Gå till innehåll

Råkade ut för ett haveri härom dagen.


hasse99910
Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

Uppdaterade mitt AMD-grafikkort till senaste versionen.
När den ville starta om så gjorde jag det, men när den skulle gå igång igen så fick jag blåskärm: Inaccessible boot device.
Sedan kom jag inte längre, efter varje omstart så kom felet upp.
Har Neosmarts Easy Recovery Essentials Pro, och körde den, nu kommer jag lite längre i uppstarten.

De snurrande prickarna kommer fram och Windowsloggan kommer fram efteråt, och där stannar det. Ingen aktivitet på hårddisken enligt LED-lampan på chassiet.
Är det bara en om installation som gäller nu ?!? Eller finns det något annat knep att kunna få igång den igen?
Fungerar inte heller med att köra med Windows-stickan för att reparera datorn med hjälp av de inbyggda programmen.
Även mina återställningspunkter är borta.
Hårdvara:
I5-12600K.
Kingston Fury M.2-Disk 1 TB.
AMD RX580.
64 GB Ram.
Windows 10 Pro.                                                                                                                                                                                                                                                                                AsRock Z690 Steel Legend Moderkort.

Redigerad av hasse99910
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, X-Men sade:

Har du även använt dig av Reparationsalternativet när du startar upp från en installationsskiva alternativt USB med installationsfiler för Windows ?
Jag tänker på den delen som startar kommandotolken. 

Jadå, har kört både med Commandotolken och startreparation från Windows på USB-sticka.

Men det fungerar inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Fungerar det att göra en start till felsäkert läge eller till Kommandotolken på C:?
Option 3 med "command prompt at boot" på sidan https://www.tenforums.com/tutorials/2304-boot-into-safe-mode-windows-10-a.html

När jag kommer in i felsäkert läge och den börjar ladda, så blir det antingen blåskärm eller auto. omstart.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Cecilia sade:

Det finns "refresh" som behåller dina egna filer i stället för ominstallation som tar bort allt: https://www.tenforums.com/tutorials/5487-troubleshoot-windows-10-failure-boot-using-recovery-environment.html

Ska kolla på detta lite under veckan.

Återkommer senare hur det gick. 

Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, hasse99910 sade:

Jadå, har kört både med Commandotolken och startreparation från Windows på USB-sticka.

Men det fungerar inte heller.

Kan du starta upp från USB-minnet och starta Kommandotolken.

 

Skriv följande kommandon i turordning:

1. Skriv   bootrec /fixmbr      tryck på Returknappen för att reparera "mbr" (Master Boot Record)
2. Skriv    bootrec /fixboot     tryck på Returknappen för att reparera startsektorerna
3. Skriv    bootrec /scanos     tryck på Returknappen för att skanna av om det finns giltiga Windowsinstallationer.
4. Skriv    bootrec /rebuildbcd   tryck på Returknappen för att återskapa "boot configuration data", d.v.s. hela startsekvensen för Windows.
5. Får du frågan om du vill göra detta,  med följande möjliga svar "Y" för Ja, "N" för Nej och "A" för alla, gå till punkt 6.
6. Tryck på "A" - tangenten för att återuppbygga alla.
7. Skriv   Exit   tryck på Returknappen för att avsluta Kommandotolken.
8. Starta om datorn och se om det hjälpte.

Får du något felmeddelande går du bara vidare till nästa steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Kan du starta upp från USB-minnet och starta Kommandotolken.

 

Skriv följande kommandon i turordning:

1. Skriv   bootrec /fixmbr      tryck på Returknappen för att reparera "mbr" (Master Boot Record)
2. Skriv    bootrec /fixboot     tryck på Returknappen för att reparera startsektorerna
3. Skriv    bootrec /scanos     tryck på Returknappen för att skanna av om det finns giltiga Windowsinstallationer.
4. Skriv    bootrec /rebuildbcd   tryck på Returknappen för att återskapa "boot configuration data", d.v.s. hela startsekvensen för Windows.
5. Får du frågan om du vill göra detta,  med följande möjliga svar "Y" för Ja, "N" för Nej och "A" för alla, gå till punkt 6.
6. Tryck på "A" - tangenten för att återuppbygga alla.
7. Skriv   Exit   tryck på Returknappen för att avsluta Kommandotolken.
8. Starta om datorn och se om det hjälpte.

Får du något felmeddelande går du bara vidare till nästa steg.

Redan testat, utan framgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också kontrollera i BIOS om inställningen för diskar ändrats från AHCI till IDE (eller legacy).

Alternativt aktiverar du "Load optimized default" i BIOS för att säkerställa att någon ändring i BIOS inte är orsaken till ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, X-Men sade:

Du kan också kontrollera i BIOS om inställningen för diskar ändrats från AHCI till IDE (eller legacy).

