Gå till innehåll

Integrerad belysning golvlampa


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har en lite äldre (2 år) golvlampa. Med integrerad belysning och dimmer. Dom säger att man inte kan byta ut belysningen då den är integrerad - men att den håller x-antal år och sedan får man slänga armaturen. Men det måste väl ändå gå att byta den tänker jag? Eller är det så att det är själva affärsidén att man sedan tvingas köpa ny? Går det eller är det verkligen omöjligt? Lampan heter Diva 180 Cm. Ett av dom främsta skälen till att jag vill byta är att dom trots dimmer lyser för starkt. Jag köpte den begagnad. Enligt säljaren är den 2 år. 

AAB9F9EC-0E7E-419E-BD93-9B8EE86BCD6A.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har en liknande modell. Där sitter det en halogen R7s, 300 W i toppen. Har bytt den mot en på 100 W.

image.thumb.png.4b691a2ee59274fafc4fb8cc095a52d1.png

På armen sitter en halogen G9, 35 W. Har bytt den mot en LED för att slippa värmen.

image.thumb.png.21c0668d7ba31355a8f0534ec88f60d4.png

Dock behövde reflektorn modifieras och även fast jag skaffade en dimmerbar ljuskälla från välkända Osram så flimrade den varför jag "byggde om" dimmern för denna.

Du borde kunna ta liknande bilder som mina?

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Eller är det så att det är själva affärsidén att man sedan tvingas köpa ny? Går det eller är det verkligen omöjligt?

Affärsidé eller inte men det blir ju billigare att tillverka lampan med integrerad ljuskälla än med utbytbara ljuskälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...