Gå till innehåll

Batteri robotgräsklippare


bengt 429

Recommended Posts

29 minuter sedan, Mikael63 sade:

När detta sker - är då klipparen alltid "hemma" och fulladdad?

Ja den är fulladdad och hemma. I robotens klippschema har jag satt 19:00 alla dagar som tid för nattvila.

En laddning tar max 1 tim, och jag kopplar ur laddaren vid 22:00-23:00.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Då skulle man ha en farlig produkt! Skyddsledarstiften skulle då bli spänningsförande när pluggen sätts i ett vägguttag som saknar jordstift/skyddsledare.

Medveten om detta. 
Eftersom jag inte kan få in i huvudet att smartpluggen är orsaken till urladdningen, då den har ett relä skulle det vara av intresse att få veta om det gör skillnad beroende på hur pluggen är isatt i uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, X-Men sade:

 

Det skulle vara intressant att få ta del av ett resultat där detta testas.
Är det möjligt?

 

Ja jag ska testa detta. Kan ev behövas två tester, eftersom mitt gamla minne tyvärr inte noterat hur pluggen var vänd tidigare.

Jag ska ta tag i det här i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bengt 429 sade:

Test 1 idag. Ingen ändring. Test 2.0 😀 i morgon, med vridning av pluggen 180°.

Se till att det enbart är pluggen som vrids! Kontakten som sitter i pluggen skall dras ut innan du vrider pluggen och sedan anslutas igen, utan att ha vridits. 😀

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test 2.0 nu genomfört. Och det blev succé. Batteriet hade inte blivit urladdat under natten 😀.

"Fido" har nu jobbat ett antal timmar, och allt fungerar perfekt.

Ett stort tack till dig X-Men, för din (smått fantastiska) teori.

Ärligt talat hade jag nog inte alltför högt ställda förväntningar på detta, och jag hade nog aldrig kunnat tänkt som du gjorde.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, bengt 429 sade:

Tänkte ange X-Mens inlägg på första sidan, som lösningen på detta, men hur gör jag det?

Det går inte att markera inlägg som lösningar i Café-forumet utan det enda du kan göra är att trycka på hjärtat i inläggets nedre högra hörn. Det är för att Café är framför allt tänkt för samtal och diskussioner om allmänna ämnen där det inte finns någon "bästa lösning", men frågor om allt mellan himmel och jord är förstås mycket välkomna ändå. :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Det går inte att markera inlägg som lösningar i Café-forumet utan det enda du kan göra är att trycka på hjärtat i inläggets nedre högra hörn. Det är för att Café är framför allt tänkt för samtal och diskussioner om allmänna ämnen där det inte finns någon "bästa lösning", men frågor om allt mellan himmel och jord är förstås mycket välkomna ändå. :D

Men det kan ju gälla problem med väldigt kvalificerade lösningar, som du kan se i den här tråden. Och då borde ju den som löst problemet bli lite extra premierad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kanske skulle skapa en ny ämnesgrupp, kanske t.ex. Hemelektronik. Tror säkert det är många som har problem där, och skulle uppskatta ett sånt ämne.

Många tror kanske att café är en typ "skämt- skvallergrupp".

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bengt 429 sade:

Test 2.0 nu genomfört. Och det blev succé. Batteriet hade inte blivit urladdat under natten 😀.

"Fido" har nu jobbat ett antal timmar, och allt fungerar perfekt.

Ett stort tack till dig X-Men, för din (smått fantastiska) teori.

Ärligt talat hade jag nog inte alltför högt ställda förväntningar på detta, och jag hade nog aldrig kunnat tänkt som du gjorde.

Så bra att det här visade sig vara en väg fram till en lösning. Med tanke på resultatet kanske det kan vara en idé att gå över hur elen är kopplad. Skälet är att det fel du haft (har) egentligen inte skall uppstå med en smartplugg ansluten. Om det är smartpluggen som "läcker" vet vi inte då vi inte har ett schema på hur elektroniken i den är utformad.