Alternativt aktiverar du "Load optimized default" i BIOS för att säkerställa att någon ändring i BIOS inte är orsaken till ditt problem.

Är fortfarande i AHCI.

Men det andra tipset ska jag kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nuläget skulle jag föreslå att du startar datorn via ett USB-minne med någon variant av live-Linux. Med en sådan uppstart kan du kontrollera innehållet på disken. Du kan också "rädda" innehåll på disken på ett lättare sätt än med kommandotolken utifall du nödgas att installera Windows på nytt.
Jag är inte någon Linux-expert så jag använder mig av Ubuntu eller Ultimate Boot CD. UBCD kan hämtas här:

https://www.ultimatebootcd.com
 

Mikael63 är Linuxexpert och han har förmodligen bättre förslag än de jag har i detta ämne.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, X-Men sade:

I nuläget skulle jag föreslå att du startar datorn via ett USB-minne med någon variant av live-Linux. Med en sådan uppstart kan du kontrollera innehållet på disken. Du kan också "rädda" innehåll på disken på ett lättare sätt än med kommandotolken utifall du nödgas att installera Windows på nytt.
Jag är inte någon Linux-expert så jag använder mig av Ubuntu eller Ultimate Boot CD. UBCD kan hämtas här:

https://www.ultimatebootcd.com
 

Mikael63 är Linuxexpert och han har förmodligen bättre förslag än de jag har i detta ämne.

Ok, men Linux är jag helt novis på på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, X-Men sade:

Hade disken varit en disk kopplad med SATA-kabel hade jag föreslagit att koppla den till en annan dator. Nu har du en M2-ansluten disk och den är monterad på moderkortet, vilket gör det betydligt krångligare med en eventuell flytt.

Kan man inte bara flytta över en M.2-disk till en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, hasse99910 sade:

Kan man inte bara flytta över en M.2-disk till en annan dator?

Visst kan man det. Det är krångligare än att flytta en SATA-kopplad disk då en M2-disk är fastskruvad på moderkortet. Vanligtvis sitter den under en kylfläns på moderkortet. Vissa M2-diskar sitter under grafikkortet, om ett grafikkort sitter som ett instickskort och GPUn i processorn inte används.

Att flytta disken till en annan dator innebär att den datorn måste ha en ledig M2-plats samt att den datorns disk med Windows måste finnas kvar. Att flytta M2-disken till en annan dator löser inte själva problemet med Windows på disken. Det löser räddningen av innehållet på disken som inte skall förloras vid en installation av Windows.

Om du tänker sätta en M2-disk som en extern enhet via USB är det av stor vikt att anslutningen stöder den nyckel (Key) som M2-disken har. Det finns två "nycklar" B och M. Vissa anslutningar stöder båda andra stöder enbart en av dem. Sannolikt har din disk M-nyckel.

Med en live-Linux-USB behöver du inte kunna särskilt mycket om Linux. Den startar upp och fungerar nästan som Windows så länge du inte skall installera något eller göra något annat än att utforska och kopiera från en disk till en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, någon expert på Linux anser jag mig inte vara. "Van användare" passar nog bättre!

Det kan finnas ett problem med att kopiera undan filer m.h.a. Linux och det är om "Fast startup" användes i Windows. Då blir filerna låsta av den processen.

En Linuxdistribution som har grafiska verktyg för att enkelt återställa "boot" i Windows är Rescatux. Det är en vanlig Debian-baserad distribution som fått en meny med verktyg inlagda och den fungerar då även som en "vanlig" Linux för ex. filhantering mm. Dock tror jag inte att de verktygen kan göra mer än de fixboot och fixmbr som redan testats.  Linux Mint är den Linuxdistribution jag själv använder i min privata dator. Den är ungefär lika okomplicerad som Windows XP...

Kan kanske nämna här, OM det skulle bli aktuellt någon gång: Oftast, i diverse artiklar på nätet, föreslås att använda programmet GParted (i Linux då) för att hantera diskar. GParted är ett bra grafiskt verktyg men enligt mina erfarenheter helt opålitlig om det skulle vara det minsta knas med någon disk, vilket det kanske är frågan om när ett sådant program behövs. Då är programmet Disks/Diskar bättre och pålitligare, också enligt mina egna erfarenheter.

Om du vill gå vidare med Linux i någon form så kan du använda ex. Rufus för att skapa ett startbart minne. Enklare är BalenaEtcher som i princip inte har några inställningar alls att fundera över.

Självklart får du guidning när/om det behövs.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Uppdaterade mitt AMD-grafikkort till senaste versionen.
När den ville starta om så gjorde jag det, men när den skulle gå igång igen så fick jag blåskärm: Inaccessible boot device.

Har du uteslutit grafikkortet som felkälla? Din processor har  "inbyggd" grafik i form av Intel® UHD Graphics 770. Om du plockar ur grafikkortet och startar på den "inbyggda" grafiken vad händer då?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...