Gå till innehåll

Bluetooth


Arne Qvist

Recommended Posts

Ja allting av det du beskriver här ovan har jag utfört,det har kommit upp en ruta som fråga:tillåter du att den här enheten ansluts till datoen ,och jag svarar ja.då kommer nästa ruta:det går inte att ansluta till den här trådlösa  enheten kontrollera den.

Men det är lika med teleonen,när jag försöker hitta datorn:Mål enheten går inte att nås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men det är så konstigt,när jag går in och kollar allting med Blåtanden så fungerar allt "Korrekt" till och med hörlurarna.

Ja det är mer än konstigt,jag körde nånting som heter diagnostik under Blåtand/ alternativ, och där står det så här:Kontrollera kommunikation med Bluetooth- enheten.

Enhetsadress: 74: E5: 43: 88: 84: 4E. HCI -version: 06.20IE. LMP-Version: 06. FW-version: 8222. Bluetooth-enheten är i gång. Sök efter trådlös Bluetooth-enhet. 

Ansluter: 0. Identifierad: 1. Enhetsadress: F8: AB: E5: 3C: 9A: EF. Bluetooth-enhetens radiosändare är i gång END

Där det står identifierad 1 stod det 0 innan jag slog på Hörlurarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.jpeg.e55875a56aac80ba8b514746efcf1ac0.jpeg

Kan du öppna blåtandens egenskaper i Enhetshanteraren i din dator så att du ser ett fönster som är likadant som bilden ovan visar.

1. Klicka på fliken "Information (1),
2. Klicka på pilen för menyn "(2).
3. Du ser ett värde som visas i bilden (3). Kan du publicera det värdet i ett inlägg här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

X-men lägger ner mycket tid på sina utmärkta instruktioner men i det här fallet tror jag att ett steg föll bort. Du ska alltså i steg 2 välja Maskinvaru-ID i menyn.

Tack Cecilia, för förtydligandet! 👍

Jag tänkte inte på att förtydliga att välja Maskinvaru-ID i och med att bilden visar detta. Skall tänka på det vid nästa tillfälle.
Hoppas att TS förstår vad som eftersöks efter ditt förtydligande. ☺️

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du,då jag klickar på "Bluetooth RFBUS" då kommer rutan med egenskaper och där står "Allmänt"  "drivrutin" och "information".

När jag klickar på "information"då kommer det fram  "Enhetsbeskrivning" där X-Men har maskinvaru- ID" och under den är det nog kanske ett hundratal Värden.

Så är det under alla 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör som så att jag ger dig en steg för steg-instruktion på hur du gör det jag önskar av dig.
Enhetshanteraren hittar du, vad jag förstår. Jag väljer också att använda en annan av mina datorer där jag har fler blåtandsenheter, liksom du har i din dator.

Notera att namnen på dina blåtandsenheter och namnen på mina blåtandsenheter skiljer sig. Bry dig inte om vad namnen är i min dator och vilka namn du har! Följ instruktionerna bara och använd de enheter du har i din dator. Bilderna visar enbart namnen i min dator, inte i din dator!

 

image.jpeg.b50fb03afc228aa90931f23b190b5804.jpeg

1. Bilden ovan visar de fyra blåtandsenheter jag har i min dator. Namnen i din dator skiljer sig från namnen i min dator då de är två skilda datormodeller. Det kan förekomma liknande namn men bry dig inte om namnen! Bry dig bara om dina enheter. Bilden ovan är en illustration på hur det kan se ut.


image.jpeg.1b1b1dc8b7ecff50faf9e5bbc3e4561a.jpeg

2. Markera den översta blåtandsenheten (1) och högerklicka.
Välj "Egenskaper" (2) i menyn som visas.

 

image.jpeg.4c7383bd57532339383c866edd8c3c3d.jpeg

3. I fönstret som öppnas klicka på du på fliken "Information".

 

image.jpeg.c096ded93955fb5d5f3bc07584b00739.jpeg

4. I nästa fönster som öppnas klicka du på den lilla pilen (1) till höger om texten "Enhetsbeskrivining" i fältet som du hittar under rubriken "Egenskap" (se bilden ovan).
En lista på olika val visas.
Leta upp "Maskinvaru-ID" (2).

 

image.jpeg.e46f0955ae8470f2e6dc1c75e8cd5d0a.jpeg

5. Markera "Maskinvaru-ID" och klicka.

 

image.jpeg.60c73b824d7cd91c9ca9ce5abef13039.jpeg

6. Se till att fältet under "Egenskap" visar "Maskinvaru-ID (1).
I fältet under rubriken "Värde" (2) visas innehåll för "Maskinvaru-ID".
Det översta värdet, om det skulle finnas fler, är det jag eftersöker.
Publicera värdet i tråden.

