Gå till innehåll

Lamp fråga


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Nu har jag stött på ett liknande problem med en bordslampa och ljushållare. Obs, inget är inkopplat, utan detta är bara en fråga rent allmänt. Som man ser så när man vridit till lamphållaren så ser allt bra ut, så fort skärmen kommer på så lossnar ljushållaren (se bild). Är det gängorna som är slut? Hur får man den att sitta ”hårt” och kvar? Lampan fungerar. 
 

F0C70903-F663-423D-B6B8-7D32C7B72D1D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ser rätt har muttern, som sitter fast i själva lampfoten, lossat från lamphållaren. 
Muttern som sitter kvar i lampfoten skall egentligen sitta fast i den vita lamphållaren. 
Sannolikt är den vita plasten till lamphållaren gammal och spröd. Platsen har gjort sitt och orkar inte hålla kvar muttern. 

Antingen limmar du fast lamphållaren i lampfoten med ett lik som tål hög värme utan att börja brinna eller så letar du upp en ny lamphållare och byter ut den trasiga.

Jag röstar för det sistnämnda för att undvika risken för brand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, X-Men sade:

Om jag ser rätt har muttern, som sitter fast i själva lampfoten, lossat från lamphållaren. 
Muttern som sitter kvar i lampfoten skall egentligen sitta fast i den vita lamphållaren. 
Sannolikt är den vita plasten till lamphållaren gammal och spröd. Platsen har gjort sitt och orkar inte hålla kvar muttern. 

Antingen limmar du fast lamphållaren i lampfoten med ett lik som tål hög värme utan att börja brinna eller så letar du upp en ny lamphållare och byter ut den trasiga.

Jag röstar för det sistnämnda för att undvika risken för brand. 

Då gör jag det sistnämnda. Har dom en sån på Clas Ohlsson? Följer det med en mutter till en sån? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, X-Men sade:

Ta med din lamphållare till Clas Ohlsson och se om den här kan passa på lampfoten:

https://www.clasohlson.com/se/Lamphållare/p/36-2555

Det var inte denna muttern du menade? Den sitter fast…. För den andra muttern sitter fastskruvad på insidan se separat bild 

 

322AD875-F75D-4446-AF85-C2AFF9C64D0E.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Det var inte denna muttern du menade? Den sitter fast…. För den andra muttern sitter fastskruvad på insidan se separat bild 

Varför inte ta med allt till Clas och se vad de har som eventuellt kan passa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, X-Men sade:

Varför inte ta med allt till Clas och se vad de har som eventuellt kan passa?

Jo det kan jag göra. Men det är en stor bordslampa. Men tycket du att själva botten partiet med muttern och skruven ser okey ut? 
 

0FB82C3A-F03A-45B5-ACB4-DBB6F912CACB.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Men tycket du att själva botten partiet med muttern och skruven ser okey ut? 

Det ser ju inte okej ut för att användas i rum som har något jordat uttag eftersom ledarna vare sig är dubbelisolerade eller metallen är jordad. Så vitt jag minns har du jordade vägguttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

eftersom ledarna vare sig är dubbelisolerade

Nja, ledarna har ett lager isolering och sedan är kabelmanteln av isolermaterial + "svamp - se nedan.

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men tycket du att själva botten partiet med muttern och skruven ser okey ut? 

Det kanske är frågan om sk. "gängpaj"? Att gängor finns både på nippeln och i lamphållaren men att de är trasiga. Eller så har nippeln helt enkelt gått av. Den är av mässing.

Testa med en annan lamphållare om du har, det behöver inte vara E27 utan du kan testa med en E14 om du har, det är samma gänga på nippeln.

Clas säljer "nippelmix" https://www.clasohlson.com/se/Nippelmix/p/32-3423

Där ingår även "svamp" som ska träs över ledarna när nedre delen av lamphållaren är monterad men innan lampsockeln är ansluten till ledarna.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mikael63 sade:

Nja, ledarna har ett lager isolering och sedan är kabelmanteln av isolermaterial + "svamp - se nedan.

Jag lyckades inte se någon isolerinsats (för att ta Classes ordval). Men om den finns där så är det ju bra. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några jordade vägguttag där förutom i närheten av diskbänken och spisen?
Kan du ta en skarp närbild på hur det ser ut där den blå och den svarta ledaren passerar metalldelarna (muttern mm), gärna en från vardera hållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-02-10 at 13:05, Cecilia sade:

Det ser ju inte okej ut för att användas i rum som har något jordat uttag eftersom ledarna vare sig är dubbelisolerade eller metallen är jordad. Så vitt jag minns har du jordade vägguttag.

Nu inhandlat för 2a gången, denna gång från Kjell & Company. Men nu får jag inte fast ”ner” själva anslutningsdelen (bild).
 

10ABBC6F-6AD4-42DD-8089-349B5FF0C691.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Alltså, skulle dom träts igenom en sån? 

Ja, först delen du gängat fast. Sedan denna isolerinsats, jag brukar säga svamp, för den ser ut som en svamp med hatt och fot. Foten ska då ner mellan kabelhöljet och mässingröret. Hatten täcker då muttern av metall. Om en ledare skulle lossna och åka ner så tar den i den isolerande hatten och inte muttern av metall.
Sedan den del du skruvar fast ledarna i och den delen passar bara på ett ställe i sockeln (för att den inte ska kunna vridas runt). Sedan övre delen av lamphållaren.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...