Gå till innehåll

Ansluta IKEAs TRÅDFRI till IKEAs gateway?


Mikael63

Recommended Posts

Jag har fjärrkontrollen som heter TRÅDFRI (E1524) och det verkar vara föregångaren till den som idag heter STYRBAR. Dagens TRÅDFRI verkar inte innehålla funktion för att skifta ljusfärg.

Vad de heter spelar kanske mindre roll. Jag vill veta stegen för att para ihop en sådan med IKEAs gateway? Söker jag efter detta uppmanas jag att ladda hem appen och sedan följa stegen där men jag har ingen gateway från IKEA varför jag inte kommer längre än att jag slussas vidare för att beställa en sådan.

Jag har en annan gateway för Zigbee och att ansluta IKEAs ljuskällor till den är inga problem. (Tänd enheten sex gånger) Nu vill jag se om det går att ansluta även "dosan" till den gatewayen men vet alltså inte hur man gör eller ens OM det är möjligt. Dosan har bara en knapp för att para, ingen resetknapp. Har testat att hålla nere knappen en stund ungefär lika lång som när man ska para ihop den med en ljuskälla och även en längre tid medan gatewayen *) söker efter en enhet samt även att trycka på knappen fyra gånger inom fem sekunder då den sedan blinkar rött några gånger.

 

*) Zigbee-brygga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du manualen för E1524? i den kan man läsa max 5 cm mellan enheten du ska para ihop med kontrollen och tryck på knappen 10 sek.

Glömde att du ska välja att ha den enhet du ska para ihop i läge On.

Om du inte har den och vill ha kan du få den av mig ifall du inte hittar den. Hmm, det var många Trådfri..

https://www.manualslib.com/manual/2451264/Ikea-Tradfri.html?page=20#manual

Citat

 

 

Redigerad av Venoms
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Mikael63 sade:

Nu vill jag se om det går att ansluta även "dosan" till den gatewayen men vet alltså inte hur man gör eller ens OM det är möjligt. Dosan har bara en knapp för att para, ingen resetknapp. Har testat att hålla nere knappen en stund ungefär lika lång som när man ska para ihop den med en ljuskälla och även en längre tid medan gatewayen *) söker efter en enhet samt även att trycka på knappen fyra gånger inom fem sekunder då den sedan blinkar rött några gånger.

Så här står det i appen för Ikeas gamla gateway (Trådfri, inte Dirigera):

1. Tryck på parkopplingsknappen fyra gånger och vänta till fjärrkontrollen blinkar rött.
2. Håll fjärrkontrollen nära gatewayen.
3. Tryck och håll ned parkopplingsknappen på fjärrkontrollen tills (en viss) lampa på gatewayen blinkar snabbt några gånger (ca 10 sekunder).

Nu när jag inte har någon ny fjärrkontroll så blir det efter ett tag en timeout och då meddelar appen att det inte gick att lägga till fjärrkontrollen.

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Venoms sade:

Har du manualen för E1524? i den kan man läsa max 5 cm mellan enheten du ska para ihop med kontrollen och tryck på knappen 10 sek.
Glömde att du ska välja att ha den enhet du ska para ihop i läge On.

Ja, det gäller ex. smarta ljuskällor eller smarta uttag. Fungerar inte mot Zigbee-bryggan.

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Så här står det i appen för Ikeas gamla gateway (Trådfri, inte Dirigera):

1. Tryck på parkopplingsknappen fyra gånger och vänta till fjärrkontrollen blinkar rött.
2. Håll fjärrkontrollen nära gatewayen.
3. Tryck och håll ned parkopplingsknappen på fjärrkontrollen tills (en viss) lampa på gatewayen blinkar snabbt några gånger (ca 10 sekunder).

Lampan på gateway/brygga för sammankoppling blinkar i mitt fall hela tiden när jag via appen söker en enhet att lägga till. Har även testat att etablera kontakt direkt men parkopplingslampan blinkar inte till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med fjärrkontroller verkar vara svårt att få ihop med olika gateways/bryggor/hubbar. Det går inte att ansluta vilka som helst Zigbee-fjärrkontroller till Philips brygga utan det krävs att de antingen kommer från Philips eller är märkta med Friends of Hue.

Så som jag har förstått det så i Ikeas gamla Trådfri-gateway så parar man först ljuskällan med fjärrkontrollen och sen fjärrkontrollen med gatewayen följt av att all styrning från gatewayen sker till fjärrkontrollen som sen styr ljuskällan samt att när man trycker på fjärrkontrollen så går signalen direkt till ljuskällan medan Philips bygger på att det alltid är bryggan som pratar med ljuskällan så när man trycker på fjärrkontrollen så meddelar den bryggan vad som har skett och som sen meddelar ljuskällan vad som ska göras. Jag tror att Ikea har gjort om detta i Dirigera-hubben och dess app för att det krävs för den nya standarden Matter.

Philips metod har fördelen att man kan programmera att olika saker ska ske beroende på om man trycker en, två, tre eller fyra gånger på en och samma knapp på fjärrkontrollen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...