Gå till innehåll

Visar Speccy rätt uppgifter om datorn?


Vinterfiskaren

Recommended Posts

Visar Speccy rätt uppgifter om datorn?

Vilka uppgifter som gratis programmet Speccy visar om datorn, kan man lita på?

I mina gamla stationära datorer så visar Speccy rätt produktnyckel för Operativsystemen Windows XP, Windows Vista och Windows 7.

För Windows 8.1 och Windows 10 så visar Speccy en felaktig produktnyckel.

Programmet ShowKeyPlus version 1.0.5835 visar rätt produktnyckel för Windows 8.1 och Windows 10.

I dagsläget så har jag Speccy version 1.32.740, som är ett antal år gammalt, installerat i mina Windows Operativsystem.

Vilken annan information och uppgifter i datorn än Operativsystemens produktnyckel, som programmet Speccy visar kan vara osäkra och eventuellt felaktiga?

Vilken information och uppgifter som Speccy visar om datorn, kan man lita på?

Speccy.thumb.jpg.891e0b037bf071131af9df903cdbfe8b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Windows 8.1 kan jag inte svara på, beträffande licensnyckeln. 
Speccy visar rätt nyckel för Windows 10/11 men den visar den såkallade "digitala" nyckeln som Windows 10/11 får när Windows 10/11 aktiverats.
Jag har inte testat Windows 8.1 hur licensnyckeln ändras "digitalt" när Windows 8.1 aktiveras. 

Öppnar du inställningarna för Windows 10/11 för att kontrollera om Windowslicensen aktiverats kan du se att det står att Windows 10/11 aktiverats med en "digital" licens. 

Skälet till att jag skriver "digital" är för att markera att ordet "digital" missbrukas i så hög grad idag att allt är "digitalt".
I själva verket är det en elektronisk aktivering där aktiveringen lagras digitalt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital produktnyckel?

Ändras Windows 10 produktnyckel efter att man har aktiverat Windows 10?

Jag har köpt Windows 8.1 och Windows 10 i fysiska datorbutiker.

I Operativsystemens förpackningar så finns det kort med och på dessa kort så står Operativsystemens produktnyckel.

När jag har aktiverat Windows 8.1 och Windows 10 så har jag använt dessa produktnycklar.

Speccy version 1.32.740 anger en annan produktnycklar än dessa.

ShowKeyPlus version 1.0.5835 visar produktnycklarna som står på korten.

DigitalLicens-prov.thumb.jpg.34ee700d1219db134220dd4c35ba5403.jpg

Redigerad av Vinterfiskaren
Ändrat ordet andra till annan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

Digital produktnyckel?

Ändras Windows 10 produktnyckel efter att man har aktiverat Windows 10?

Speccy version 1.32.740 anger en andra produktnycklar än dessa.

ShowKeyPlus version 1.0.5835 visar produktnycklarna som står på korten.

Både ja och nej.

Vissa program visar den licensnyckel som är kopplad till den elektroniska (även kallad digitala) aktiveringen. Andra program visar den verkliga nyckeln som finns i krypterad version i Windows register, liksom i märkesdatorers BIOS. 

När du köper en licensnyckeln, i fysisk butik eller internetbutik, används den nyckeln för att aktivera och verifiera att nyckeln är genuin. Den nyckeln lagras i operativsystemet. När aktiveringen är gjord visar Windows att Windows aktiverats med en "digital" licens. Det är kopplingen mellan moderkortet och Microsofts servrar som är skapad. Din giltiga licensnyckel är på så sätt "registrerad" hos Microsoft med information om just ditt moderkort där serienumret på moderkortet också har betydelse.

Med denna koppling blir det lättare att aktivera Windows igen vid en ominstallation av Windows. Vi byte av moderkort kan Windows 10/11 återaktiveras även om du inte har kvar den köpta licensnyckeln. 
Det görs genom att du kopplar din licens och moderkort till ett Microsoftkonto. 

Behöver du byta moderkort, eller annan hårdvara som påverkar licensgitligheten, kan du återaktivera Windows genom att logga in på ditt Microsoftkonto och koppla den nya hårdvaran till den datorprofil som du sedan tidigare lagrat.

Som redan nämnt så "läser" inte alla program av den licensnyckel som använts för aktivering utan den "digitala" licensnyckel som skapas när kopplingen mellan moderkort och Microsofts servrar är skapad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-Men, tack för ditt snabba svar.

