Gå till innehåll

Får fram reparation win11


Olle35

Recommended Posts

Hej!

Har uppgraderat min bärbara från Windows 10 till 11 precis.  Får fram meddelande ”automatiskt reparation” och tryckt starta om men blir ingen skillnad. Kan trycka på ”avancerade alternativ”  och då kommer följande val:

1. Fortsätt:. avsluta och fortsätt till windiws11.
 

2. Använd en enhet,Anvönd en USB , nätverk eller återställnings dvd. 
 

3 Felsök

4. stäng av

har valt punkt1 men hjälper ej. 
Nån som vet? 

Det har funkat installera 11 men sedan när jag var  inne och kollade i Windowsupdate om fanns fler så tryckte uppdatera. 

Tack på förhand 
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, X-Men sade:

Vad händer om du låter datorn köra automatisk reparation?

Startar inte datorn upp med Windows?

Händer ingenting. Kommer tillbaka till den blå miljön bland valen igen. 
Stänger  jag av datorn kommer jag in i blå miljön med. Står automatiskt reparation och att datorn inte startades korrekt, ”starta  om” och ”avancerade alternativ ”. Har testat starta om men funkar ej. Avancerade alternativen har valen jag nämnde i förra inlägget.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj "Felsök"

I nästa meny väljer du "Avancerade alternativ"

Nästa meny väljer du "Startinställningar"

Klicka på "Starta om" till höger på nästa sidan

När datorn startat om och du får en meny att välja mellan väljer du att trycka på knapp 4 för att aktivera "Felsäkert läge".

Återkom med resultatet om du kan start datorn i felsäkert läge eller ej. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, X-Men sade:

Välj "Felsök"

I nästa meny väljer du "Avancerade alternativ"

Nästa meny väljer du "Startinställningar"

Klicka på "Starta om" till höger på nästa sidan

När datorn startat om och du får en meny att välja mellan väljer du att trycka på knapp 4 för att aktivera "Felsäkert läge".

Återkom med resultatet om du kan start datorn i felsäkert läge eller ej. 

Får fram nåt om bitlocler återställning. Ange återställningsnyckel osv. Ska jag ange nyckel ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Olle35 sade:

Får fram nåt om bitlocler återställning. Ange återställningsnyckel osv. Ska jag ange nyckel ? 

Har du aktiverat Bitlocker?

Om du har aktiverat Bitlocker har du också fått möjlighet till att spara nyckeln del som en fil dels som en textfil.
Om du aktiverat Bitlocker behöver du använda nyckeln för Bitlocker. Det är inte samma nyckel som för Windowslicensen.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, X-Men sade:

Har du aktiverat Bitlocker?

Om du har aktiverat Bitlocker har du också fått möjlighet till att spara nyckeln del som en fil dels som en textfil.
Om du aktiverat Bitlocker behöver du använda nyckeln för Bitlocker. Det är inte samma nyckel som för Windowslicensen.

Jag gjorde som du sa och mata in som begärdes . Man trycker visa bitloclernycklar osv. kommer ändå tebax till det blå igen. Där det står ”automatisk reperation” och underrubrik ”datorn startades inte korrekt ”. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Olle35 sade:

Jag gjorde som du sa och mata in som begärdes . Man trycker visa bitloclernycklar osv. kommer ändå tebax till det blå igen. Där det står ”automatisk reperation” och underrubrik ”datorn startades inte korrekt ”. 

Har du aktiverat Bitlocker när du använt datorn?

Vilken Windowsversion av 11 använder du?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Olle35 sade:

Har inte använt bitlocler innan. Det var  nu när jag skulle försöka göra som du  beskrev. Windows 11 home. 

Du kan bortse från allt som har med Bitlocker att göra. Windows 11 Home har inte Bitlocker som funktion. Den är låst i Homeversionen och kan låsas upp om man uppgraderar till Pro.

Du behöver välja Avancerade Alternativ igen. Där har du möjlighet till att välja att återställa datorn till en punkt där Windows fungerade. 
Se om du hittar det på egen hand. Återkom om du vill ha en detaljerad vägledning.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, X-Men sade:

Du kan bortse från allt som har med Bitlocker att göra. Windows 11 Home har inte Bitlocker som funktion. Den är låst i Homeversionen och kan låsas upp om man uppgraderar till Pro.

Du behöver välja Avancerade Alternativ igen. Där har du möjlighet till att välja att återställa datorn till en punkt där Windows fungerade. 
Se om du hittar det på egen hand. Återkom om du vill ha en detaljerad vägledning.

Jag gjorde det tidigare idag att återställa till punkt . Finns inga punkter 🙂. Testa igen å samma sak. Tycker jag även testat återställa dator utan att nåt händer. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Cecilia sade:

Har Windows 11 någonsin fungerat?
Jag har lite svårt att få grepp om händelseförloppet.

