Gå till innehåll

Bluetooth


Arne Qvist

Recommended Posts

30 minuter sedan, Gunnar Qvist sade:

Efter systemåterställningen försvann även det här,så jag fick skapa ett nytt konto,med mitt andra namn "Gunnar" istället för Arne

Här gäller det att logga in med rätt mejladress samt antingen komma ihåg lösenordet eller kunna hantera mejlet som kommer när man väljer att man har glömt lösenordet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag trodde inte heller att det skulle påverka kontot,men när jag skulle skriva svar så gick det inte att skicka,dom krävde att jag skulle fylla i mail adressen, och när jag fyllde i mitt namn gick inte det,det fanns redan en medlem med det namnet,därav namnbytet:D

Jo,jag gjorde återställningen till 10/8 kl 20:30.Då hade jag installerat 64 bitars drivrutiner som du hade rekommenderat inget annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Gunnar Qvist sade:

Jo,jag gjorde återställningen till 10/8 kl 20:30.Då hade jag installerat 64 bitars drivrutiner som du hade rekommenderat inget annat.

När använde du "PC Helpsoft Driver updater"?
Tidigare lät det som att det var innan du började den här tråden och det var 7 augusti.

On 2023-08-14 at 22:22, Arne Qvist sade:

Det här hände efter jag uppdaterade drivrutinerna med programmet "PC Helpsoft Driver updater"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu ser det ut så här:"Bluetooth RFCOMM,värde:"ROOT\BLUETOOT_COM" "Bluetooth RFCOMM,värde:

"ROOT\BLUETOOTH_COM" "Bluetooth USB Controller-15 From TOSHIBA värde:"USB\VID_0930&0210&REV_0200" det finns ett värde till under det är"USB\VID_0930&PID_0210"

Det sitter en varningstriangel på alla tre enheterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gunnar Qvist sade:

Det sitter en varningstriangel på alla tre enheterna

Det är nog bra att ta reda på vad det är för varning.
Ta fram fliken Allmänt för var och en av enheterna med varningstriangel och skriv av vad det står i rutan Enhetsstatus (eller ta bilder och bifoga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja veta den exakta modellen av din dator. Det finns ett flertal undergrupper av den modell du uppgivit.
Men vi tar det senare, om det behövs.

Jag länkar till ett program från Toshibas supportsida som berör din modellserie.
Hämta programmet och kör det. Det är möjligt att programmet kan fixa rätt drivrutin till blåtanden i din dator. Det är ett program som påminner om det drivrutinsprogram du kört men med den skillnaden att det här är Toshibas egna program och som är avsett för den modellserie du har.

https://content.us.dynabook.com/content/support/downloads/tch0157400a.exe

Installera och kör programmet. Se om du kan få det att fixa till så blåtanden fungerar. Återkom med resultatet. 
Från ditt resultat får vi se hur vi går vidare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att verifiera den digitala signaturen för drivrutinerna som krävs för denna enhet. En aktuell ändring i maskinvara eller programvara kan ha installerat en fil som inte är korrekt signerad, som är skadad eller som kan vara skadlig programvara från en okänd källa. (Kod 52)

Det står lika på alla tre.

Datorn: "Satellite C870D-10X" serienummer:7C288400R

Jag körde programmet här ovan och fick upp uppdateringar på MCafee det är väl ett virus program om jag inte minns  fel.och några varningar fanns inte.

Jag kom inte in på Toshibas uppdateringar:"Ett fel inträffade.Det gick inte att ansluta till Toshibas server för systemstöd. Kontrollera din nätverksanslutning och försök igen senare"

Nedladdning 72,35 Mbit/sek uppladdning 57,0 Mbit/sek.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

McAfee är inte ett virus, det är ett antivirusprogram, ett motmedel mot virus.
Nej, du skall inte installera McAfee.

Det kan mycket väl vara som så att Toshiba plockat bort allt från sina servrar som är kopplade till programmet och din dator.
Du kan avinstallera programmet då det inte längre uppfyller den funktion som det en gång hade.

Jag skall kika vidare på din dators drivrutiner nu när jag har fått en mer komplett modellbeteckning. 