Temperaturuppgifterna som Speccy visar, hur riktiga och rätta är de? CPU temp, Graphics temp, Motherboard temp, Storage temp och eventuella andra temperaturer som Speccy visar, om det finns fler? Kan man lita på den övriga informationen som Speccy visar om datorn?

Redigerad av Vinterfiskaren
Jag la till Graphics temp till texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

X-Men, tack för ditt snabba svar.

Temperaturuppgifterna som Speccy visar, hur riktiga och rätta är de? CPU temp, Graphics temp, Motherboard temp, Storage temp och eventuella andra temperaturer som Speccy visar, om det finns fler? Kan man lita på den övriga informationen som Speccy visar om datorn?

Ja, det tycker jag du kan göra. 
Är du osäker kan du gå in i BIOS och kontrollera uppgifterna där. Min erfarenhet är att Speccy är bra på att visa det mesta korrekt.

Du kan också testa andra program som t.ex.

HW Monitor

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
45 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

2023-12-23 ville Windows 10 egna antivirusprogram ta bort Installationsfilen för programmet Speccy.

Information: Det här programmet har ett oönskat beteende.

Varför?

Se eventuell bild.

 

Det är inte Speccy i sig som det berör. Det är ett program inbakat i nedladdningsfilen för Speccy, som installerades samtidigt med Speccy när du gjorde installationen. Det är ett högst ovälkommet besök och du bör låta Defender ta bort det. Borttagandet kommer inte att påverka Speccys funktion.

Tyvärr följder denna ohyra med i andra program också, om man inte ser till att avmarkera att man inte vill ha med det extraprogram som vanligtvis är förvalt, så kallat "bundle". Ibland går det inte ens att välja bort och man får in ohyran vid installationen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Men installationsprogrammet innehåller koden för det bundlade programmet, även om du sen tar bort bocken under installationen.

Det kanske är lika bra att Defender får plocka bort PUABundler:Win32/PiriformBundler från installationsfilen för programmet Speccy så att det nästa gång man ska installera Speccy inte finns någon ruta att bocka ur vid installationen.

Har jag fattat detta rätt nu?

SpeccyTest2.thumb.jpg.7f92547cac10df93d6d44b72f42e47cb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Vinterfiskaren sade:

Det kanske är lika bra att Defender får plocka bort PUABundler:Win32/PiriformBundler från installationsfilen för programmet Speccy så att det nästa gång man ska installera Speccy inte finns någon ruta att bocka ur vid installationen.

Ja, låt Defender ta bort PUABundler. Skulle det påverka Speccy, vilket det inte bör göra, kan du hämta Speccy här istället:

https://www.ccleaner.com/speccy/download
 

Speccy som hämtas på ovanstående länk innehåller inte PUABundler och det finns inget extraprogram som medföljer och kräver att man väljer bort det.

Jag har hämtat Speccy från ovanstående länk för 25 minuter sedan och installerat det i en av mina bärbara datorer som jag inte bryr mig om utifall det kommer in ohyra. Har inget viktigt i den datorn utan använder den mest för att bara testa lite.

Jag har kört en snabbskanning med Defender efter installationen och Defender hittar inget. Kör just nu en fullskanning för att se om Defender kan hitta något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, X-Men sade:

Ja, låt Defender ta bort PUABundler. Skulle det påverka Speccy, vilket det inte bör göra

Kan bekräfta att det inte påverkar Speccy att låta Defender ta bort PUABundler i Windows 10.

Jag har Speccy version 1.32.803 sedan början av detta år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat lite med Speccy och Windows 10 egna antivirusprogram.

Speccy installationsfilen finns kvar även om den är blockerad av Defender, men den går inte att installera när Defender blockerar den.

Väljer jag att Defender ska tillåta den så startar installationen av Speccy.

Det sedan tidigare installerade Programmet Speccy startar oberoende om installationsfilen för Speccy är blockerad eller ej.

Speccytest1.thumb.jpg.441cd6eae2d0a18844468973239a8b12.jpg

Speccytest2.thumb.jpg.e3512f4ffe8d01f83ed8dc59340ee458.jpg

Speccytest34.thumb.jpg.957b204c146a1db787bebc58c16c9080.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...