He) Cecilia. 
japp uppdaterade från Windows10 till 11 idag.  Windows 11 funkade. Sedan efter en lite stund gick jag in i uppdateringarna och tryckte uppdatera på lite andra rader där inne. Sedan höll den på att uppdatera och det kom fram ”automatisk reparation  genomförs” eller liknande. Sedan kom jag in till den blå skärmen och varit fast där sedan dess 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Cecilia sade:

Kan du tänka dig att installera Windows 11 i stället eller finns det saker som du inte har säkerhetskopierat?

Windows 11 är ju installerat nu eller hur menar du? Antar det är 11. Datorn är typ knappt använd så det är nog lugnt. Däremot har jag tidigare installerat program.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn så du får upp menyerna där du kan välja

"Felsök"

Välj där "Avancerade alternativ"

Välj i nästa steg "Kommandotolken"

När du ser det svarta fönstret med vit text skriver du in följande kommando:

bootrec /fixmbr

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Skriv därefter in

bootrec /fixboot

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Skriv därefter följande kommando:

bootrec /scanos

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Slutligen skriver du in detta kommando:

bootrec /rebuildbcd

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Skriv därefter

Exit

Tryck på retur/enterknappen och fönstret stängs.

Starta om datorn och se om det löste problemet.

Redigerad av X-Men
Korrigerade första meningen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Olle35 sade:

Windows 11 är ju installerat nu eller hur menar du? Antar det är 11. Datorn är typ knappt använd så det är nog lugnt. Däremot har jag tidigare installerat program.  

Förlåt, jag menade att göra en ny ren installation av Windows 11 i stället för den uppdaterade som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, X-Men sade:

Starta om datorn så du får upp menyerna där du kan välja

"Felsök"

Välj där "Avancerade alternativ"

Välj i nästa steg "Kommandotolken"

När du ser det svarta fönstret med vit text skriver du in följande kommando:

bootrec /fixmbr

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Skriv därefter in

bootrec /fixboot

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Skriv därefter följande kommando:

bootrec /scanos

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Slutligen skriver du in detta kommando:

bootrec /rebuildbcd

Tryck på retur/enterknappen och invänta tills dess att kommandot är färdigkört.

Skriv därefter

Exit

Tryck på retur/enterknappen och fönstret stängs.

Starta om datorn och se om det löste problemet.

Nej kommer in i det blå ändå. 
fick  dock åtkomst nekad på:

bootrec /fixmbr
 

Gjorde  det 2 ggr ifall . 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Olle35 sade:

Nej kommer in i det blå ändå. 
fick  dock åtkomst nekad på:

bootrec /fixmbr
 

Gjorde  det 2 ggr ifall . 

För att det skall fungera måste datorn startas från en extern enhet (minne, disk via USB eller optisk skiva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Olle35 sade:

Ingen fara. Bara det funkar är jag glad 🙂

Man kan hämta Windows 11 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11  och där få hjälp med att lägga det på ett USB-minne (Skapa installationsmedia) som man sen kan starta datorn från för att göra en installation av Windows 11 utan att något gammalt finns kvar. Du får alltså sen installera om alla program och hämta alla dina egna filer från säkerhetskopian.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Man kan hämta Windows 11 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11  och där få hjälp med att lägga det på ett USB-minne (Skapa installationsmedia) som man sen kan starta datorn från för att göra en installation av Windows 11 utan att något gammalt finns kvar. Du får alltså sen installera om alla program och hämta alla dina egna filer från säkerhetskopian.

Hej!

jag är på min andra dator nu. Har satt in ett tomt usb(8gb utrymme). På den andra punkten på sidan (ladda ner installationsomedia) klickade  jag ”ladda ner”.  När jag klickar på pilen i webbläsaren uppe till höger står det ”Mediacreationtool.exe.


Ska jag trycka på den? 

Vill inte göra fel. Är jag rätt ute? 
 

edit: jag tryckte på ”mediacreationtool.exe”.

Händer ingenting. Gjorde det på min dator som har Windows 10.

Provade även på en dator med Windows Vista tror jag och satte i USB och ladda ner och trycker på ”Mediacreationtool.exe.”. Kommer då fram ”okänt fel uppstod och det gick inte köra detta verktyg på datorn”. 
 

 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Man kan hämta Windows 11 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11  och där få hjälp med att lägga det på ett USB-minne (Skapa installationsmedia) som man sen kan starta datorn från för att göra en installation av Windows 11 utan att något gammalt finns kvar. Du får alltså sen installera om alla program och hämta alla dina egna filer från säkerhetskopian.

På den sidan finns flera alternativa länkar.

Jag tror Ts behöver veta vilket/vilka av alternativen som ska väljas.

image.thumb.png.dfdf21e011f08c8dc2bd52549d45d6db.png

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mikael63 sade:

På den sidan finns flera alternativa länkar.

Jag tror Ts behöver veta vilket/vilka av alternativen som ska väljas.

image.thumb.png.dfdf21e011f08c8dc2bd52549d45d6db.png

Antar det är ”skapa installationsmedia ”. Jag har tryckt på Ladda ner på den men det händer ju inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...