Gå till innehåll

Batteri robotgräsklippare


bengt 429

Recommended Posts

Jag har till min robotgräsklippare skaffat en WIZ smartplug.

https://www.jemfix.se/wiz-smart-plug/7106/9057807/?gclid=CjwKCAjwgqejBhBAEiwAuWHioBDe4J3uDeKQe-Uv0SbVsQ9tQgR9drG7UHXnt1479ZufXd-9WDn7phoC23MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Normalt kör roboten efter sitt eget schema, men det behövs ju inte klippas varje dag ännu.

Så då istället för att ändra schemat i roboten, brukar jag dra ur laddaren inför dessa klippfria dagar.

Men lat som man är, tänkte jag sköta urkopplingen med en smartplug.

Men det funkade inte riktigt som jag hade tänkt. Jo, när roboten kör efter sitt schema, kör den "hem" helt normalt och laddar när det blir "soppatorsk".

Men efter att jag t.ex på kvällen kopplar ur med smartplugen, möts jag av urladdat batteri nästa gång jag vill köra roboten, och det måste laddas.

Och tiden det då tar att ladda, tyder på ett i stort sett helt tomt batteri.

Alltså nånting (smartplugen?) tömmer batteriet på ström.

När jag inte använder mig av smartplugen, startar den direkt med fulladdat batteri när jag ansluter laddaren.

Kan verkligen smartplugen dra ström från batteriet, när den är i urkopplat läge?

Har testat flera gånger med samma resultat. Det räcker med en natt för att tömma batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Thirteen sade:

Du får nog berätta vad det är för en robotgräsklippare du har, vad det står i manualen om hur klipparen och dess batteri ska brukas.

Vad det är för robot jag har, spelar nog inte nån roll i det här sammanhanget. Och det står nog inget om användande av smartplug i manualen.

Allt fungerar alltså normalt vid normal användning av roboten.

Och min egentliga fråga är, om smartplugen, när den är i frånläge kan ladda ur batteriet?

Det verkar iaf så, fast det ligger utanför min hjärnkapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om laddaren normalt stängs av med en knapp som bryter både nätspänningen och batterispänningen så "frigörs" batteriet från den elektronik som sköter laddningen. Om endast nätspänningen bryts blir det batteriet som får strömförsörja elektroniken "bakvägen". Du kommer att få samma fenomen om du bara drar ur stickproppen.

Tilläggas kanske att det måste, om min teori stämmer, vara en "billig" laddare som inte hanterar detta på annat sätt.

Redigerad av Mikael63
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men smartplugen bryter ju spänningen till själva laddaren. Det borde ju bli samma sak som när jag (utan smartplug) fysiskt tar bort laddaren från vägguttaget

Och då laddas inte batteriet ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Thirteen sade:

Detta var intressant.

De drar alltså ström även när de är i standby.

Troligen tar det strömmen från batteriet i roboten då.

 

Ett smart vägguttag använder själv energi för att fungera. Fokus i testet har varit på hur mycket energi de använder när de är på och när de är i nätverks-standby. De testade vägguttagen drar mellan 12 och 4 kilowattimmar per år om de skulle vara på hela tiden. Även i nätverks-standby drar de mellan 6 och 2 kilowattimmar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Mikael63 sade:

 

Tilläggas kanske att det måste, om min teori stämmer, vara en "billig" laddare som inte hanterar detta på annat sätt.

Nej det är ingen "billig" laddare. Det är originalladdaren till roboten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, bengt 429 sade:

Detta var intressant.

De drar alltså ström även när de är i standby.

Troligen tar det strömmen från batteriet i roboten då.

 

Ett smart vägguttag använder själv energi för att fungera. Fokus i testet har varit på hur mycket energi de använder när de är på och när de är i nätverks-standby. De testade vägguttagen drar mellan 12 och 4 kilowattimmar per år om de skulle vara på hela tiden. Även i nätverks-standby drar de mellan 6 och 2 kilowattimmar 

Det är meningen att de ska använda strömmen som kommer från väggen för hur skulle de annars kunna fungera när det som de sätter på och av är en lampa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

5 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är meningen att de ska använda strömmen som kommer från väggen för hur skulle de annars kunna fungera när det som de sätter på och av är en lampa.

