Gå till innehåll

Råkade ut för ett haveri härom dagen.


hasse99910
Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

Jag skaffade mig en M.2-disk idag och monterade den i datorn, samt gjorde en ny installation av Win 10.

Där kan jag se min "Kapautta Disk" och alla filer, samt nå de. Kan även köra programmen som finns där. Men inte f*n vill den starta upp 😆.

Så jag får väl ha den att köra program ifrån och dra över mina filer till den nya.

 

Har testat både NeoSmarts Recovery och LazeSoft Recovery, men de hjälper inte heller.

Kör jag en chkdsk eller sfc /scannow så hittas  inga fel på disken.... Kan det vara min disk som gett upp, är bara ett par månader gammal.

 

Ni ska alla ha ett stort TACK som engagerat er i mitt ärende och trevlig helg.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt har du två stycken M2-diskar i datorn idag. Installation på den nya disken fungerar.

Vill du testa om din disk är defekt kan du plocka ur nya disken och köra en installation av Windows på originaldisken, under förutsättning att du säkerställt att allt du vill ha kvar är räddat.

Fungerar disken med en nyinstallation är det sannolikt inget fel på disken. Du har haft lite otur med att Windows havererat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, X-Men sade:

Om jag förstår dig rätt har du två stycken M2-diskar i datorn idag. Installation på den nya disken fungerar.

Vill du testa om din disk är defekt kan du plocka ur nya disken och köra en installation av Windows på originaldisken, under förutsättning att du säkerställt att allt du vill ha kvar är räddat.

Fungerar disken med en nyinstallation är det sannolikt inget fel på disken. Du har haft lite otur med att Windows havererat. 

Bra tips! Ska testa det senare.

Har räddat mina filer nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Cecilia sade:

Kan du bifoga en bild på hur det ser ut i Diskhanteraren?
Det kanske ger någon ledtråd.

Det låter konstigt att det går att starta gamla installerade program från en nyinstallerad Windows för det borde inte gå utan problem.

Hoppas att detta ger någon ledtråd.

Ser ut att fattas något i den kraschade disken......1366856649_WINDOWS-DATORHANTERING.thumb.png.ae493b4cb0a50a829925d1a1d51dba26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, hasse99910 sade:

Hoppas att detta ger någon ledtråd.

Ser ut att fattas något i den kraschade disken......1366856649_WINDOWS-DATORHANTERING.thumb.png.ae493b4cb0a50a829925d1a1d51dba26.png

Den här bilden skiljer sig från de du publicerat tidigare. Där är disken 54GB stor.

I bilden du publicerat nu gör jag en notering som jag aldrig sett tidigare. EFI-partitionen är i FAT32 medan resten av disken är i NTFS. Lite förvånad är jag över att EFI-partitionen är i FAT32. 
Vet du om den alltid varit sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ändå förbryllad. Har nu kikat på min gamla dator som har Legacy-BIOS och den har ingen EFI-partition. Den har en partition på 100MB för systemet. Disken är NTFS.

Startade min dator med UEFI-BIOS, disk som är GPT-formaterad men den har inte heller någon partition som är EFI och FAT32-formaterad. 
Din nya disk saknar också EFI-partitionen. Den har inte heller 100MB-partition. Har du formaterat och partitionerat den på egen hand innan du installerade Windows 10?

Nu kör jag visserligen Windows 11 men det borde inte vara olika. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh! Förlåt! Såg den som de partitioner jag har på 600MB för återställning. Då är det den partitionen som saknas och finns med på den kraschade disken. 
Vanligtvis skapas det två små partitioner på disken vid installation av Windows. Det kan vara så att EFI finns för Windows 10 men inte för Windows 11, som jag kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser min SSD ut (Windows 10):

123277507_Skrmklipp.png.aefc625a106467acb44e0335cef233fe.png

Men 115 MB till EFI-partitionen på Hasses gamla enhet låter lite för  Windows 10 så frågan är om även nästa partition om 625 MB har varit använd som en till EFI-partition men nu fått något fel eller om det var en nödvändig återställningspartition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.jpeg.1280f43a0b25d60ae95f260d58bf9242.jpeg

Så här ser disken ut i min dator med Legacy BIOS (den jag använt för att visa hur installation av Windows 11 kan göras med hjälp av Rufus) och med Windows 11.

