Gå till innehåll

Diskmaskin integrerad eller underbyggd


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Nu har jag lite frågor om en diskmaskin. Innebär integrerad diskmaskin att den så att säga står på en befintlig sockel? Mellan bänksskivan och golvet? Och att en underbyggd står direkt på golvet mellan bänkskiva och golv?
 

När jag tittar på en del bilder så verkar maskinerna som är integrerade även kunna ha en kökslucka på sin egen lucka för att smälta in?
 

Men då antar jag att man måste kontakta kökstillverkaren för att få en passande ”dörr”? 

Sedan undrar jag var bör diskmaskinen stå i förhållande till diskbänken?
 

Jag vill inte att den exempelvis skall stå placerad på bekostnad av lådorna, helst skulle jag vilja ha den efter spisen dvs. En bra bit från diskbänken. 
 

9-12 kuvert och vill komma billigt undan och samtidigt ha en energisnål maskin. Några tips? 
 

Tänker även en bänkdiskmaskin till vänster om diskbänken, men dom tar inte så många kuvert. 

IMG_8927.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu har jag lite frågor om en diskmaskin. Innebär integrerad diskmaskin att den så att säga står på en befintlig sockel?

Olika tillverkare verkar mena olika saker med integrerad diskmaskin.

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Och att en underbyggd står direkt på golvet mellan bänkskiva och golv?

Ja, men även integrerade maskiner kan stå på golvet men då sätter man kökssockeln framför diskmaskinen.

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men då antar jag att man måste kontakta kökstillverkaren för att få en passande ”dörr”?

Ja, integrerad maskin av den typen köps oftast i samband med att man köper nya köksskåp eller för att ersätta en befintlig integrerad diskmaskin av den typen.

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Jag vill inte att den exempelvis skall stå placerad på bekostnad av lådorna, helst skulle jag vilja ha den efter spisen dvs. En bra bit från diskbänken. 

Det brukar vara svårt att dra vatten och avlopp bakom spisen pga platsbrist. Det måste vara fall på avloppsslangen hela vägen till vattenlåset vilket sätter en begränsning på långt det går att dra avloppsslangen. För enkelhets skull brukar man ha diskmaskinen bredvid skåpet med diskhon och det är även för att man normalt ska skrapa av tallrikar och kastruller i kompostpåsen innan man stoppar in dem i diskmaskinen och eftersom kompostpåsen normalt finns under diskhon vill man ha diskmaskinen nära diskhon så man slipper gå omkring en massa med smutsig disk.

10 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

9-12 kuvert och vill komma billigt undan och samtidigt ha en energisnål maskin. Några tips?

Det är vanligt med fel på diskmaskiner så det är bra att välja en med 5 års garanti för då får man den gratis lagad under 5 år i alla fall. Dock brukar inte billiga maskiner ha lång garantitid utan då får man räkna med att antingen betala en reparatör eller snart byta ut den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

9-12 kuvert och vill komma billigt undan och samtidigt ha en energisnål maskin. Några tips? 
 

Beträffande energiförbrukningen infördes ett nytt märkningssystem för två år sedan. Du kan läsa mer om det här:

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-vill-energieffektivisera-min-organisation/inkop-av-produkter/produkter-med-energimarkning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
37 minuter sedan, Cecilia sade:

Det brukar vara svårt att dra vatten och avlopp bakom spisen pga platsbrist.

Ja, slangarna som är monterade på diskmaskinen kommer inte att räcka fram till skåpet med diskhon och då behöver man skarva dessa vilket medför att man inte har koll på ev. läckage bakom lådorna. Diskmaskinen ska (måste?) dessutom gå att dra ut hela vägen utan att man ska behöva lossa slanganslutningarna. För att inte slangarna ska veckas/bli i vägen bakom diskmaskinen kan man behöva dra efter dessa och det är enkelt i skåpet med diskhon men kan bli knepigare om det är slangar en längre sträcka.
Även vägguttaget ska finns "synligt". Man ska inte behöva skruva loss och ta ut diskmaskinen för att kunna dra ur stickproppen.