Beträffande informationen på dina blåtandsenheter går jag vidare med det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag skrev ju det att "MCafee är ett virusprogram om jag kommer i håg rätt" jag hade det på nån dator för en 25 år sen eller mer. Jag hade också ett virusprogam tror det hette norman eller nåt sånt som jag hade 

Jag är mycket tacksam för det du gör. kan väl säga så här, hade det varit för en så där 30 år sen hade jag nog kanske löst det här. för då hade jag satt mig in i och förstod datorer kunde gå in i registret och ändra saker osv,men sen svalnade intresset för allt fungerade som det skulle, och var det något så hade jag Eforum (där jag registreade mig i slutet på 90 talet) och Cecilia hon hjälpte mig mycket med bla virus på den tiden, jag har fortfarande kvar "PC för allas första nummer och 5-8 årgångar efter det.MEN håller man sig inte uppdaterad så glömmer man fort ju äldre man blir och jag har nog glömt det mesta vid det här laget,jag är imponerad av dig för jag har förstått att du är väldigt kunnig om datorer så jag lyssnar på det du säger.

För jag känner mig som en novis idag,ta bara det här med mail adressen den var till Eforum hade inte en tanke på att jag skulle ändra den, men nu när jag ändrade den får jag meddelande på telefonen så det är bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mikael63 sade:

Om det nu är så att Toshiba valt att inte tillhandahålla drivrutiner kanske det är enklare att skaffa en ny blåtandsadapter?

Då täcker man även in eventuella problem med (befintliga) hårdvaran, även med korrekta drivrutiner.

250 kr på Kjell

 

Det är en lösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag få dig att hämta, installera och köra ett annat program?

Programmet heter Belarc Advisor.
Det tar reda på lite om din hårdvara i datorn. Det avslöjar också vissa licensnycklar du har, som Windows-licens och i vissa fall Office-licens.

Det jag önskat att få som information är den delen nästan högst upp till höger, när programmet öppnar en internetläsare när det är klart med analysen. Där informationen om datormodell, serienummer, moderkortsmodell med mera finns.

Allt som har med mjukvaror att göra skall du inte dela med dig av. 

Programmet hämtar du på länken nedan.
Jag har testat att ange en påhittad e-postadress liksom namn och det fungerar fint ändå. Skriv således in en påhittad e-postadress i fältet för denna. Du kan t.ex. skriva 

glufs@glufs.com

och det fungerar.

När du kört programmet får du gärna publicera en bild på det som jag beskriver ovanför.

Här är länken:

https://www.belarc.com/products/belarc-advisor/download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Gunnar Qvist sade:

hade det varit för en så där 30 år sen hade jag nog kanske löst det här. för då hade jag satt mig in i och förstod datorer kunde gå in i registret och ändra saker osv,men sen svalnade intresset för allt fungerade som det skulle, 

För jag känner mig som en novis idag,

Visst är det så att man tappar kunskap när intresset inte finns. Det gäller alla områden. 
Jag började med ABC80-dator i skolan och lärde mig programera i Basic. Det under mina år på gymnasiet och utbildning i elektronik. 
När jag började mitt yrkesliv blev det som servicetekniker där jag lagade elektroniska produkter på komponentnivå (min utbildning på gymnasiet). 
Efter några få år kom de första datorerna in i yrkesrollen och de var baserade på MSX som operativsystem och MS-DOS. 
I början av 1990-talet köpte jag min första 286-baserade dator med Windows 3.1. 1997 blev det en dator som baserades på Intels Pentiumprocessor som jag satte samman. Windows 95 först och senare Windows 98.

Hur många datorer jag byggt och byggt om har jag tappat räkningen på. Problemlösningar har följt i spåren.

Samtidigt har jag fortsatt min yrkesbana som servicetekniker inom elektronik. Intresset är stort men drivkraften är tillfredsställelsen i lösningen på problem. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Home Premium (x64) Service Pack 1 (bygg 7601.24546)
Installationsspråk: Svenska (Sverige)
TOSHIBA SATELLITE C870D-10X PSCA2E-007008N5
Systemets serienummer: 7C288400R

Processor a

1,70 gigahertz AMD E2-1800 APU med Radeon HD Graphics
128 kilobyte primärminnescache
1 megabyte sekundärminnescache
64-bitars redo
Multi-core (2 totalt)
Ej hypertrådad

Huvudkretskort b

Kort: AMD Renmore Base Board Version
Bussklocka: 100 megahertz
UEFI: Insyde Corp. 1.10 2012-04-25
Systemlokal: Svenska (Sverige)
Installerad: 2013-04-03 18:33:43
Startläge: Legacy BIOS i UEFI ( Secure Boot stöds inte)

Systemmodell

TOSHIBA SATELLITE C870D-10X PSCA2E-007008N5
Systemets serienumm
128 kilobyte primärminnescache
1 megabyte sekundärminnescache
64-bitars redo
TOSHIBA SATELLITE C870D-10X PSCA2E-007008N5
Systemets serienummer: 7C288400R
 
Intressant program.
 