Men för din säkerhet kanske du skall se över så du inte har ett elfel som kan orsaka skada på kropp eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, X-Men sade:

Så bra att det här visade sig vara en väg fram till en lösning. Med tanke på resultatet kanske det kan vara en idé att gå över hur elen är kopplad. Skälet är att det fel du haft (har) egentligen inte skall uppstå med en smartplugg ansluten. Om det är smartpluggen som "läcker" vet vi inte då vi inte har ett schema på hur elektroniken i den är utformad.

Men för din säkerhet kanske du skall se över så du inte har ett elfel som kan orsaka skada på kropp eller annat.

Håller med dig helt och fullt, det är ett "skumt" fel.

Jag har en kabel direkt från centralen till det jordade uttaget som betjänar roboten.

På samma säkring ligger också en AC-anläggning, och allt är skyddat med en jordfelsbrytare.

Inget "hempul", utan allt är installerat av behörig elektriker.

Så nej, jag tror inte att det är nåt fel med installationen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns pluggar med bättre kvalitet och säkerhet (och dyrare).

Dessa billiga pluggar kanske inte klarar av mer kvalificerade uppgifter ån att tända/släcka en lampa.

Ska kontakta en släkting, som jobbat med elsäkerhet nästan hela sitt liv, och han borde kunna ha en åsikt om detta.

Iaf har jag plockat bort pluggen nu, och tänker inte använda den förrän jag fått lite mer "kött på benen".

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag råkade jag, som av en händelse träffa en f.d jobbarkompis som är en erfaren elektriker.

Och naturligtvis kände jag mig tvungen att diskutera problemet med honom.

Han hade väl inte direkt några säkra svar att ge varför detta händer, men var lite inne på linjen att ett relä med 2-polig brytning skulle vara lösningen.

Och också att dessa billiga smartplugs inte alltid håller så hög kvalitet och säkerhet.

Han rekommenderade också ett visst fabrikat, som han alltid använder.

Nu vet jag inte forumets regler gällande reklam för varor och tjänster, men är det så att det strider mot reglerna, så får väl nån admin ta fram stora suddgummit och radera.

Han föreslog iaf ett märke som heter Plejd, som har många produkter inom den här branschen, bl.a. ett relä med 2-polig brytning.

Visserligen ca 400 kr dyrare än pluggen jag har använt nu, men det är ju småpengar, om man ser det i förhållande till elsäkerheten.

https://www.plejd.com/sv-se/produkter/REL-01-2P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plejd verkar vara populärt för hemautomation av belysning bland elektriker men jag har hört andra som har sagt att det är rätt dyrt och att det finns inte så många typer av produkter jämfört med andra system.

Det går bra att tipsa andra om produkter som man själv eller bekanta rekommenderar men man själv, anhöriga, vänner mm får inte tjäna pengar på de produkterna. Det ska ju inte heller vara så att man kommer till forumet just för att rekommendera produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja Plejd är ett känt fabrikat. Har aldrig testat dem själv men en bekant sa att nackdelen med dem är att de saknar en fysisk på/av-knapp + att de är dyr. Själv använder jag produkter av fabrikat Sonoff. Jag har dock inte koll på om de man sätter direkt i ett uttag bryter både fas- & neutralledare.

Tillägg: Tog och mätte och den plugg jag har bryter också bara den ena ledaren. I sammanhanget att notera:

När pluggen sitter så att den bryter neutral ger den (min alltså) ut 2 VAC i avstängt läge. När den sitter så att fas bryter ger den ut 0 VAC i avstängt läge.

Så.. kanske elektroniken i batteriladdaren "tror" att den är inkopplad på nätet och ser då till att koppla in elektroniken för att ladda och då till följd att batteriet laddas ur eftersom det är den som så att säga ska driva laddningen.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två varianter av fabrikatet Nedis. Jag har Ohm-mätt båda.
De har ett relä som bryter en av de två anslutningarna, 1-poligt relä.