37 minuter sedan, Cecilia sade:

5 års garanti

Lämnar ett känt svenskt möbelföretag på sina produkter. Är kökslådor mm av det fabrikatet kan det ju vara smidigt att få en matchande frontlucka.

"Integrerad" är i mina ögon en maskin som har "dolda" knappar och har möjlighet att ha en matchande frontlucka. Både integrerad och icke integrerad står på golvet. De är ganska tunga och blir ännu tyngre med disk och vatten. Vi har en "vanlig" diskmaskin men har valt att montera en sockel som matchar övriga golvsocklar.

Tillägg: Med vanlig menar jag det Ts skriver som underbyggd. Den skulle nästan kunna kallas fristående men den saknar lock och sidor så som ex. en tvättmaskin gör.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, slangarna som är monterade på diskmaskinen kommer inte att räcka fram till skåpet med diskhon och då behöver man skarva dessa vilket medför att man inte har koll på ev. läckage bakom lådorna. Diskmaskinen ska (måste?) dessutom gå att dra ut hela vägen utan att man ska behöva lossa slanganslutningarna. För att inte slangarna ska veckas/bli i vägen bakom diskmaskinen kan man behöva dra efter dessa och det är enkelt i skåpet med diskhon men kan bli knepigare om det är slangar en längre sträcka.
Även vägguttaget ska finns "synligt". Man ska inte behöva skruva loss och ta ut diskmaskinen för att kunna dra ur stickproppen.

Lämnar ett känt svenskt möbelföretag på sina produkter. Är kökslådor mm av det fabrikatet kan det ju vara smidigt att få en matchande frontlucka.

"Integrerad" är i mina ögon en maskin som har "dolda" knappar och har möjlighet att ha en matchande frontlucka. Både integrerad och icke integrerad står på golvet. De är ganska tunga och blir ännu tyngre med disk och vatten. Vi har en "vanlig" diskmaskin men har valt att montera en sockel som matchar övriga golvsocklar.

Tillägg: Med vanlig menar jag det Ts skriver som underbyggd. Den skulle nästan kunna kallas fristående men den saknar lock och sidor så som ex. en tvättmaskin gör.

Då tycker jag att det är lämpligt att ställa maskinen (se bild) - har jag förstått rätt då? 

Men den delen är bred 59,5 Cm… resp. 56Cm (se bild)

Då faller en 60 Cm maskin bort? 

IMG_8948.jpeg

IMG_8950.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

Olika tillverkare verkar mena olika saker med integrerad diskmaskin.

Ja, men även integrerade maskiner kan stå på golvet men då sätter man kökssockeln framför diskmaskinen.

Ja, integrerad maskin av den typen köps oftast i samband med att man köper nya köksskåp eller för att ersätta en befintlig integrerad diskmaskin av den typen.

Det brukar vara svårt att dra vatten och avlopp bakom spisen pga platsbrist. Det måste vara fall på avloppsslangen hela vägen till vattenlåset vilket sätter en begränsning på långt det går att dra avloppsslangen. För enkelhets skull brukar man ha diskmaskinen bredvid skåpet med diskhon och det är även för att man normalt ska skrapa av tallrikar och kastruller i kompostpåsen innan man stoppar in dem i diskmaskinen och eftersom kompostpåsen normalt finns under diskhon vill man ha diskmaskinen nära diskhon så man slipper gå omkring en massa med smutsig disk.

Det är vanligt med fel på diskmaskiner så det är bra att välja en med 5 års garanti för då får man den gratis lagad under 5 år i alla fall. Dock brukar inte billiga maskiner ha lång garantitid utan då får man räkna med att antingen betala en reparatör eller snart byta ut den.

