Gå till innehåll

Högljudd fläkt på laptop trots normal hastighet


Recommended Posts

Har en Toshiba Satellite Pro laptop, den driver mig till vansinne just nu med extremt högljudd fläkt. Jag har öppnat den för att städa ur damm men det fanns knappt något alls, den beter sig fortfarande lika illa. CPU-temp ligger på ca 43-48 % enligt Toshiba PC Health Monitor och själva fläkten uppskattar den till ca 52 % hastighet just nu. Försökte titta i BIOS, hittade inget matnyttigt där direkt. BIOS går dessutom inte att uppdatera, datorn kanske är för gammal eller nåt. Försökte använda Health Monitors system för att köra diagnostik på kylningen men den påstår att det finns program igång som den vill att jag stänger först så där är det stopp. Vet inte var CPU:n sitter i burken men den har bra temp.

Jag får nästan huvudvärk av att sitta vid datorn, sitter med in ear-lurar med hög musik för att slippa höra men det är ju inte bra heller.

Behöver jag dra på kylpasta på fläkten eller kan jag göra något annat? Såg inte var man skulle lägga den isf. Törs man koppla ur fläkten helt eller måste jag lämna in den till serviceställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1. Har du skruvat loss fläkten och plockat ur allt damm som samlas där, (mellan fläkt och kylventilationen). Eftersom in-luft kommer troligtvis från botten så är det lätt att missa en sådan detalj. Du behöver också tvätta kylen med isopropanol och liten borste typ tandborste för barn, för att få bort allt damm.

Fråga 2. Har du ställt upp energischema till max effekt? detta gör att fläkten går nästan jämt med max effekt.

Fråga 3. Har du många startade program samtidigt så att CPU får jobba hårt?

Fråga 4. Har den fått ny kylpasta någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mortiscia sade:

Har en Toshiba Satellite Pro laptop, den driver mig till vansinne just nu med extremt högljudd fläkt. Jag har öppnat den för att städa ur damm men det fanns knappt något alls, den beter sig fortfarande lika illa. CPU-temp ligger på ca 43-48 % enligt Toshiba PC Health Monitor och själva fläkten uppskattar den till ca 52 % hastighet just nu.

Behöver jag dra på kylpasta på fläkten eller kan jag göra något annat? Såg inte var man skulle lägga den isf. Törs man koppla ur fläkten helt eller måste jag lämna in den till serviceställe?

Du skall inte lägga på silikonfett (även kallat kylpasta) på någon fläkt! Där gör den ingen som helst nytta. Koppla bort fläkten skall du inte heller göra! Bortkopplad fläkt innebär att CPUn snabbt kommer att nå taket för vad den tål i värme.

CPU-temp på 43-48%? Förmodar att du menar grader. Det är i så fall inga problem.
Om det stämmer att det skall vara grader och inte % skulle jag tippa på att lagret i fläkten är slut. 
Byta silikonfett på CPUn och kylaren är inte nödvändigt. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
On 2/6/2023 at 5:18 PM, Thirteen said:

Hej och välkommen!

Vill du ge oss hela modellbeteckningen på din Toshiba Satellite Pro laptop så kan det underlätta.

Om jag har hittat rätt så är det R50-B-158.

On 2/6/2023 at 5:37 PM, Venoms said:

Fråga 1. Har du skruvat loss fläkten och plockat ur allt damm som samlas där, (mellan fläkt och kylventilationen). Eftersom in-luft kommer troligtvis från botten så är det lätt att missa en sådan detalj. Du behöver också tvätta kylen med isopropanol och liten borste typ tandborste för barn, för att få bort allt damm.

Fråga 2. Har du ställt upp energischema till max effekt? detta gör att fläkten går nästan jämt med max effekt.

Fråga 3. Har du många startade program samtidigt så att CPU får jobba hårt?

Fråga 4. Har den fått ny kylpasta någon gång?

1) Ja, jag har försökt rengöra så gott det går. Jag har dock inte testat tandborste.

2) Nej, jag har det på balanserat och processorns maxprestanda är ställd till 85 %.

3) Jag tror inte det, det enda jag brukar ha igång är Chrome.

4) Inte de senaste åren iaf, men den andra personen säger just att man inte ska ha det...?

 

On 2/6/2023 at 6:04 PM, X-Men said:

Du skall inte lägga på silikonfett (även kallat kylpasta) på någon fläkt! Där gör den ingen som helst nytta. Koppla bort fläkten skall du inte heller göra! Bortkopplad fläkt innebär att CPUn snabbt kommer att nå taket för vad den tål i värme.

CPU-temp på 43-48%? Förmodar att du menar grader. Det är i så fall inga problem.
Om det stämmer att det skall vara grader och inte % skulle jag tippa på att lagret i fläkten är slut. 
Byta silikonfett på CPUn och kylaren är inte nödvändigt. 

Jo, jag märkte det av praktiskt erfarenhet så jag kopplade in den igen.

Enligt PC Health Monitor så står det procent och inte grader, just nu ca 45 % och skalan är endast min till max, fläkthastighet ca 53 %.

Jag har beställt en ny fläkt iaf, den lokala datorbutiken trodde att kullagret var slut. Den har varit tyst och fin ett tag nu men tyckte inte om att bli vänd upp och ner för att kolla modellnumret så nu lever den om som tusan igen :(

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...