Gå till innehåll

Har olika överföringshastighet i identiska USB-portar


Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Upptäckte att de USB-portar jag har bredvid hörlurs- och mikrofon-ingångarna inte har samma överföringshastighet trots att de är märkta på samma sätt.

De är USB 3.1 gen 1.

779838363_USB3.1gen1.png.cedef6d4b251b760f42fe30ec4ae3db1.png

Min Plexgear kortläsare har enligt Kjell&Company's kundsupport samma hastighet med dess USB-A-kontakt. Den ska alltså kunna leverera upp till 625 MB/s. Dock har inte minneskorten den hastigheten men läshastigheten är upp till 200 MB/s och skrivhastigheten upp till 90 MB/s.*

När jag överför data från minneskorten till datorn kommer jag inte upp i mer än 40 MB/s på vänster uttag medan jag kommer upp i runt 90 MB/s på höger uttag. Detta trots att uttagen ska vara identiska. Är det felmontering från fabrik eller vad?

*Eftersom skrivhastigheten ska vara upp till 90MB/s och denna siffra stämmer med höger uttag så tolkar jag det som att det är vad som avses när man överför data från kortet till annan enhet.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar vara uttag i fronten på en stationär dator?

Vad är anslutet till USB-uttag på baksidan?

Gissar att ett uttag i fronten delar "lina" med några uttag på baksidan, det andra uttaget i fronten delar "lina" med andra uttag på baksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Mikael63 sade:

Det här verkar vara uttag i fronten på en stationär dator?

Vad är anslutet till USB-uttag på baksidan?

Gissar att ett uttag i fronten delar "lina" med några uttag på baksidan, det andra uttaget i fronten delar "lina" med andra uttag på baksidan.

Jo jag har anslutit grejer till de flesta uttag. Men ska inte varje uttag för sig leverera vad som utlovas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är det fel i användarhandboken. Det finns tre olika modeller i min och där har alla USB SS anslutning framtill. Liksom på bilden i första inlägget står det SS vid båda kontakterna på min dator.

Här är en länk till användarhandboken. Är det alltså den anslutning som kort och gott kallas '10' som är 3.1 gen 2?

https://drive.google.com/file/d/1i4yjhZF8f9oadax1TdmbOrbMKYKm47r6/view?usp=share_link

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Nu har jag upptäckt följande:

Om jag nyss har haft min vanliga HDD för säkerhetskopiering ansluten till en av portarna så blir det 40 MB/s när jag ansluter kortläsaren till samma port. Om jag då matar ut kortläsaren och sätter in den igen i samma port så får jag 90 MB/s. Porten verkar alltså anpassa maxhastigheten efter vilken media som senast varit ansluten.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...