Då blir det antar jag till vänster om diskbänken? Ett ev. Utrymmes problem verkar dock uppstå där på bredden? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara du som kan avgöra hur stort tomrum du får om du plockar ur en stomme, men jag har inte hört talas om nischbredder som är 59,5 cm förut. Om du vill ha diskmaskinen till vänster om diskhon så måste du säkerställa att diskbänksskivan inte svävar i luften utan har något stöd längs kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är bara du som kan avgöra hur stort tomrum du får om du plockar ur en stomme, men jag har inte hört talas om nischbredder som är 59,5 cm förut. Om du vill ha diskmaskinen till vänster om diskhon så måste du säkerställa att diskbänksskivan inte svävar i luften utan har något stöd längs kanten.

Då tror jag att jag förstår. Kommer naturligtvis att anlita någon för jobbet. Men som du skriver ”om man plockar ut en stomme” då blir det ju plats om du menar att hela den delen med 3 lådorna till vänster skall bort, dvs stommen med.  Måste ändå fråga om du hellre satt den till höger om diskbänken istället? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man brukar ta bort en hel stomme när man ska ha in en diskmaskin. Diskmaskinen ska ju stå på golvet, även integrerade sådana enligt vad Mikael63 skrev.

Det är helt och hållet en smaksak var man sätter diskmaskinen och det kan t ex bero på var man har hyllor/lådor med tallrikar och glas samt vilka lådor man har lättast att bli av med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Cecilia sade:

Ja, man brukar ta bort en hel stomme när man ska ha in en diskmaskin. Diskmaskinen ska ju stå på golvet, även integrerade sådana enligt vad Mikael63 skrev.

Det är helt och hållet en smaksak var man sätter diskmaskinen och det kan t ex bero på var man har hyllor/lådor med tallrikar och glas samt vilka lådor man har lättast att bli av med.

Men då är det väl ändå mest praktiskt att ha den till höger för då behöver man inte tänka på att diskbänken ska ”lyfta”. Men jag vill ändå höra ditt smakråd. Tallrikarna är i skåpet ovanför på höger sida (se bild).

IMG_8952.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det skåpet kan ju vara lite svårt att nå när man tömmer diskmaskinen eftersom man då står på endera sidan av den.

Är diskhon infälld i en bänkskiva eller är det en diskho med en bänkskiva på vardera sidan?
I det senare fallet måste även bänkskivan till höger stödjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
45 minuter sedan, Mikael63 sade:

Det är ju lite synd att i princip kasta bort tre förvaringslådor. Skulle du kunna klara dig med en bänkdiskmaskin?

Då tänker jag med slanganslutningarna genom ett hål i bänkskivan. 

På ett sätt ja. Menar du då att den ska stå på diskbänken till vänster, eller på bänkskivan till höger om diskbänken? 
Hittade en med 8 Kuvert som kan vara nått faktiskt. 
Bänkdiskmaskin
 

Men samtidigt känner jag att man kan ”offra” 3 lådor.
 

Men kanske blir för mycket jobb för en diskmaskin? 

Blev klurigt nu. 
 

 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Menar du då

Jag har inte tänkt så långt men den skulle bli "diskretast" till vänster om hoarna men då kommer den att stjäla utrymme av diskbänksplåten (ser ut som att det är plåt och inte bänkskiva där?) om man nu värdesätter den. Att den faktiskt ändå står där är bättre ur läckagesynpunkt. Nackdelen är att det blir lite svårare att ta upp hål i plåten, dels för att det är hård plåt och det kan bli lite mer jobb med en snygg genomföring *).

Sen har du ju ett öga för estetik. Så kanske ska du även tänka en "snygg" diskmaskin? Om luckor/lådor är vit med kromade handtag kanske en vit maskin med kromade detaljer smälter in bättre? Eller om hällen och ugnen är av fabrikat XX kanske diskmaskinen borde vara av samma fabrikat? Givetvis kan det bli skillnader i pris då.

*) kan kolla lite på alternativ senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till höger om diskhon vill man ju stå och skära kött och grönsaker mm så en bänkdiskmaskin bör stå till vänster för att inte vara i vägen.