 



 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nu varför du är så kunnig,jag var aldrig intresserad av datorer (jag skulle aldrig ha nån) Men så fick jag en komplett dator,av en jaktkompis, (Han hade fått en ny genom jobbet)och kunde inte tacka nej  för skams skull så att säga.:D

Det var Windows 95 på den,ja jag fick igång den,men hur skulle jag stänga av den, jag kunde för mitt liv inte tro att jag skulle klicka på "start" så jag fick ringa mina barn och fråga,dom höll ju på skratta ihjäl sig.:D

Det var då jag bestämde mig, nästa gång är det ungarna som ska få fråga mig, och så blev det, men det var inte det lättaste att hitta  böcker, alla förutsatte att man kunde en del,men jag gick en del kurser,om nätverk och annat, blev ganska bra på datorer till slut. Internet var en historia för sig, för jag fick använda telefon modem då.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, modemanslutning och uppringt internet när det begav sig.
Jag hämtade information på internet som jag skrev ut och samlade i pärmar. Plöjde igenom Intels, AMDs, ATIs, Adaptecs, nVidias och många andra sidors information. Kom tidigt i kontakt med Tom's Hardware som på den tiden var en bra källa för information. 
När jag satte ihop min Pentiumdator blev det att läsa på om Intels chipset modellerna HX, VX och TX för att förstår skillnaderna mellan dem. Det blev HX för den var den mest avancerade varianten som dessutom tillätt upp till 64MB internminne utan att chipsetet växlade mellan de två 32MB-grupperna. 
VX och TX klarade också 64MB minne men bara 32MB åt gången. Således slussade chipseten data växelvis mellan de två minnesgrupperna.

Jag läste på om Intels x86-processorer, jämförde med AMDs och Cyrix versioner och fann att AMD i vissa fall var ett bättre val medan Intel var bättre vid andra tillfällen.

Cyrix låg alltid sämst till och hade mest problem med kompatibiliteten för x86-systemet. De har också idag försvunnit från marknaden. Idag är det Intel och AMD som "slåss" om marknaden. Båda har sina fördelar och båda har sina nackdelar. I stort spelar det ingen roll vilken man väljer.

För tre år sedan började jag slänga allt gammalt. I runda tal 10 fyllda pärmar med utskrifter från internet har nu gått till återvinningen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Gunnar Qvist sade:
 
Intressant program.
 

Ja, det är ett intressant program. Jag använder det ofta.

I ditt fall kan jag konstatera att du kör Windows 7 64-bitarssystem, moderkortet är tillverkat av AMD eller någon av AMDs underleverantörer, chipsetet är från AMD liksom CPUn.

Hela modellbeteckningen är visad och en första titt på nätet ger att blåtandsenheten kan vara tillverkad av Realtek. Inte helt säkert men modellnamnet ger indikation på att det är Relateks krets och inte Atheroz.

Jag kikar vidare och återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat till ett paket med ett antal olika drivrutiner. Paketet skickar jag till dig via länk i ett PM då det inte är tillåtet att länka till icke officiella saker i en tråd/inlägg.
För att du skall kunna följa instruktionerna som följer är det viktigt att du sparar filen på "Skrivbordet" i din dator, där du också packar upp filen. Du behöver inte skapa en separat mapp till filen då den skapar den nödvändiga mappen tillsammans med undermapparna.

För att du skall slippa att gå igenom varje enskild undermapp med drivrutin låter du Windows leta efter lämplig drivrutin för din blåtandsenhet. Hur detta görs får du i instruktionerna som följer. Bilderna på mina blåtandsenheter har andra namn än de som finns i din dator. Det är viktigt att du använder namnen i din dator och inte låser dig med att du inte hittar "rätt" i mina bilder.

När du gjort det du behöver göra återkommer du med resultatet.
Nu kör vi!