Jo jag tänker också som du, men kanske tar den ström bakvägen också från batteriet?

Hur som helst så slutar nog min idé om arbetsbesparande åtgärder med en flopp 😀

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, bengt 429 sade:

Jo jag tänker också som du, men kanske tar den ström bakvägen också från batteriet?

I så fall låter det som en dåligt gjord plugg.

Har du någon gammal timer som du kan pröva med?
Bara för att se om det fungerar eller om det också gör så att batteriet laddas ur. Timern lär ju inte kunna dra ström från "fel" håll.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

 

Har du någon gammal timer som du kan pröva med?
Bara för att se om det fungerar eller om det också gör så att batteriet laddas ur. Timern lär ju inte kunna dra ström från "fel" håll.

Bra tips Cecilia 😀

Jag ska testa med en mek timer, men jag är ändå ganska övertygad om att plugen är "boven i dramat".

Återkommer med feedback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att smartpluggen skulle kunna dra ström från batteriet har jag väldigt svårt att tro, av flera anledningar.

En teori skulle vara att den inte innehåller något relä utan bara en tyristor/triac och att det blir en läckström till laddaren så att laddaren "tror" att den är ansluten till nätet och försöker ladda batteriet. Skulle vara intressant att se hur ex. en mobilladdare beter sig när den är ansluten till smartplug och den stängs av.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mikael63 sade:

Att smartpluggen skulle kunna dra ström från batteriet har jag väldigt svårt att tro, av flera anledningar.

En teori skulle vara att den inte innehåller något relä utan bara en tyristor/triac och att det blir en läckström till laddaren så att laddaren "tror" att den är ansluten till nätet och försöker ladda batteriet.

Jag gillar din teori. Nu uppger Wiz att pluggen har ett 1-poligt relä för till och frånslag. Det innebär att en eventuell triac (dubbelriktad tyristor ämnad för växelspänning) inte är orsaken, liksom att pluggen i sig inte borde vara orsaken.

Här är bruksanvisningen för Wiz-pluggen och den uppger att det är ett relä, 1-poligt, som sköter till och frånkopplingen av spänningen.

c81c3055172e4e2c8a75af2d00b8f9ea

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, bengt 429 sade:

Detta var intressant.

De drar alltså ström även när de är i standby.

 

Allt som ansluts till nätspänning som innehåller elektronik förbrukar energi i alla lägen. Energiförbrukning är mycket låg för en del elektronikprylar när de är anslutna till nätspänning. 
Det finns de som påstår att laddare till mobiler, surfplattor med mera inte förbrukar någon energi när de inte används för laddning, även när det är anslutna till nätspänningen. Enligt uppgiftslämnarna är dagens laddare så smarta att de inte förbrukar energi.

Det är inte sant. Energiförbrukning är mycket låg, i vissa fall extremt låg, men de förbrukar fortfarande energi. En transformator utan elektronik, som är ansluten till nätspänning, är den enhet som förbrukar näst intill inget så länge den inte är belastad på sekundärsidan.

Det har att göra med den mot-EMK som uppstår, där transformatorn "puttar tillbaka" den energi som lagras i transformatorn vid växelspänning. För att den inte skall förbruka någon energin krävs det att den resistans som trots allt finns i lindningen på transformatorn inte existerar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mikael63 sade:

Att smartpluggen skulle kunna dra ström från batteriet har jag väldigt svårt att tro, av flera anledningar.

En teori skulle vara att den inte innehåller något relä utan bara en tyristor/triac och att det blir en läckström till laddaren så att laddaren "tror" att den är ansluten till nätet och försöker ladda batteriet. Skulle vara intressant att se hur ex. en mobilladdare beter sig när den är ansluten till smartplug och den stängs av.