Jag har inte partitionerat och formaterat disken manuellt. Disken var ny och jag lät installationsprogrammet för Windows bestämma partitionerna vid installation av Windows 11.

Det enda jag gjort när Windows var klart var att krympa systemdelen och skapa en partition som jag kan spara program och drivrutiner på. De används när jag testar ominstallation av datorn.

Ingen EFI-del och den första partitionen är 100MB. Sista partitionen är på 626MB och är återställningspartitionen. 
Disken är i MBR.

Disken i min huvuddator, där jag också låtit Windows 11 sköta partitionering och formatering, ser i princip identisk ut men med GPT som tabell.
Skall se om jag kan publicera en bild på den också under kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS kraschdisk har två partitoner där en är i FAT32 av någon anledning. Den ser inte ut att vara en partition som tillhör systemet längre utan et standardpartion i FAT32 och utan innehåll. Min uppfattning är att det är orsaken till att Windows inte längre startar från den disken.

Av någon anledning har den formateras om till FAT32 och innehållet på disken är raderat.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, X-Men sade:

Ingen EFI-del och den första partitionen är 100MB. Sista partitionen är på 626MB och är återställningspartitionen. 
Disken är i MBR.

I och med att det är BIOS och inte UEFI så är det inte konstigt att du saknar EFI-partitionen. Min dator har GPT respektive UEFI.

10 minuter sedan, X-Men sade:

TS kraschdisk har två partitoner där en är i FAT32 av någon anledning. Den ser inte ut att vara en partition som tillhör systemet längre utan et standardpartion i FAT32 och utan innehåll. Min uppfattning är att det är orsaken till att Windows inte längre startar från den disken.

Av någon anledning har den formateras om till FAT32 och innehållet på disken är raderat.  

Jag vet inte om det möjligen kan hänga ihop med att datorn inte är startad från den disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, X-Men sade:

Jag är ändå förbryllad. Har nu kikat på min gamla dator som har Legacy-BIOS och den har ingen EFI-partition. Den har en partition på 100MB för systemet. Disken är NTFS.

Startade min dator med UEFI-BIOS, disk som är GPT-formaterad men den har inte heller någon partition som är EFI och FAT32-formaterad. 
Din nya disk saknar också EFI-partitionen. Den har inte heller 100MB-partition. Har du formaterat och partitionerat den på egen hand innan du installerade Windows 10?

Nu kör jag visserligen Windows 11 men det borde inte vara olika. 

Nix, när jag installerar, så får Windows sköta storlekarna.

Har sett ibland så blir den runt 100 MB och ibland runt 5-600 MB, varför det sklljer har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, X-Men sade:

Den här bilden skiljer sig från de du publicerat tidigare. Där är disken 54GB stor.

I bilden du publicerat nu gör jag en notering som jag aldrig sett tidigare. EFI-partitionen är i FAT32 medan resten av disken är i NTFS. Lite förvånad är jag över att EFI-partitionen är i FAT32. 
Vet du om den alltid varit sådan?

Inte min disk som är 54 GB, utan det är Mikael63´s disk som har den storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att kommandot bootsect /nt60 har varit med i tråden men det finns med här: https://www.thewindowsclub.com/repair-master-boot-record-mbr-windows

Jag hittade även ett tips på https://superuser.com/questions/622685/how-to-fixboot-and-fixmbr-on-another-drive om denna sida: https://www.boyans.net/RepairWindows/RepairWindowsBCD.html

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...