Gå till innehåll

Råkade ut för ett haveri härom dagen.


hasse99910
Gå till lösning Löst av hasse99910,

Recommended Posts

12 minuter sedan, Turbopump sade:

Har du uteslutit grafikkortet som felkälla? Din processor har  "inbyggd" grafik i form av Intel® UHD Graphics 770. Om du plockar ur grafikkortet och startar på den "inbyggda" grafiken vad händer då?

Har testat det också. Det var min först tanke, att det kunde vara något knas på drivisarna från AMD.

Men det blev ingen skillnad, samma fel. Men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, X-Men sade:

Visst kan man det. Det är krångligare än att flytta en SATA-kopplad disk då en M2-disk är fastskruvad på moderkortet. Vanligtvis sitter den under en kylfläns på moderkortet. Vissa M2-diskar sitter under grafikkortet, om ett grafikkort sitter som ett instickskort och GPUn i processorn inte används.

Att flytta disken till en annan dator innebär att den datorn måste ha en ledig M2-plats samt att den datorns disk med Windows måste finnas kvar. Att flytta M2-disken till en annan dator löser inte själva problemet med Windows på disken. Det löser räddningen av innehållet på disken som inte skall förloras vid en installation av Windows.

Om du tänker sätta en M2-disk som en extern enhet via USB är det av stor vikt att anslutningen stöder den nyckel (Key) som M2-disken har. Det finns två "nycklar" B och M. Vissa anslutningar stöder båda andra stöder enbart en av dem. Sannolikt har din disk M-nyckel.

Med en live-Linux-USB behöver du inte kunna särskilt mycket om Linux. Den startar upp och fungerar nästan som Windows så länge du inte skall installera något eller göra något annat än att utforska och kopiera från en disk till en annan.

Aha, ok jag trodde det var något annat jag hade att tänka på om jag flyttade över disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mikael63 sade:

Nja, någon expert på Linux anser jag mig inte vara. "Van användare" passar nog bättre!

Det kan finnas ett problem med att kopiera undan filer m.h.a. Linux och det är om "Fast startup" användes i Windows. Då blir filerna låsta av den processen.

En Linuxdistribution som har grafiska verktyg för att enkelt återställa "boot" i Windows är Rescatux. Det är en vanlig Debian-baserad distribution som fått en meny med verktyg inlagda och den fungerar då även som en "vanlig" Linux för ex. filhantering mm. Dock tror jag inte att de verktygen kan göra mer än de fixboot och fixmbr som redan testats.  Linux Mint är den Linuxdistribution jag själv använder i min privata dator. Den är ungefär lika okomplicerad som Windows XP...

Kan kanske nämna här, OM det skulle bli aktuellt någon gång: Oftast, i diverse artiklar på nätet, föreslås att använda programmet GParted (i Linux då) för att hantera diskar. GParted är ett bra grafiskt verktyg men enligt mina erfarenheter helt opålitlig om det skulle vara det minsta knas med någon disk, vilket det kanske är frågan om när ett sådant program behövs. Då är programmet Disks/Diskar bättre och pålitligare, också enligt mina egna erfarenheter.

Om du vill gå vidare med Linux i någon form så kan du använda ex. Rufus för att skapa ett startbart minne. Enklare är BalenaEtcher som i princip inte har några inställningar alls att fundera över.

Självklart får du guidning när/om det behövs.

Fast Startup har jag inte använt.

Rufus har jag använt förut, och den var rätt behändig.

Det jag skulle vilja, är att komma in i trasiga Windows och ta bort de felaktiga filerna, men det går väl inte?

Får testa Linux under helgen, man har lite mera tid då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått är det inte "inaccessible boot disk" längre.

On 2023-02-18 at 19:43, hasse99910 sade:

Har Neosmarts Easy Recovery Essentials Pro, och körde den, nu kommer jag lite längre i uppstarten.

De snurrande prickarna kommer fram och Windowsloggan kommer fram efteråt, och där stannar det. Ingen aktivitet på hårddisken enligt LED-lampan på chassiet.

Det borde innebära att det inte är något problem med själva disken och starten av Windows utan något problem i Windows.

7 minuter sedan, hasse99910 sade:

Det jag skulle vilja, är att komma in i trasiga Windows och ta bort de felaktiga filerna, men det går väl inte?

Problemet är väl att du inte vet vilka filer som är felaktiga. Annars så är det väl just det man kan göra om man startar datorn med t.ex. Linux.

Har SSD-tillverkaren något testprogram som går att från ett startbart USB-minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Cecilia sade:

Så vitt jag har förstått är det inte "inaccessible boot disk" längre.