Ja detta blev ju en intressant diskussion till slut. Har anslutit mobilladdaren nu, så får jag se om plugen drar nån ström från mobilbatteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, bengt 429 sade:

 Har anslutit mobilladdaren nu, så får jag se om plugen drar nån ström från mobilbatteriet.

Mobilladdaren har varit ansluten 1 tim nu till plugen, och kan inte se att kapaciteten på mobilbatteriet sjunkit. Ja 1 % har försvunnit, men det är ju försumbart.

Borde väl märkas mer på det lilla mobilbatteriet tycker jag, om plugen vill dra ström därifrån.

Så då är vi på ruta 1 igen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, bengt 429 sade:

Bra tips Cecilia 😀

Jag ska testa med en mek timer, men jag är ändå ganska övertygad om att plugen är "boven i dramat".

Återkommer med feedback.

Har nu haft timern inkopplad i natt, och som väntat rullade Fido ut pigg, fulltankad och vid rätt tid idag.

Så då kan vi väl slå fast att pluggen skapar det här problemet.

Tänker inte använda den till roboten nåt mer, med tanke på att den ev skulle kunna skada elektroniken i robot eller laddare.

Får väl bereda den en plats på hyllan med "bra att ha grejer", för framtida bruk.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Skulle vara intressant att få veta vad tillverkaren av gräsklipparen anser om detta?

Klipparen heter McCulloch, men är ju i grunden, liksom många andra klippare, en Husqvarna.

Ska kolla om jag hittar nån bra kontaktväg, och isf slänger jag iväg ett mail om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har funderat lite kring ärendet. Eftersom pluggen har ett relä blir det något knepigt att den orsakar urladdning av batteriet. Men jag har en väldigt yvig teori som du skulle kunna testa. Orsaken är att jag inte tror att du testat att vända pluggen 180 grader i uttaget.

Eftersom pluggen har ett 1-poligt relä bryter den enbart en pol (anslutning) till laddaren.
Neutralen (nollan) och jord är sammankopplade i elcentralen och har där samma anslutningspunkt. Således skulle jag föreslå dig att ansluta pluggen igen men nu vänd 180 grader mot vad du hade den insatt i tidigare. Vi kan i vårt land vända våra kontaktdon 180 grader och ändå ansluta dem, något som inte går i t.ex. England och Australien.

Ponera att laddaren har någon sorts förbindelse mellan fas och jordanslutningen som gör att det blir en läckström. För att motverka denna läckström måste fasen i pluggen brytas, inte neutralen.

I vägguttaget är fas och neutral de anslutningar som "pinnarna" i kontaktdonet ansluter till. Fjäderkontakterna som sitter i ytterkanterna är jordanslutningar. Se bifogad bild.

 

image.jpeg

Det är enbart en av anslutningarna, fas eller neutral, som bryts.

 

image.jpeg.09a2c7917c9f113480bc16880bb1e4f4.jpeg

Pluggen ansluts till vägguttaget och får följande "poler" som bilden ovan visar.
Ponera att i det läget bryter reläet anslutningen som har med neutralen att göra. Om laddaren på något sätt läcker till jord kommer fasen att vara ansluten till laddaren och urladdningen sker till jord.

 

image.jpeg.107281a7fdc0e6a05b49938edab8241c.jpeg

Om pluggen vänds 180 grader, som bilden ovan visar, kommer reläet att bryta fasen istället för neutralen eftersom pluggen vridits 180 grader (jag har med medvetet inte brytt mig om att ändra texten just för att illustrera att den är vänd/roterad 180 grader).

Det skulle vara intressant att få ta del av ett resultat där detta testas.
Är det möjligt?

 

Redigerad av X-Men
Samma bild uppträdde på två ställen och en togs bort.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, X-Men sade:

Ponera att laddaren har någon sorts förbindelse mellan fas och jordanslutningen som gör att det blir en läckström.

Då skulle man ha en farlig produkt! Skyddsledarstiften skulle då bli spänningsförande när pluggen sätts i ett vägguttag som saknar jordstift/skyddsledare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...