Gå till innehåll

Vill ta bort hela konversationer i Mail


Tomas E
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

Hur gör man för att ta bort en hel konversation i Mail?

Klickar man på ett meddelande i inkorgen så ligger det man har skickat i samma konversation fortfarande kvar i mappen Skickat.

Minns inte hur det är för Hotmail men jag tror det är samma sak där. I Gmail kan man ta bort hela på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Se Option Two i Shawn Brinks guide https://www.tenforums.com/tutorials/44485-delete-email-messages-windows-10-mail-app.html 
Menar du verkligen att man i Gmail kan ta bort de mejl man har skickat från mottagarens dator när denna person redan öppnat och läst dem? Det har jag aldrig försökt och det har jag svårt att tro att man kan.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Se Option Two i Shawn Brinks guide https://www.tenforums.com/tutorials/44485-delete-email-messages-windows-10-mail-app.html 
Menar du verkligen att man i Gmail kan ta bort de mejl man har skickat från mottagarens dator när denna person redan öppnat och läst dem? Det har jag aldrig försökt och det har jag svårt att tro att man kan.

Jag har ingen kryssruta som på denna bild.

Mail.jpg.9a0e29774d802967cf19020c92a3d0b6.jpg

 

Jag förstår att man inte kan ta bort meddelanden från någon annans dator. Jag menar naturligtvis konversationer som jag själv har. Men om jag i Gmail väljer att ta bort en konversation via inkorgen så försvinner  även samtliga meddelanden som tillhör samma konversation från mappen Skickat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Tomas E sade:

Hur gör man för att ta bort en hel konversation i Mail?

Osäker på vad du avser med konversation. Det skulle kunna handla om ett antal mejl man både fått och skickat, med samma ämnesrad, och som finns utspridda i Inkorgen och i Skickat-mappen under flera dagar. I e-postprogram och i webbmejltjänster brukar en konversation innebära att dessa mejl samlas ihop och visas som endast ett mejl (slarvig uttryckt). För att se de enskilda mejlen i konversationen får den "fällas ut".

Så brukar väl de flesta mejl man får, och skickar, också innehålla tidigare skickade och mottagna mejl, för respektive ämne. Om man då har inställt att visa konversationer blir det lite förvirrande (i alla fall tycker jag det). Om man "fäller ut" konversationen så visas mejlen i konversationen intill varandra och dessutom innehåller varje mejl de tidigare mejlen (på samma sätt som när man inte grupperar mejlen som konversationer).

För min del föredrar jag att inte visa som konversation. Men kan sortera mejlen utifrån ämnesfältet eller t ex "Från" eller "Till" för att få en "överblick".

Artikeln avser Outlook men oavsett menyer, m m, så beskrivs i alla fall vad konversationer handlar om.
Introduktion till konversationer - Microsoft Support

Vet inte om det här är till någon hjälp men postar i alla fall, ifall det kastar något ljus över det hela.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, ChristerE sade:

Osäker på vad du avser med konversation. Det skulle kunna handla om ett antal mejl man både fått och skickat, med samma ämnesrad, och som finns utspridda i Inkorgen och i Skickat-mappen under flera dagar. I e-postprogram och i webbmejltjänster brukar en konversation innebära att dessa mejl samlas ihop och visas som endast ett mejl (slarvig uttryckt). För att se de enskilda mejlen i konversationen får den "fällas ut".

Så brukar väl de flesta mejl man får, och skickar, också innehålla tidigare skickade och mottagna mejl, för respektive ämne. Om man då har inställt att visa konversationer blir det lite förvirrande (i alla fall tycker jag det). Om man "fäller ut" konversationen så visas mejlen i konversationen intill varandra och dessutom innehåller varje mejl de tidigare mejlen (på samma sätt som när man inte grupperar mejlen som konversationer).

För min del föredrar jag att inte visa som konversation. Men kan sortera mejlen utifrån ämnesfältet eller t ex "Från" eller "Till" för att få en "överblick".

Artikeln avser Outlook men oavsett menyer, m m, så beskrivs i alla fall vad konversationer handlar om.
Introduktion till konversationer - Microsoft Support

Vet inte om det här är till någon hjälp men postar i alla fall, ifall det kastar något ljus över det hela.

 

 

Jag menar samma som det står i MS support.

Citat

En konversation tar med alla meddelanden i samma tråd med samma ämnesrad.

Jag använder inte Outlook, men där verkar det finnas fler alternativ. Dock hittar jag inget där heller om hur man tar bort en konversation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Tomas E sade:

Jag menar samma som det står i MS support.

Då pratar vi samma språk.

On 2023-06-26 at 21:56, Tomas E sade:

Klickar man på ett meddelande i inkorgen så ligger det man har skickat i samma konversation fortfarande kvar i mappen Skickat.

4 timmar sedan, Tomas E sade:

Jag använder inte Outlook, men där verkar det finnas fler alternativ. Dock hittar jag inget där heller om hur man tar bort en konversation.

Utgår från Outlook igen, där kan man aktivera "Visa som konversationer" för en enstaka mapp eller för t ex en hel e-postlåda. Gör man det för t ex endast Inkorgen så är det rimligtvis tekniskt sett en annan konversation i Skickat-mappen (om "Visa som konversation" valts också där) även om mejl där har samma innehåll i ämnesfältet. Och man behöver radera de båda konversationerna var för sig.

Så hur man tar bort alla mejl i det som man ser som en hel konversation beror antagligen på hur man har ställt in att konversationer ska visas (för en enstaka mapp eller t ex en hel e-postlåda). Och det ser nog lite olika ut i e-postprogrammen och i de webbmejltjänster som finns.

Förmodligen ett mindre problem, men olika "ärenden" kan ju råka ha samma innehåll i ämnesfälten och ingår då i samma konversation i e-postprogrammet.

Tar också med om konversationsrensning, men som handlar om att ta bort "dubbletter" av de mejl som tillkommer när tidigare mejl ingår i de svar som skickas fram och tillbaka.
("Om du till exempel skickar ett meddelande till någon som sedan svarar skapas en konversation." Här utgår man antagligen från att "Visa som konversationer" är aktiverat som standard i diverse Outlookversioner.)
Använda Konversationsrensning för att ta bort överflödiga meddelanden - Microsoft Support

 

Redigerad av ChristerE
Gjort ett litet tillägg för att undvika inkonsekvent info.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, mbgtmari sade:

Jag har alltid sagt jo på inandning utan att tänka på att det skulle vara något speciellt och alltid bara skrivit "jo". Men nu har jag sett att det kan stavas "schuu" https://sverigesradio.se/artikel/6071154 vilket jag dock aldrig kommer att göra.

 

Det är ju tydligen ett rätt vanligt sätt att prata på. Har alltid fått höra att det bara gäller norra Sverige.

"Schuu" ser konstigt ut då man ju vill blåsa ut när man säger det, men hur man skriva det i så fall...

Jag hade tänkt skriva nåt med inandnings-jo i ett tidigare inlägg men sen visste jag inte om det går att skriva och hur. Vem är då bättre att fråga än en språkexpert. :) 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tomas E sade:

"Schuu" ser konstigt ut

Ja det illustrerar inte inandningen. 

Enligt mig finns det inte någon stavning som kan illustrera att joet sägs på inandning. Kanske använder alla svenskar ibland inandnings-ja som det står i sverigesradioartikeln. Själv brukar jag inte andas in på mitt ja - det är kort och koncist - men jag kan ju göra det om jag vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...