Det borde innebära att det inte är något problem med själva disken och starten av Windows utan något problem i Windows.

Problemet är väl att du inte vet vilka filer som är felaktiga. Annars så är det väl just det man kan göra om man startar datorn med t.ex. Linux.

Har SSD-tillverkaren något testprogram som går att från ett startbart USB-minne?

Nä, felet är numera att datorn startar om hela tiden numera. 

Windows prickarna kommer fram och roterar, och även Windowsflaggan, det verkar precis som att när den ska slå om till inloggningssidan, då blir det omstart.

-----

Var inne på Kingstons hemsida, det enda jag hittade är en lite hälsoprogram.

Är denna disk jag har: Kingston FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1 TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, hasse99910 sade:

Var inne på Kingstons hemsida, det enda jag hittade är en lite hälsoprogram.

Är denna disk jag har: Kingston FURY Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1 TB.

Kingstons SSD Manager verkar kräva installation i Windows så det går ju inte tyvärr.

7 minuter sedan, hasse99910 sade:

Windows prickarna kommer fram och roterar, och även Windowsflaggan, det verkar precis som att när den ska slå om till inloggningssidan, då blir det omstart.

Något i Windows kraschar och eftersom det blir samma sak i felsäkert läge verkar det vara en mycket grundläggande funktion och inte den nya grafikdrivrutinen. Eftersom inte heller felsäkert läge fungerar är det svårt att göra någon reparation av Windows förutom "refresh" och andra typer av installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Cecilia sade:

Eftersom inte heller felsäkert läge fungerar är det svårt att göra någon reparation av Windows förutom "refresh" och andra typer av installation.

Ja och det är här det kan vara lämpligt att starta upp datorn med Linux för att kopiera undan de filer man önskar ha kvar OM de skulle gå förlorade vid en ominstallation.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ja och det är här det kan vara lämpligt att starta upp datorn med Linux för att kopiera undan de filer man önskar ha kvar OM de skulle gå förlorade vid en ominstallation.

Jag har för mig att i XP så kunde man göra en nyinstallation på befintligt os och ha allt kvar, bara att Windows blev fräscht igen. Det som jag fattat i Win 10/11 är att man kan göra en nyinstallation av os´et och välja att behålla vissa filer eller ej, men då försvinner ju alla program man installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, hasse99910 sade:

Jag har för mig att i XP så kunde man göra en nyinstallation på befintligt os och ha allt kvar, bara att Windows blev fräscht igen. Det som jag fattat i Win 10/11 är att man kan göra en nyinstallation av os´et och välja att behålla vissa filer eller ej, men då försvinner ju alla program man installerat.

 

Den funktionen fanns i Windows 95 och 98. Försvann med Windows XP. 
Det kan finnas en möjlighet för dig att få det att fungera i Windows 10 också. En liten möjlighet.

När du startar installationen från ett USB-minne väljer du Avancerad installation. Ibland får man upp två alternativ, ett att behålla allt, två att radera allt.

Notera att det inte är säkert att det lyckas. Mina förslag har varit att "rädda" det du kan från disken genom att jobba mot disken på annat sätt än från disken då Windows inte går att starta på den.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hållit på och testat lite av era tips. Det går lite hit och lite dit.

Blir olika felkoder efter varje gång jag testat något tips.

Det finns inga väntande Windows uppdateringar, som jag fick ett tips om att kolla.

Jag vill är att kunna avinstallera AMD Grafikdrivisarna som jag tror är boven i dramat.

Bifogar lite skärmdumpar här nedan, om det kan vara till någon info till er, och ni kan ge mig lite tips 😄

IMG_1.thumb.jpg.af07428cc1c4985dc30e833519f60c79.jpgIMG_3.thumb.jpg.b5477fb5e6819494fe439b5218544b81.jpgIMG_2.thumb.jpg.10bf5fabda5c74085f372b31b92f1597.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att det sista momentet inte hittar din M2-disk. 
Du kan installera W10 på en annan disk i datorn. Det finns en liten risk att installationen, trots allt, kommer att detektera den nuvarande skadade installationen och skapa en dubbelbootfunktion.

Du kan inte migrera Windows från M2-disken till en nyinstallerad disk utan att det skapar problem. 
Har du säkerställt att du kopierat allt du inte vill bli av med och därefter sett om du kan installera Windows utan att radera disken, d.v.s. "skriva över" befintlig installation? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju skapa ett startbart USB-minne med Linux Mint (förslagsvis), starta upp datorn med det, starta programmet Disks, (motsvarar väl typ "Diskhantering" i Windows) ta en skärmdump hur det ser ut och posta här?

