Gå till innehåll

Bluetooth


Arne Qvist

Recommended Posts

Hej igen,ja nu har jag problem med Bluetooth,och det var det jag hade problem med när jag råkade trycka på fel "öppna med"

Jag har en äldre bärbar "Toshiba Satellite" och på den finns Bluetooth,och det har väl fungerat bra,jag har väl mest använt de till att skicka bilder och annat till och från min telefon. Men så fick jag hörlurar i julklapp JBL TUNE510bbt.

Jag kunde installera hörlurarna på våran stationära dator som har Windows 10, likaså fick jag in dom  på både min och frugans telefon.Men min bärbara hittade inte igen dom.så jag uppdaterade drivrutinerna,och vips så fanns dom under "enheter & skrivare" men där var det stopp.

När jag försöker få igång dom,så kommer det upp en ruta "Bluetooth startar inte" sen kommer jag inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du fortfarande skicka bilder och annat, via Bluetooth, till din telefon?

Min gamla Toshiba Satellite har en fysisk knapp i fronten för att slå på/av "radio" dvs. både bluetooth och wifi. Har din en sådan och står den i så fall i läge PÅ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej jag har bara en diod som lyser grönt när Bluetooth är på,orange/röd när det är av och så lyser den nu.I enhetshanteraren finns två Bluetooth symboler,under den ena står det:Bluetooth RFCOMM. Under den andra står det: Bluetooth radio:  Bluetooth Microsoft Bluetooth Enemerator. och:Realtek Bluetooth 4.0 adapter.

Kan det vara så att Microsoft krockar med Toshiba på något sätt?Jag har provat att inaktivera på alla sätt men det händer inget.

Nej jag kan inte skicka någonting

Redigerad av Arne Qvist
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Arne Qvist sade:

Nej men det kommer upp en ruta med Bluetooth symbolen  och att den är på, under rutan är det tre runda den ena med wifi symbol den andra med Bluetooth symbol den tredje med överkorsad Bluetooth symbol, men det går inte att göra något med dom

Kan du se om du har något i Enhetshanteraren som har att göra med din Bluetoothfunktion att göra som har en varningstriangel eller likande?
Jag bifogar en bild på hur det ser ut i min Windows 7-dator.

Jag bifogar även en bild på hur det ser ut i Aktivitetsfönstret samt hur Egenskaper för Bluetooth ser ut i min Windows 7-dator.

 

image.jpeg.c2a92c41e1a7272981cfe770e699f3e5.jpeg

Bilden ovan visar Enhetshanteraren och inga varningar om att enheten inte fungerar.


 

image.jpeg.efaee86bdb18db1cfc81b55e403c43be.jpeg

Bilden ovan visar hur det ser ut i min Windows 7-dator samt Egenskaper för Bluetooth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga varningstrianglar,utan tvärtom "enheten fungerar korrekt" står det när jag klickar på egenskaper för varje enhet.

Ska jag jämföra din bild med min enhetshanterare,så har jag en Bluetooth symbol till ovanför, och under den står det:RFCOMM (som jag tror har med radio frekvens kommunikation att göra)

"Microsoft Enumerator" läste jag mig till att det var gjort för Windows 10 så funkar det på Win 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arne Qvist sade:

Har inga varningstrianglar,utan tvärtom "enheten fungerar korrekt" står det när jag klickar på egenskaper för varje enhet.

Ska jag jämföra din bild med min enhetshanterare,så har jag en Bluetooth symbol till ovanför, och under den står det:RFCOMM (som jag tror har med radio frekvens kommunikation att göra)

"Microsoft Enumerator" läste jag mig till att det var gjort för Windows 10 så funkar det på Win 7?

Microsoft Bluetooth Enumerator infördes redan i Windows XP. Med andra inget nytt. Det är dessutom en standarddrivrutin för blåtand när det saknas en dedikerad drivrutin.

RFCOMM innebär att det finns en virtuell version av gränssnittet RS232. Det är den gamla serieportsanslutningen, som var vanligt förr. 
Om du inte har någon blåtandsenhet i Enhetshanteraren som är namngiven Intel eller Atheroz (enligt generella specifikationer för din datormodell skall blåtanden i din dator vara en Intelkrets) kan dina problem bero på att en dedikerad drivrutin inte är installerad.

Om du kör Windows 7, 64-bitarsversionen, hämta denna dedikerade drivrutin för just din modellserie och installera den för att se om det löser dina problem:

https://content.us.dynabook.com/content/support/downloads/tc00442200b.exe
 

Om du kör Windows 7, 32-bitarsversion, då hämtar du den här drivrutinen istället:

https://content.us.dynabook.com/content/support/downloads/TC00442200F.exe
 

Båda filerna är ett paket, sammansatt av Toshiba, med drivrutiner för blåtand.

Alternativt hämtar du dedikerade drivrutiner för Atheroz.

Windows 7, 64-bitarversionen hämtar du här:

https://content.us.dynabook.com/content/support/downloads/tc00349300j.exe
 

Windows 7, 32-bitarsversionen hämtar du här:

https://content.us.dynabook.com/content/support/downloads/tc00349300j.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Arne Qvist sade:

Det gick inte att komma in på nån av dom adresserna.På Atheros finns det blåtand drivrutinerför Windows men hur vet man vilken man ska ha ?

Jag har testat nu igen och de fungerar fint!

Du får inte ha aktiverat blockering av "popup-fönster) i internetläsaren. Är den aktiverad kommer du inte åt att hämta filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Arne Qvist sade:

På Atheros finns det blåtand drivrutinerför Windows men hur vet man vilken man ska ha ?

