Gå till innehåll

Diskmaskin integrerad eller underbyggd


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Gissningsvis sitter krysset på stommen och sen finns det en täcklist eller täckskiva mot väggen. Vilket det är vet du inte förrän stommen är borta. Men den ska vara kvar i vilket fall som helst.

Det är svårt att se saker när det är konstiga vinklar och hörnet är dolt. Kan du inte lyfta bort lådorna så att det går att ta bättre bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en täcklist eller täckskiva närmast väggen och den ska vara kvar. Om det är en täckskiva, som alltså går hela vägen in till bakre väggen, och om den sitter fast i väggen så kan du använda den för att sätta fast vinkeljärn till bänkskivans ram.

Sen behöver du vinkeljärn mellan bakre väggen och ramen.

Plattan är en del av stommen och den ser till att stommens sidor hålls ihop. Det är för att den försvinner som du behöver sätta fast ramen mot bakre väggen i stället. Om det finns plats för plattan eller en list ovanpå diskmaskinen så är det en bra lösning också men det är tveksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se... det är alltså längst till vänster diskmaskinen ska in?

(Och Cecilia hann posta medan jag skriver, men fortsätter)

56 minuter sedan, Cecilia sade:

Gissningsvis sitter krysset på stommen och sen finns det en täcklist eller täckskiva mot väggen. Vilket det är vet du inte förrän stommen är borta. Men den ska vara kvar i vilket fall som helst.

Ja precis, jag håller med. Jag har ett par sådana täcksidor som döljer stommen. I mitt fall är täcksidan skruvad inifrån stommen. Tar man ut stommen kommer den sidan/listen att följa med. Troligen är det bara en täcklist då jag endast ser skruvar i framkant. Men det kan också vara ett sätt att hålla ihop stommen med täcklist/täckskiva om denne är skruvad i väggen.
Täcklisten behöver sitta kvar för att dölja glipan mellan diskmaskin och vägg. Man får då skruva fast den i väggen, om den inte redan är fastsatt så. Listen utgör då stöd för bänkskivan i framkant. I bakkant räcker det med en liten bit av samma tjocklek. På höger sida behövs inget mer stöd då diskbänken ligger på nästa stomme där.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan Marbodals monteringsguide vara till hjälp för att få en uppfattning om hur köket en gång monterades upp.

Det ska sägas att det kan skilja från olika kökstillverkare (Ikea ska vi inte tala om!). Men i grova drag.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

https://ipaper.ipapercms.dk/Nobia/MARBODAL/SE/marbodal-monteringsanvisning-2018-02/?Page=3&page=1

Skärmbild från 2023-08-25 17-54-29.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Thirteen sade:

Markerade några synliga skruvar som ska skruvas bort. Fler torde finnas.

Ja och tre av dessa håller antingen;

  • täcklisten på plats där täcklisten inte sitter på annat sätt
  • stommen mot täcklisten där täcklisten sitter skruvad, i sin tur, i väggen
  • går igenom täcklist och in i väggen

image.png.0b73ff9d8f5306040bc8699e5a44942a.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Ja och tre av dessa håller antingen;

  • täcklisten på plats där täcklisten inte sitter på annat sätt
  • stommen mot täcklisten där täcklisten sitter skruvad, i sin tur, i väggen
  • går igenom täcklist och in i väggen

Sätter min förhoppning till att det är något mer än bara en list. En full bred skiva som bär hela bänkskivans ände, oberoende om där står en kökshurts/skåp eller inte, kan man hoppas på det?
Annars måste där monteras något som bänkskivans ände kan vila på.

Tittar man på köket högra sida så tror jag att man har snickrat till det på ett sådant sätt där.

IMG_8927.thumb.jpeg.b58d0723f8f3276c316d769b97ee294e.jpg

Redigerad av Thirteen
Kompletterar med exempel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vy från sidan:

Om nu listen (röd) bara var en list och inget mer, som kanske dessutom inte går ner till golvet (listen skruvas tillbaka mot väggen om möjligt, då hurtsen tagits bort)?

Då är förmodligen enklaste lösningen att ”ställa in” ett par hyvlade brädor (gröna), med precisa längdmått från golv till undersida bänk (blå).

Varför?
Vill ha något som bänkens vänstra ytterkant vilar på.

Skärmbild 2023-08-26 082120.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Thirteen sade:

Då är förmodligen enklaste lösningen att ”ställa in” ett par hyvlade brädor (gröna), med precisa längdmått från golv till undersida bänk (blå).

Varför?
Vill ha något som bänkens vänstra ytterkant vilar på.

Tror du inte att två vinkeljärn mellan väggen och bänken räcker?
Där finns ju redan några som kan återanvändas.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

God fortsättning! Nu har jag tagit ut lådorna, skruvarna, förutom 1 i hörnet där gängorna i den gått sönder, men läste det och har fått bort metallvinkeln. Men hur tänker ni att jag ska frigöra stommen sedan? Den sitter ändå fast trots att alla skruvar är ur, som berg. Som ni vet har jag tummen mitt i handen, men brukar fungera till slut med er hjälp. Funderar om sockeln ska tas bort för att kunna dra ut själva skåps stommen? 

IMG_3259.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mikael63 sade:

Sockeln är kvar och utanför den verkar det finnas en list som kanske är spikad i golvet 

Hej! Ja, förmodade att sockeln måste bort? Men hur får jag loss den? Man ser på det Thirteen skickade att troligen står den på ben bakom sockeln. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag skulle nog börja med att känna efter om det är fritt mellan golv och sockel och då använda ex. https://www.biltema.se/bygg/farg/spackla/japanspackelsats-4-st-2000017166

Sockeln kan sitta med plastklämmor runt ben eller med typ kardborrefästen i plast.

 

Hittade en glipa. Det känns fritt där. Är det så kanske att själva golvlisten måste väck? Alternativt att man tar ett multiverktyg och kapar? 
 

IMG_3262.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Däremot på själva ovansidan kommer jag in med en spackel skrapa. Där finns en springa hela vägen upptill. 

Är springan så pass bred att det går att få in en tunn krok, typ såna som Early Bird använder, om du fått någon sådan leverans? in med kroken "på platten", vrid, dra.

Ett annat alternativ är att skruva in ett par skruvar i överkant sockeln och dra i dessa. Efteråt får man spackla igen med en dutt acrylfog.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mikael63 sade:

Är springan så pass bred att det går att få in en tunn krok, typ såna som Early Bird använder, om du fått någon sådan leverans? in med kroken "på platten", vrid, dra.

Ett annat alternativ är att skruva in ett par skruvar i överkant sockeln och dra i dessa. Efteråt får man spackla igen med en dutt acrylfog.

Tror du att det går utan att ta bort den smala listen längs golvet först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...