Kanske inte leder någonvart men....

Tillägg: Skärmdumpar hur det kan se ut då.

 

image.png.738112c5c7cbe4dcb4594804d090dc97.png

 

image.png.85511103b0c056200281eb4b56173b3e.png

 

image.png.17b03e822b08024a1d5a7569a9e5ca65.png

 

image.png.5158075c905dd25414c9909e78152afc.png

 

 

Redigerad av Mikael63
skärmdump
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du ger dig på följande förslag, om du gör det, se till att du har sparat undan allt du inte vill bli av med. Det är ingen garanti för att det du vill ha kvar verkligen stannar kvar.


image.jpeg.72e3d4c3d8dac97c2b2f8b2b83480ec3.jpeg

1. Starta upp Windows-installationen från ett USB-minne.
Välj det som önskas i de tre fälten och klicka på "Nästa".


image.jpeg.1861e1d2467cc1c36cc5b0ca1d51e454.jpeg

2. Nästa steg, klicka på "Installera nu".


image.jpeg.3fe8da55fd593b35b8fde3d521d82571.jpeg

3. Lämna fältet för licensnyckeln tom. 
Klicka på "Jag har ingen produktnyckel" och klicka eventuellt på "Nästa".


image.jpeg.846b4970434bab9f8061613274862d47.jpeg

 

4. Välj Windows-version (1) och klicka "Nästa" (2).
 

image.jpeg.8dda0ff0cbd9dcef536bfc2e233cf259.jpeg


5. Markera acceptans av licensvillkor (1), klicka "Nästa" (2).
 

image.jpeg.93420167e0ea43303214f400f367486e.jpeg


6. Klicka på "Uppgradering: Installera Windows och behåll filer, inställningar och program.

Har du lite flyt kan installationsprogrammet kanske hitta din installation och därmed installeras. Ännu större förhoppning är att alla dina program och filer finns kvar om det går att komma vidare från det här steget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Du kan ju skapa ett startbart USB-minne med Linux Mint (förslagsvis), starta upp datorn med det, starta programmet Disks, (motsvarar väl typ "Diskhantering" i Windows) ta en skärmdump hur det ser ut och posta här?

Kanske inte leder någonvart men....

Tillägg: Skärmdumpar hur det kan se ut då.

 

image.png.738112c5c7cbe4dcb4594804d090dc97.png

 

image.png.85511103b0c056200281eb4b56173b3e.png

 

image.png.17b03e822b08024a1d5a7569a9e5ca65.png

 

image.png.5158075c905dd25414c9909e78152afc.png

 

 

Tack, har jag lite att pyssla med i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Innan du ger dig på följande förslag, om du gör det, se till att du har sparat undan allt du inte vill bli av med. Det är ingen garanti för att det du vill ha kvar verkligen stannar kvar.


image.jpeg.72e3d4c3d8dac97c2b2f8b2b83480ec3.jpeg

1. Starta upp Windows-installationen från ett USB-minne.
Välj det som önskas i de tre fälten och klicka på "Nästa".


image.jpeg.1861e1d2467cc1c36cc5b0ca1d51e454.jpeg

2. Nästa steg, klicka på "Installera nu".


image.jpeg.3fe8da55fd593b35b8fde3d521d82571.jpeg

3. Lämna fältet för licensnyckeln tom. 
Klicka på "Jag har ingen produktnyckel" och klicka eventuellt på "Nästa".


image.jpeg.846b4970434bab9f8061613274862d47.jpeg

 

4. Välj Windows-version (1) och klicka "Nästa" (2).
 

image.jpeg.8dda0ff0cbd9dcef536bfc2e233cf259.jpeg


5. Markera acceptans av licensvillkor (1), klicka "Nästa" (2).
 

image.jpeg.93420167e0ea43303214f400f367486e.jpeg


6. Klicka på "Uppgradering: Installera Windows och behåll filer, inställningar och program.

Har du lite flyt kan installationsprogrammet kanske hitta din installation och därmed installeras. Ännu större förhoppning är att alla dina program och filer finns kvar om det går att komma vidare från det här steget. 

Blir även detta en helgsyssla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-02-21 at 16:54, Mikael63 sade:

Du kan ju skapa ett startbart USB-minne med Linux Mint (förslagsvis), starta upp datorn med det, starta programmet Disks, (motsvarar väl typ "Diskhantering" i Windows) ta en skärmdump hur det ser ut och posta här?

Kanske inte leder någonvart men....

Tillägg: Skärmdumpar hur det kan se ut då.