När jag Ohmmäter anslutningarna har jag 1,9M Ohm i resistans. Det betyder att det "läcker" mellan in- och-utgång i pluggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som Mikael63, mätte utspänningen från en av mina pluggar av fabrikatet Nedis:

https://nedis.se/sv-se/product/overvakning-sakerhet/smart-home/strom/550671326/smartlife-smart-plug-wi-fi-strommatare-2500-w-jordad-kontakt-typ-f-cee-77-10-40-0c-android-ios-vit
 

Mätningen förvånade mig då pluggen innehåller ett relä som bryter en anslutning, 1-poligt relä. Jag använde mig av en Fluke multimeter.

Mätresultat när pluggen sitter i en ojordad kontakt, obelastad:

0 graders vridning: 3,0VAC
180 graders vridning: 9,55VAC

Mätresultat när pluggen sitter i en jordad kontakt, obelastad:

0 graders vridning: 1,78VAC
180 graders vridning: 52,1VAC

Jag är mycket förvånad över att pluggen ger över 50VAC (obelastad) när den sitter i ett jordat uttag i ett läge. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående mätning gjordes i det jordade uttaget vid diskbänken. Jag har Ohmmätt resistansen mellan diskbänk och jorden i uttaget. Med Fluke 75 får jag värdet 2 Ohm.

Det sitter en LED-ljusramp fast monterad i uttaget och själva kopplingen tänds och släcks med en väggströmbrytare. Jag kan med andra ord inte koppla bort LED-ljusrampen från uttaget.

För att stilla nyfikenheten kopplade jag in pluggen i det jordade uttaget i badrummet. Där får jag samma mätvärden som i det ojordade uttaget. 
Varför jag får över 50VAC i uttaget vid diskbänken är märkligt. Den enda orsaken jag kan se är LED-rampen, att elektroniken i den orsakar en mätspänning i pluggen på över 50VAC. 
Jag kan inte mäta frekvensen på spänningen med min Fluke multimeter. Min teori är att det är spänningsomvandlaren i LED-belysningen som "läcker" spänning i en högre frekvens som gör att den högre spänningen "kilar igenom" pluggens elektronik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också gjort testmätningar (jordat vägguttag), och får för WIZ-pluggen 1,75VAC/25,2VAC

Hittade i mina gömmor en annan plugg (som jag inte köpt), men jag tror att den kom med i nån leverans från Telia.

Står inget fabrikat på den, men den ska användas med Smart Life-appen.

Den gav resultatet 3,7VAC/27,6VACg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-05-26 at 10:34, Mikael63 sade:

Har skickat en fråga

Svar:

Citat

Just den har vi inte tittat på.

Det du beskriver med robotgräsklipparens batteri låter som tillverkaren av klipparen borde konstruerat något mer genomtänkt. 
Samtidigt så är det krav på allpolig brytning, om jag inte minns fel i exempelvis en större brytare för uttag.

Jag tar in det här som en produktanmälan. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som vi kan se här vid vår "vetenskapliga" undersökning av "läckaget" från pluggarna, så skiljer det mellan olika märken.

Mikaels plugg skulle säkert fungera bra till min robot, även med brytning av nollan. Det fungerade ju bra för mig med 1,75 VAC läckage på fasen.

Dessa värden är ju nåt som borde redovisas i specifikationerna för pluggarna. men det kan man ju bara drömma om.

ESV tycker att tillverkaren ev har gjort nån miss med laddaren, men jag tror nog inte att Husqvarna, som sålt säkert hundratusentals av dessa laddare, skulle ta på sig nån skuld till det här.

Men om pluggarna med enpolig brytning är säkra att använda, blev ju inte heller direkt besvarad i svaret från ESV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Husqvarna tar nog inte på sig någon skuld men de kan ju likväl ha låtit underleverantörerna göra undermåliga produkter. Det gick ju inte så bra för Easee på den punkten..

På min plugg från Sonoff sitter det åtminstone en varistor mellan F & N. (Som överspänningsskydd)

Jag har gjort ytterligare mätningar. Med pluggen ansluten till nät men utan ansluten skyddsledare mäter jag 0 VAC mellan respektive uttag mot skyddsjord (alltså då inte mot pluggens jordbleck utan på annat ställe) oavsett på av samt hur den är vänd. Ingen farlig produkt i den bemärkelsen således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...