Gå till innehåll

Oönskad programstart


Hockke
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Tre gånger på ca en vecka har ett ritprogram (PaintShop Pro) startat utan inblandning av mig. Varje gång har datorn (Windows 10)  varit påslagen men inte använd. Programmet startar men ett varningsmeddelande kommer upp: Detta är ingen .MPS-fil och inget mer händer. Jag har sökt med Norton och Ccleaner utan att de hittat något.

Vad kan starta ett ritprogram och tydligen utge sig för att vara en MPS-fil?

Glad midsommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske handlar om en patch fil, dvs en uppdatering till PaintShop Pro, som vill installeras men inte kan.
"Q: What is an .MSP file? A: An .MSP file is a Windows Installer patch file that includes updates to an application that was installed with Windows Installer. Q: Is it safe to delete MSP files? A: If you remove these, the programs that need them may stop working, or may no longer be able to be updated or even uninstalled later. So I wouldn't recommend it. However if the files are in your personal Downloads or Documents folder for example, it may be safe to remove."
https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/dynamics/gp/faq-the-windows-installer-dot-msp-files
Här står det hur man kan få .msp-filen att erkännas som sådan
https://support.esri.com/en-us/knowledge-base/how-to-install-a-msp-file-that-is-not-recognized-as-a-000005804

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad Program och WsUpdateHelper är för något?
Man kan få fram mer genom att högerklicka och välja Egenskaper.

Kan du kolla nästa gång som meddelandet dyker upp om det finns någon process på Processer-fliken i Aktivitetshanteraren som kan ha samband med meddelandet?
Kanske bra att spara några skärmbilder på hur det brukar se ut för att kunna jämföra.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Hockke sade:

WsUpdateHelper är inget jag har använt. Var öppnar jag det?

Går det inte öppna den i Aktivitetshanteraren? Den hade ju hög startkonsekve.. , dvs "grad av påverkan från processer- och diskaktivitet, mäts under start och uppdateras vid varje omstart"

  https://www.file.net/process/wsvcuupdatehelper.exe.html The process known as WsUpdateHelper belongs to software Wondershare Video Converter 

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Citat

MSP files mostly belong to Installer by Microsoft. MSP is the filename extension of patch files containing data used to update programs installed with Windows Installer. 

(filext)

 

Om filer med tillägget .MSP har blivit associerad med PaintShop Pro..

Citat

Paint 2.0 stored monochrome bitmaps in MSP format (which is no longer in use). This file format is classified as Raster Image.

(filext)

.. och Microsoft hämtar hem en MSP-fil för att köra en uppdatering så kommer Paintshop Pro att starta i stället för Microsofts installationsprogram.

 

Tillägg:

http://product.corel.com/help/PaintShop-Pro/540214299/Main/EN/Doc/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm#href=Corel-PaintShop-Pro-Setting-file-format-associations.html&single=true

http://product.corel.com/help/PaintShop-Pro/540214299/Main/EN/Doc/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm#href=Corel-PaintShop-Pro-Supported-file-formats.html#1506388&single=true

image.png.fe79e5c1ad1ae5de0710ae15e6dc4e41.png

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Jag har försökt följa tipsen jag fått av er men inte kunnat hitta något definitivt. Standardapp för MSP är förvisso PaintShop Pro men det programmet skickar ju ut felmeddelandet att filen inte är "valid" och inte kan öppnas. Alltså borde den vara något annat.

Har också försökt kolla vad som händer om jag  stänger nåt av det som jag har öppet i Viloläge, och låter datorn stå på. Jag har börjat misstänka appen Anteckningar, fattar bara inte vad den skulle ha med saken att göra.

Får fortsätta kolla när jag kommer hem från semestern.

Trevlig sommar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Hockke sade:

Standardapp för MSP är förvisso PaintShop Pro men det programmet skickar ju ut felmeddelandet att filen inte är "valid" och inte kan öppnas. Alltså borde den vara något annat.

Det är ju så det blir då.. just den MSP,n kan inte Paintshop Pro öppna eftersom det inte är en bildfil. Testa att ta bort associeringen.

**

Tillägg: Du kanske ha någon sådan MSP-fil i din c:\Windows\Installer\

Testa att dubbelklicka på en sådan och kolla vad som händer, om du inte får samma felmeddelande då?
(innan du tagit bort associeringen då)

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska du absolut inte göra utan du ska ta bort att de är associerade med Photoshop på följande sätt

Inställningar - Appar - Standardappar - Välj standardappar efter filtyp

För filtypen .msp ska du välja programmet Windows Installer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...