Det vet du bara om du vet vilken modell av blåtand du har. 
En vägledning kan du få om du högerklickar på enheten och kollar Maskinvaru-ID. Den kan ge dig en vägledning. 
Ibland har inte tillverkaren drivrutiner för en viss modell då den kan vara specialtillverkad för deras kund, d.v.s. företaget som tillverkat moderkortet. 
Jag föreslår att du ser till att ta bort blockering av popupfönster i din internetläsare först och hämtar Toshibas dedikerade drivrutiner. 
Länkarna fungerar hos mig och uppenbart även hos Cecilia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har packeterat de fyra filerna i en .zip-fil för din räkning.
Eftersom jag inte fått svar på om du använder 32-bitars-Windows eller 64-bitars-Windows ligger båda versionerna med i paketet.
Alltomwindows tillåter inte att jag länkar till dig i en tråd så du har fått länken via ett PM istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska jag säga,Cecilia du frågade, vad händer när jag klickar på länkarna,igår skulle jag ha svarat ingenting,men så försökte jag igen i går kväll då fick jag se en liten ruta längst upp där det stod:"läser in" den hade jag inte ens sett förut,jag gick in under hämtade filer,då visade det att jag laddat hem 64 bitars filen 4 gånger och 32 bitars fillen 2 gånger.

Hur som helst,så installerade jag 64 bitars filen,och  då slocknade lampan helt, och nu har jag en varningstriangel i enhetshanteraren under Blåtand,och i egenskaper står det:"den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporteras (kod 43)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arne Qvist sade:

Jag installerade 64 bitars ts00442200b,och nu lyser lampan igen orange/röd och trycker jag F12 säger den att blåtand är på.

Ska jag installera den andra ts00349300j också?

Om drivrutinen TS00349300j.exe visar sig fungera för dig skall du inte installera någon annan drivrutin. Det du kan göra nu är att se i Enhetshanteraren om du ser vilken modell av blåtand du har. Den skall visas om rätt drivrutin är installerad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåtand visas i enhetshanteraren så här;Bluetooth RFBUS. Bluetooth RFCCOMM. Bluetooth RFHID.och bluetooth USB controller-15 from TOSHIBA.

Och alla fungerar korrekt står det.jag försökte skicka en bild,för att se vad som hände "Det går inte att identifiera tjänsten"kom upp.Förut kom det upp,"Bluetooth startar inte"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det ju så,att som jag förstår det är inte Blåtanden igång när den orange/röda dioden lyser,den ska lysa grönt.MEN trycker jag på F12 så står det att blåtanden är på,och som sagt då jag tittar i enhetshanteraren så står där att allt fungerar korrekt.

Men det är ju samma sak med hörlurarna dom finns ju under enheter och skrivare men det går inte att installera dom??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du gör när du vill installera t.ex. hörlurarna. Hörlurar som har blåtand och skall kopplas till en enhet, i ditt fall en dator, som har blåtand, måste båda enheterna sättas i läget för parkoppling. De behöver således aktivera hörlurarnas parkopplingsfunktion för att datorn skall hitta dem. Även om hörlurarna finns med under Enheter och Skrivare behöver du parkoppla dem på nytt till datorn. 
Jag utgår från att du vet hur detta görs. Det skall finnas en knapp på lurarna som du använder för att aktivera parkopplingen. 

Enheter som inte är parkopplade "pratar" inte med varandra utan vidare. Även om lurarna varit parkopplade med datorn tidigare behöver de parkopplas på nytt då drivrutiner till blåtanden i datorn ändrats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du,jag startar Blåtand guiden för att söka enheter,då den kommer upp,ska man välja ett av två alternativ Expressläge (rekomenderas) och eget  läge,(jag har provat båda och det blev ingen skillnad) sen startar jag hörlurarna sen klickar jag på expressläge och nästa,då sätter sökningen igång,så kommer det upp markera en enhet,jag markerar hörlurarna klickar på nästa,då kommer rutan:"Tjänsten kunde inte identifieras"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag när jag lägger till en enhet via blåtand i min Windows 7-dator.

image.jpeg.9188cb12a90fa7bc2855e4cbc4246682.jpeg

1. Så här ser enheten ut i min dator. Jag har inte installerat någon dedikerad drivrutin utan kör med Microsofts standarddrivrutin för Windows.

 

image.jpeg.d5a54f266a58f96d275534e607c054fb.jpeg

2. Jag klickar på den lilla pilen i nedre högra hörnet (1) och sedan på blåtandssymbolen (2) som visas.

 

image.jpeg.966c9da059e17e56af201af73b4deafc.jpeg

3. Jag ser mina grannars TV-apparater (märkligt att datorn snabbar upp dem genom betongväggarna) och jag ser även mina hörlurar (i detta fallet ett headset) som jag vill ansluta till datorn. Jag håller inne parningsknappen på mina hörlurar tills dess de "säger" pairing.
Jag dubbelklickar på ikonen.

 

image.jpeg.a2bf741cbb278c6f355a842512596352.jpeg

4. Datorn hittar lurarna och lägger till enheten till min dator.

 

image.jpeg.1a1463706f073c456d87aba67e6ad381.jpeg

5. Min dator och mina lurar har anslutits och "pratar" nu med varandra.


Jag vet inte om du gör på liknande sätt. Detta inlägg är för att visa hur jag gör. Hoppas att det kan ge dig en vägledning till hur du får din dator och dina enheter att "prata" med varandra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...