Vissa personer skulle nog tycka att lådorna är viktigast och vissa skulle tycka att bänkytan är viktigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Jag har inte tänkt så långt men den skulle bli "diskretast" till vänster om hoarna men då kommer den att stjäla utrymme av diskbänksplåten (ser ut som att det är plåt och inte bänkskiva där?) om man nu värdesätter den. Att den faktiskt ändå står där är bättre ur läckagesynpunkt. Nackdelen är att det blir lite svårare att ta upp hål i plåten, dels för att det är hård plåt och det kan bli lite mer jobb med en snygg genomföring *).

Sen har du ju ett öga för estetik. Så kanske ska du även tänka en "snygg" diskmaskin? Om luckor/lådor är vit med kromade handtag kanske en vit maskin med kromade detaljer smälter in bättre? Eller om hällen och ugnen är av fabrikat XX kanske diskmaskinen borde vara av samma fabrikat? Givetvis kan det bli skillnader i pris då.

*) kan kolla lite på alternativ senare

 

Tack. Men det lutar mig ändå åt en ”vanlig” diskmaskin 60 Cm. Känns mer estetiskt 😀

Blir då troligtvis till höger om diskbänken (kanske). Tittade på en länk till Marbodal sidan 28 och får en idé om hur man ev. bör gå tillväga. 

Marbodal

Stommen måste ut, men själva förstärkningen som Cecilia nämnde, av laminat skivan, förstod jag inte riktigt. Sedan har vi sockeln längst ned, skall den vara kvar eller ska den bort? Den borde kanske kunna vara kvar? 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sockelbiten framför diskmaskinen måste ju bort för att du ska kunna skjuta in diskmaskinen på plats. Om sockelbiten går att återanvända beror nog på hur diskmaskinen ser ut.

Bänkskivan måste ha stöd längs alla kanter men sen hur man löser det i just ditt fall beror ju på hur det ser ut. Kanske någon list längs väggen och någon sorts konsol som sticker ut framåt (om det inte får plats en täckskiva) eller en list skruvad i diskskåpsstommen.

Men om du ska ta in en snickare för att greja det så lär ju hen veta vad som går att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kommer att boka snickare. Men behöver ändå fråga ytterligare. Om man nu sätter maskinen till höger om diskbänken. Man tar ut alla lådor och tar bort stommen. Men vad händer då med ”väggen” till sopskåpet? Jag tänker på skenan för ”sop lådan”
Och vad händer med lådorna till höger om stommen, behövs inte den ”väggen”. 

Ser att det är förberett med el (se bild)

Kanske bättre ändå, att ha en diskmaskin till vänster om diskbänken, dvs där som sista lådorna till vänster är? 

IMG_8969.jpeg

IMG_8970.jpeg

IMG_8971.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Okey nu är jag tillbaka. Det blir ingen snickare utan jag kommer att göra detta själv. Ska försöka ta ut stommen. Allt det tror jag kommer att gå bra. Det enda problem jag tror att jag kan få är det Cecilia skrivit, att stärka upp diskbänken.  Problemet med exempelvis reglar är att det på det ena eller andra sättet kommer att ta plats. Det bästa hade ju varit någon typ av små konsoler om det finns? Eller om man på nått vis kunde sätta något längst in, under själva diskbänken? Tacksam för alla förslag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, diskbänksplåten ligger tydligen på en ram i plywood och då borde det räcka med att du sätter fast träramen med vinkeljärn i väggarna. Nu finns det ett vinkeljärn som gör att ramen sitter fast i stommen men du behöver nog några till när den inte längre har en stomme att vila på. Eller vad säger ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Cecilia sade:

Ja, diskbänksplåten ligger tydligen på en ram i plywood och då borde det räcka med att du sätter fast träramen med vinkeljärn i väggarna. Nu finns det ett vinkeljärn som gör att ramen sitter fast i stommen men du behöver nog några till när den inte längre har en stomme att vila på. Eller vad säger ni andra?

Måste du fråga, det är väl ”bara” den delen som jag skall ta bort på vardera sida? Se bild me kryss i.

För den verkar ju ha så att säga en yttre del också som diskbänken vilar på i vänsterkant, eller ska den delen också bort? 

IMG_0590.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...