 

image.jpeg.f25d512ddf9c641c5844c45cee786805.jpeg

1. Börja med att öppna Enhetshanteraren och de blåtandsenheter du har. I bilden ovan har jag valt "Intel Wireless Bluetooth.
Om jag inte har fel bör du ha något som heter "Bluetooth USB Controller-15 From TOSHIBA" i din dator. 
Är det så skall du använde den enheten.

 

image.jpeg.6308b5fe151b19f8a33ada9eb5b5d8ed.jpeg

2. Markera blåtandsenheten och högerklicka.
I menyn som visas klickar du på "Uppdatera drivrutin".

 

image.jpeg.10a318bbac533816adc2c0dafe70a4b5.jpeg

3. I nästa fönster som öppnas klickar du på "Välj drivrutiner på min dator".

 

image.jpeg.90ab128bfb55d34cc0c69f4ffd681946.jpeg

4. I följande fönster ser du en sökväg i fältet under texten "Sök efter drivrutin ......".
Se först till att markera rutan framför texten "Ta med undermappar" (1).
Klicka därefter på knappen "Bläddra..." (2).

 

image.jpeg.eee130a639f3287942c8f7892a383694.jpeg

5. Bläddra till "Skrivbordet" och klicka.

 

image.jpeg.face2eb454a668ffe5cc205e8a7618a5.jpeg

6. När du klickat upp "Skrivbordet" bläddrar du vidare till mappen "Drivrutiner_Bluetooth_Toshiba_C870D" och klickar på den så den är markerad. Mappen skapas när du packat upp filen som jag skickat dig.

 

image.jpeg.5fcd106749f9a97336adb47f77f906a1.jpeg

7. Se till att mappen är markerad (1).
Säkerställ att den valda mappen är markerad i fältet efter ordet "Mapp:" (2).
Är detta klart klickar du på "OK" (3).

 

image.jpeg.9b26f86dca1c213a0a083cba1b8a7b2f.jpeg

8. I nästa fönster säkerställer du att sökvägen till mappen "Drivrutiner_Bluetooth_Toshiba_C870D" stämmer (1).
Kontrollera en gång till att rutan framför "Ta med undermappar" (2) fortfarande är markerad.
Klicka därefter på "Nästa" (3).

 

image.jpeg.ddf6defc9fecac28ddc05e5b64f6751f.jpeg

9. Windows söker igenom alla mappar och undermappar i den valda mappen efter en lämplig drivrutin.
Hittar Windows en drivrutin som passar Enheten kommer Windows att installera drivrutinen.

 

image.jpeg.6de634495236b5a1881ed52613f536d0.jpeg

10. Passar drivrutinen till Enheten installerar Windows drivrutinen och visar det genom "Windows har uppdaterat dina drivrutiner" (1).
Klicka på "Stäng" (2).

 

image.jpeg.2900ef52f013687b051acdf72b46f8c9.jpeg

11. Skulle ingen drivrutin passa Enheten kommer Windows att visa "De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade" (1).
Klicka på "Stäng" för att stänga fönstret. 
Dags att leta nya.

 

12. Om Windows installerat drivrutiner enligt punkt 10, starta om datorn och kontrollera att blåtandsenheten fortfarande ser bra ut.

13. Testa om du får blåtandsenheten att hitta dina externa enheter.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du,jag hämtade paketet och sparade det på skrivbordet,och försökte öppna det,men det stod bara och snurrade,tittade på egenskaper,där stod att det kom från en annan dator och kanske var blockerad,det fanns en ruta:"avblockera" så det gjorde jag och så "verkställ" .

Försökte öppna igen,men samma sak (Det står SENDGB under snurran) nu fick den stå och snurra ca  trekvart, men det hände inget i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Gunnar Qvist sade:

Ja du,jag hämtade paketet och sparade det på skrivbordet,och försökte öppna det,men det stod bara och snurrade,tittade på egenskaper,där stod att det kom från en annan dator och kanske var blockerad,det fanns en ruta:"avblockera" så det gjorde jag och så "verkställ" .

Försökte öppna igen,men samma sak (Det står SENDGB under snurran) nu fick den stå och snurra ca  trekvart, men det hände inget i alla fall

Jag skall se om jag kan fixa paketet till dig på annat sätt så du slipper krångla dig ur reklamen som tjänsten ger dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt ut paketet/filen via Wetranser istället.
Mikael63 tipsade om att Wetranser inte har lika mycket reklam på sin sida och är kanske lättare för dig att hämta filen från.

Tack till Mikael63 för förslaget att använda Wetransfer igen för skickandet av filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...