Gå till innehåll

Genvägar önskas


Anlin

Recommended Posts

Laptop med W11home22 .I denna dator skulle jag flytta ikoner från aktivitetsfältet till skrivbordet (göra genvägar) ,har hittat flera förslag på Microsofts sidor men de hjälper inte.Orsaken är att jag har inte de kommandoorden som Microsoft talar om i sina förslag.För mig viktiga program lägger sig direkt i aktivitetsfältet och när jag högerklickar på ikonerna dyker upp: "fäst på aktivitetsfältet" och "inaktivera". Enligt Microsoft skulle där finnas "skapa genväg" eller "fäst på skrivbordet" men dessa kommandon finns inte.Och i appsamlingar,det finns flera,är det samma problem, inget rekommenderat kommandoord existerar.Hur skall jag göra för att skapa genväg till skrivbordet från aktivitetsfältet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör då så här istället.
Alla program du har i Aktivitetsfältet har du också bland "Alla Appar". Från den menyn kan du skapa genvägar.
Jag ger dig ett exempel här:

image.jpeg.c5a8a38429d7175f897be293b0c358ce.jpeg

Klicka på "Start" i aktivitetsfältet (ikonen med fyra blå kvadrater).

 

image.jpeg.508d7837ddbf8abd93fcbd06da32a557.jpeg

Ett stort fönster öppnas. 
Överst till höger hittar du "knappen" "Alla appar >"
Klicka på den.

 

image.jpeg.b4a0fbb6598d36cad19ca8f5234ae2f4.jpeg

Nu får du alla appar i bokstavsordning i en menyrad.
Markera den app du vill skapa genväg till Skrivbordet, som du har i Aktivitetsfältet.
Dra sedan markören till Skrivbordet.
Släpp markören och en genväg har skapats.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du drar en ikon från Startmenyn till skrivbordet?

Har du någon gammal version av Windows 11?
För i början gick det inte att skapa genvägar genom att dra ikoner till skrivbordet.

X-men beskrev metod 1 på sidan https://www.elevenforum.com/t/create-desktop-shortcut-of-microsoft-store-apps-in-windows-11.6408/  men där finns även en metod 2. Om det inte är en app som är hämtad från Store så får du byta ut punkt 2 mot att leta reda på programfilen i Utforskaren.

Eller pröva det program som Paulo tipsar om på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/create-desktop-shortcuts-in-windows-11/72ddd1da-1c1b-4067-87bc-b3cfda092d5c eller Ozoro99s tips på den sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ny apparat med W11home 22 och den har fått den sista uppdateringen också.Någon dra -och -dropp fungerar inte i denna W-version.Har sysslat med problemet hela dagen utan resultat.....som kanske inte finns i dagens läge.I alla fall verkar det så att alla program som finns på ett eller annat sätt nämnda i Microsofts Store ,om man tar hem något av dessa,lägger sig direkt i aktivitetsfältet medan andra program får e ikon på skrivbordet.

Tack för hjälpen och hoppas att framtiden kommer med lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Anlin sade:

Datorn är ny apparat med W11home 22 och den har fått den sista uppdateringen också.Någon dra -och -dropp fungerar inte i denna W-version.Har sysslat med problemet hela dagen utan resultat.....som kanske inte finns i dagens läge.I alla fall verkar det så att alla program som finns på ett eller annat sätt nämnda i Microsofts Store ,om man tar hem något av dessa,lägger sig direkt i aktivitetsfältet medan andra program får e ikon på skrivbordet.

Tack för hjälpen och hoppas att framtiden kommer med lösning.

Eftersom datorn är ny, kan det vara så att den är levererad med W11 Home i S-läget och att ni inte valt att gå ur S-läget när ni startade upp datorn vid konfigurering av konto med mera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Anlin sade:

Någon dra -och -dropp fungerar inte i denna W-version.Har sysslat med problemet hela dagen utan resultat.

Kan du inte beskriva vad som händer när du följer de tips som du har fått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 månader senare...

Hej, jag har exakt samma problem som Anlin. Nyköpt dator, Lenovo Yoga laptop, 2023 års model. Datorn höll på länge med Windows uppdateringar vid första uppstarten. I min gamla dator med Windows 10 är jag van vid att en ikon skapas automatiskt på skrivbordet när man installerar ett nytt program. Så icke i denna dator. När jag går in och försöker göra detta manuellt händer inget alls. Jag går då in på Start-Alla appar-Väljer aktuell app-Fäst på start. Inget händer. Däremot ändrar sig texten i menyn till "Ta bort från start". Jag utgår ifrån att "Start" här är synonymt med "startskärmen" som tydligen är den nya benämningen på det som i alla tidigare windowsversioner hette skrivbordet. Om jag däremot väljer "fäst i aktivitetsfältet" så dyker ikonen upp i aktivitetsfältet precis som den ska. Försöker jag att dra ikonen till skrivbordet händer ingenting. Däremot går det utmärkt att dra ikonen i sidled längs aktivitetsfältet. Störande. Några förslag på åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit!

Nej, Start syftar på startmenyn och inte skrivbordet. Nu har jag inte Windows 11 men i Windows 10 gäller det den del av startmenyn som är till höger om listan med apparna.

Hur man skapar en genväg på skrivbordet på enklaste sättet i Windows 11 hoppas jag att någon annan kan svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia! Jag har kollat vad Microsoft skriver om detta. Enligt dem ska man gå in på Start- alla appar-dubbelklicka på appen-fäst på startskärmen. Dock i verkligheten finns inte detta alternativ utan endast "fäst på start". Är startskärmen samma sak som skrivbordet eller är starskärmen samma sak som start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Hur man skapar en genväg på skrivbordet på enklaste sättet i Windows 11 hoppas jag att någon annan kan svara på.

Jag har i en annan tråd visat med bilder hur man steg för steg kan skapa genvägar som annars inte går att skapa.
Tyvärr hittar jag inte den tråden men du kanske har ett system som hittar den på ett enklare sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...