paket med ljuskällor, dimmer och fjärrkontroll.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, X-Men sade:

Det är inte alltid så. Det finns (fanns då jag var yngre) dimmers som kopplas med fas och nolla (neutralen) till dimmern, som i sin tur har två anslutningar för ljuskällan.

Förlåt, jag menade alltså hur det brukar vara med dimmers som inte kräver en nolla. Ett exempel på en dimmer som kräver nolla finns redan i trådstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png.71c6e1b129c0baf681cd13827bc0975d.png

Om ovanstående gäller https://www.clasohlson.com/se/Dosdimmer-för-LED-Cotech/p/36-6592

Citat

Styrs med en eller flera återfjädrande strömbrytare eller strömbrytare som kompletterats med en impulsfjäder (säljs separat). Korta tryck slår på/av, långa tryck reglerar ljusstyrkan.
...

Cotech dimmerpuck för LED är avsedd för fast installation i kopplingsdosa eller bakom en strömbrytare i en apparatdosa. Kräver nolla vid installation.

Får endast installeras av behörig installatör.

På den sidan finns också en länk till bruksanvisningen för ytterligare information.

Det ska gå godkända elektriska ledare mellan strömbrytaren och dosdimmern och dessa kopplas enligt bruksanvisningen. Dosdimmern ska placeras inuti en plastdosa.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...