 

image.jpeg.5df2a52663c84fd4dcfa7d46eb1df682.jpeg

7. Klicka på "OK" för att stänga fönstret.

 

image.jpeg.8c72cb57d165a4b19e14730b5b393017.jpeg

8. Markera nästa blåtandsenhet i listan (1) i Enhetshanteraren.
Högerklicka och välj "Egenskaper" (2) i menyn som visas.

 

image.jpeg.f8842c3f79893a74d787fc08b7763cfa.jpeg

9. Nytt fönster öppnas.
Klicka på fliken "Information".

 

image.jpeg.110bb6ba149bca859457472b8ddf162e.jpeg

10. Bekräfta att fliken "Information" (1) är vald.
Klicka på den lilla pilen till höger om fältet under "Egenskap" (2).

 

image.jpeg.1d18e92817281fa240a135760e13dbbb.jpeg

11. En meny visas med ett flertal val. 
Hitta "Maskinvaru-ID".

 

image.jpeg.43bfda23bc57497148fe5b69f5c1afc5.jpeg

12. Markera "Maskinvaru.ID" och klicka.

 

image.jpeg.d5e2644b1fec31651c0d1ce1237ca623.jpeg

13. Bekräfta att valet "Maskinvaru-ID" (1) är vald i fältet under rubriken "Egenskap".
I fältet under rubriken "Värde" visas ett antal värden.
Det översta värdet i fältet (2) är det jag eftersöker.
Publicera värdet i tråden. Inga andra värden än det översta är det jag eftersöker.

 

image.jpeg.1af430081142b28b48c5a2dad3b32134.jpeg

14. Klicka på "OK" för att stänga fönstret.

 

Nu bör du ha fått kläm på hur du skall göra.
Upprepa mönstret för de kvarvarande blåtandsenheterna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha ja tydligare instruktioner kan man nog inte få:D

"Bluetooth RFBUS värde:Bluetooth\tosrfb." "Bluetooth RFCOMM värde: root\Bluetooth_com"

"Bluetooth RFHID värde: Bluetooth\0004&004" "Bluetooth USB Controller-15 from TOSHIBA.

Värde:USB\VID_0930&0210&REV\0200 "

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Arne Qvist sade:

jaha ja tydligare instruktioner kan man nog inte få:D

"Bluetooth RFBUS värde:Bluetooth\tosrfb." "Bluetooth RFCOMM värde: root\Bluetooth_com"

"Bluetooth RFHID värde: Bluetooth\0004&004" "Bluetooth USB Controller-15 from TOSHIBA.

Värde:USB\VID_0930&0210&REV\0200 "

 

Uppgifterna ovan gör att jag ställer en fråga till dig.

Har du anslutit en USB-enhet i en USB-port i din dator som är en Bluetoothenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick tänka länge,och hittade till slut en liten högtalare,som jag inte heller fick in på datorn,som jag kanske anslöt för att se om det hände något,men den bara laddade och det är ju för något år sen,Bluetooth har fungerat som vanligt efter det.

Det här hände efter jag uppdaterade drivrutinerna med programmet "PC Helpsoft Driver updater"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Arne Qvist sade:

Jag fick tänka länge,och hittade till slut en liten högtalare,som jag inte heller fick in på datorn,som jag kanske anslöt för att se om det hände något,men den bara laddade och det är ju för något år sen,Bluetooth har fungerat som vanligt efter det.

Det här hände efter jag uppdaterade drivrutinerna med programmet "PC Helpsoft Driver updater"

Är det det här programmet du använt dig av?

https://www.pchelpsoft.com/products/driver-updater/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Arne Qvist sade:

Ja det är det

Användning av sådana program är något jag avråder från. I vissa fall kan de hjälpa till med nya drivrutiner. Erfarenhetsmässigt ger de fler problem än löser. Jag har vid flera tillfällen sett att dylika program installerar drivrutiner som inte alls passar den aktuella datorn. När jag uppdaterar drivrutiner hämtar jag dessa från säkra ställen, letar upp dem i huvudsak från tillverkaren av datorn eller från tillverkaren av hårdvaran.

Jag förlitar mig aldrig på program som hittar och installerar drivrutiner, som det programmet du använder.
I ditt fall kan dina problem bero på fler felaktiga drivrutiner än enbart de till blåtanden i din dator. 

Eftersom du använt dig av programmet är mitt nästa förslag att du avinstallerar alla drivrutiner för dina blåtandsenheter, till att börja med. Det kan bli ett styvt jobb för dig.
När det är klart hämtar du de aktuella drivrutinerna från Toshibas hemsida, om du inte har kvar de drivrutiner du en gång hämtat. Men du måste ta bort alla drivrutiner så långt det går.

När du avinstallerar drivrutinerna måste du starta om datorn flera gånger. 

Vill du ha instruktioner på hur du gör detta, återkom med besked om det så fixar jag detta på liknande sätt som i tidigare tråd. 

Vidare så föreslår jag att du avinstallerar programmet som uppdaterar drivrutiner. Jag klassar det som ett oönskat program. Det kostar vanligtvis pengar och ger för det mesta huvudbry då det inte fungerar felfritt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Gunnar Qvist sade:

Efter systemåterställningen försvann även det här,så jag fick skapa ett nytt konto,med mitt andra namn "Gunnar" istället för Arne

En Systemåterställning av en dator påverkar inte ett konto på internet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Gunnar Qvist sade:

Jag gjorde en system återställning,om det är bra eller dåligt vet jag inte.Men jag är tillbaka på ruta ett."Bluetooth startar inte"

En Systemåterställning görs till en bestämd punkt. Den punkten kan mycket väl vara efter att du använt drivrutinsprogrammet för att uppdatera drivrutinerna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är fortsatt att du avinstallerar alla drivrutiner i omgångar. 
Du kan också välja att ångra Systemåterställningen och gå till punkten innan återställningen gjordes. Därifrån kan du fortsätta, om du vill.

Eftersom vi inte vet till vilken punkt du återställt datorn går det inte att säga om du hamnat före eller efter användningen av drivrutinsprogrammet (sannolikt efter då blåtanden inte fungerar) kan vi bara fortsätta där vi var innan du gjorde Systemåterställningen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...