 

image.png.738112c5c7cbe4dcb4594804d090dc97.png

 

image.png.85511103b0c056200281eb4b56173b3e.png

 

image.png.17b03e822b08024a1d5a7569a9e5ca65.png

 

image.png.5158075c905dd25414c9909e78152afc.png

 

 

Tyvärr fattar jag inte mycket av Linux. Men jag laddade ner Mint och körde det men blev inget klokare av det ;)

Men tack ändå för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, hasse99910 sade:

Tyvärr fattar jag inte mycket av Linux. Men jag laddade ner Mint och körde det men blev inget klokare av det ;)

Men tack ändå för tipset.

Okej.. min tanke var endast:

1. Visa hur disken ser ut. Kanske någon kan dra några slutsatser utifrån det. Kanske inte.

2. Kopiera viktiga filer till en extern enhet, inför en ev. ominstallation av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-02-21 at 19:27, X-Men sade:

Innan du ger dig på följande förslag, om du gör det, se till att du har sparat undan allt du inte vill bli av med. Det är ingen garanti för att det du vill ha kvar verkligen stannar kvar.


image.jpeg.72e3d4c3d8dac97c2b2f8b2b83480ec3.jpeg

1. Starta upp Windows-installationen från ett USB-minne.
Välj det som önskas i de tre fälten och klicka på "Nästa".


image.jpeg.1861e1d2467cc1c36cc5b0ca1d51e454.jpeg

2. Nästa steg, klicka på "Installera nu".


image.jpeg.3fe8da55fd593b35b8fde3d521d82571.jpeg

3. Lämna fältet för licensnyckeln tom. 
Klicka på "Jag har ingen produktnyckel" och klicka eventuellt på "Nästa".


image.jpeg.846b4970434bab9f8061613274862d47.jpeg

 

4. Välj Windows-version (1) och klicka "Nästa" (2).
 

image.jpeg.8dda0ff0cbd9dcef536bfc2e233cf259.jpeg


5. Markera acceptans av licensvillkor (1), klicka "Nästa" (2).
 

image.jpeg.93420167e0ea43303214f400f367486e.jpeg


6. Klicka på "Uppgradering: Installera Windows och behåll filer, inställningar och program.

Har du lite flyt kan installationsprogrammet kanske hitta din installation och därmed installeras. Ännu större förhoppning är att alla dina program och filer finns kvar om det går att komma vidare från det här steget. 

Testade detta tips, men fick bara det som står i min bifogade bild:

Så det blir nog att rädda mina filer och köra en om installation.......blääääää :(

IMG_20230224_204139080.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partition 1 på disken är normalt reserverad för systemfiler.
Partition 2 på disken är den del som används för Windows och användarfiler/program.
Partition 3 på disken är reserverad för t.ex. systemåterställning.
Partition 4 på disken (2,3MB) har blivit över för att programmet som skapat partitionerna inte "förstått" hur den skall använda hela disken.

Du kan mycket väl använda Linux Mint, som du startat upp från för att spara alla dina saker till en annan disk. "Utforskaren" du öppnat med Linux ser ut som Utforskaren i Windows. Om du sparat alla dina privata saker under din profil hittar du detta om du öppnar mappen "User".

Jag är långt ifrån en van Linuxanvändare men finner det du ser så snarlikt Windows att det är enkelt att använda för att rädda saker på disken. 
Ansluter du en USB-enhet är det bara att göra i Linux som i Windows, markera det du vill kopiera och dra det till USB-enheten.

Mappen Windows.BT innehåller en uppdaterad Windows-installation. Den mappen finns vanligtvis när Windows 10/11 skall uppdateras till en nyare version. Ibland går det att starta installationen inifrån den mappen men då måste man gå via kommandotolken. Tror inte det går att starta upp från Linux.

Mappen ESD är för det mesta tom när jag öppnar den i de datorer jag jobbar med.
Mappen Recovery kan möjligtvis fungera som en "räddning" och få tillbaka Windows. Allt beroende på om den innehåller det som behövs.

WinRe.Agent är förmodligen den mapp som Windows återställningsfunktion använder när man skapar en Windows RE-enhet. 
Jag ser inga systemfiler i roten på disken. Det borde Linux visa för dessa har jag sett när jag kört Live-CD med Linux och på Windows 7-datorer. Än har jag inte hamnat i situationer där vänner har datorer med Windows 10/11 som havererat på ett sådant sätt att de inte går att få igång igen utan en ominstallation. 

Jag skulle köra med Linux, som du visar, och rädda allt som skall räddas. Det skall fungera fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...