Gå till innehåll

Skylt om omkonfiguration i windows 10


Per Svedén
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Hej! Hjääälp! Jag har Widows 10, 22H2. Jag har förlorat installations CD ja rubbet som har med sådant att göra. Jag är samtidigt en komplett idiot i sådana sammanhang. Omkonfigurera o.dyl.
Jag måste just omkonfigurera datorn då datorn själv "säger" att det är dags. Jag har inget minne av några säkerhetsfrågor. Totalt glömt bort. Jag måste kunna dem för att överhuvudtaget konfigurera vafan som helst på datorn....eller?
Hur ska jag göra?
/Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OK! Jag börjar med ett par frågor för att få mer klarhet i vad som händer:

1: "Jag måste just omkonfigurera datorn då datorn själv "säger" att det är dags" Hur "säger" datorn till om detta? 

2: "Jag har inget minne av några säkerhetsfrågor. Totalt glömt bort." Då antar jag att det gäller ett bortglömt lösenord? Eller?

Säkerhetsfrågorna som man brukar få ange när man skapar ett nytt konto i Windows har i min mening ingen säkerhetshöjande betydelse..
Oftast rör sig frågorna om t.ex. 
”Första husdjur”, ”Din Födelseort”, ”Ditt smeknamn som barn" och liknande..

Tyvärr är det väldigt lätt, inte bara för dig att svara på dessa frågor (det vore konstigt om du inte kunder det) utan även en ev. angripare som lätt kan ta reda på liknande uppgifter t.ex. ifrån måltavlans sociala medier, nära vänner etc... Så någon egentlig säkerhet bidrar inte dessa frågor med.. I min mening..

Men nu skulle inte jag gnälla om dessa.... Utan försöka hjälpa dig om du svarar på ovan frågor..

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det dyker upp en blå "skylt" som säger att datorn behöver en omkonfigurering. Nu minns jag inte exakt vad det stod. Det står också smått ' Nej,fråga mig igen om 3 dagar'.

2. Ja jag har glömt mitt lösenord och för att förnya mitt lösenord måste jag först svara på mina 'säkerhetsfrågor'. Jag kanske korkat nog kolla vad det är för 'säkerhetsfrågor' först. Kan jag återkomma? Jag är rädd att göra nåt dumt som jag sedan inte kan göra nåt åt. Datorn behöver klart konfigureras om. Den är 3 år gammal nu och har använts flitigt.
 

Jag har inte tillgång till dator idag men återkommer snart. Jag är djupt tacksam för hjälpen!
/Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 minuter sedan, Per Svedén sade:

Det dyker upp en blå "skylt" som säger att datorn behöver en omkonfigurering. Nu minns jag inte exakt vad det stod. Det står också smått ' Nej,fråga mig igen om 3 dagar'

Då tror jag att det rör sig om en UAC-prompt som dyker upp, och är bakgrunden på den blå så är det ett godkänt program etc. som får UAC´n att ploppa upp..

I UAC-prompten brukar det finnas en lite text  att klicka på för mer information..

Där står det vad det är för orsak till UAC-prompten..
Och om du inte har skapat ett extra administratörs-konto (=bästa säkerhetspraxis) så är lösenordet det samma som du loggar in på datorn med..
Det har du förhoppningsvis inte glömt..

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Står det verkligen omkonfigurera och inte bara konfigurera? Liknar skylten inte den här

1276926729_Fick25maj202121H21.thumb.png.80af479b8466cf999506a3ca5d5f6b73.png

som först dök upp hos mig i maj 2021 (när jag hade Windows 10 21H21)?

Jag har alltid skjutit upp och hoppat över denna konfigurering och numera står det så här

880220133_FutnnumeravWindows.thumb.png.3a9cfcf554dc653897158686116ad904.png
överst i mina Inställningar.

 

Redigerad av mbgtmari
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, mbgtmari sade:

Står det verkligen omkonfigurera och inte bara konfigurera? Liknar skylten inte den här

1276926729_Fick25maj202121H21.thumb.png.80af479b8466cf999506a3ca5d5f6b73.png

som först dök upp hos mig i maj 2021 (när jag hade Windows 10 21H21)?

Jag har alltid skjutit upp och hoppat över denna konfigurering och numera står det så här

880220133_FutnnumeravWindows.thumb.png.3a9cfcf554dc653897158686116ad904.png
överst i mina Inställningar.

 

Jamen så ser det ju ut! Bara konfigurera alltså. Vet inte vad jag fick 'omkonfigurera' ifrån. Kan jag...som du....välja att skjuta upp ett tag till utan något strul liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu såg jag en inställning som har med att "slutföra konfigurationen" att göra tror jag.

Inställningar - System - Meddelanden och åtgärder

Om man stänger av de tre sista, alltså Visa Välkommen ..., Ge förslag ...  och Få tips ... så får man nog färre sådana "skyltar" i alla fall.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Avbockade "Få tips och förslag medan du använder Windows" gjorde jag för länge sen.
Att bli välkomnad varje gång jag loggat in tycker jag är trevligt så detta har jag inte stängt av. Däremot hade jag den sista rutan ibockad, dvs "Ge förslag på hur jag kan slutföra konfigurationen av min enhet för att få ut mesta möjliga av Windows" så det var därför min andra skärmbild fanns överst i mina Inställningar. Men nu avbockade jag den rutan också och då försvann tipset om att få "åtnjuta den fullständiga Microsoft-upplevelsen" så tack för det tipset, Cecilia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...