Gå till innehåll

Sparas mailen på datorn med nya Outlook-appen?


Tomas E
Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

  • Lösning
3 timmar sedan, Tomas E sade:

Sparas mailen på datorn med nya Outlook?

(Eller det kanske är så även med Mail?)

Vet inte vad du avser med "nya Outlook", men oavsett e-postprogram så handlar det om vilket protokoll som man använder, POP eller IMAP.

Med POP hämtas e-posten till datorn, med möjlighet att spara på servern, med IMAP hanteras e-posten på servern och synkas vanligtvis till de enheter man använder för sina e-postadresser (för hantering offline). Med webbmejl hanteras e-posten endast på servern.

POP och "spara på servern" kan vara användbart om man kollar "ny e-post" på någon annan enhet än den ordinarie. Så hämtar man senare till den ordinarie enheten och raderar då också på servern (som är det brukliga när det gäller POP).

Du får gärna förklara vad du menar med "nya Outlook". Här i alla fall en artikel som förklarar Outlooks många ansikten. På engelska, men Google Översätt kan väl hjälpa dem som så önskar.
Too many Microsoft Outlook's - we explain them all - Office Watch (office-watch.com)

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, ChristerE sade:

Vet inte vad du avser med "nya Outlook"

Eftersom ämnet är postat i kategorin "Microsoft Office / Microsoft 365 Apps (Word, Excel och Outlook med flera)" menar Tomas E förmodligen Outlook i Microsoft Office-sviten och inte webbtjänsten Outlook.com, f d hotmail. Med "det nya Outlook" kanske "One Outlook" åsyftas https://mspoweruser.com/sv/new-outlook-experience-for-windows-will-soon-be-available-to-more-windows-users/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChristerE sade:

Vet inte vad du avser med "nya Outlook", men oavsett e-postprogram så handlar det om vilket protokoll som man använder, POP eller IMAP.

Med POP hämtas e-posten till datorn, med möjlighet att spara på servern, med IMAP hanteras e-posten på servern och synkas vanligtvis till de enheter man använder för sina e-postadresser (för hantering offline). Med webbmejl hanteras e-posten endast på servern.

POP och "spara på servern" kan vara användbart om man kollar "ny e-post" på någon annan enhet än den ordinarie. Så hämtar man senare till den ordinarie enheten och raderar då också på servern (som är det brukliga när det gäller POP).

Du får gärna förklara vad du menar med "nya Outlook". Här i alla fall en artikel som förklarar Outlooks många ansikten. På engelska, men Google Översätt kan väl hjälpa dem som så önskar.
Too many Microsoft Outlook's - we explain them all - Office Watch (office-watch.com)

Det heter Nya Outlook (se längst till höger på bilden). Jag vet inget mer än vad Microsoft har valt att kalla det.

NyaOutlook.thumb.png.7af76b541871376374b2bd71ae51f608.png

 

Javisst ja, POP är att hämta till datorn (100 år sen jag höll på med det). Hittar inget i inställningarna under 'Konton'. Där brukar det normalt gå att välja om valet finns. Men eftersom e-posten inte raderas från outlook.live.com så måste det vara IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Tomas E sade:

Det heter Nya Outlook (se längst till höger på bilden).

Det verkar som att det är en app från Microsoft Store enligt sidan https://techcommunity.microsoft.com/t5/outlook-blog/new-outlook-for-windows-now-available/ba-p/3932068 och https://support.microsoft.com/sv-se/office/komma-igång-med-nya-outlook-för-windows-656bb8d9-5a60-49b2-a98b-ba7822bc7627 och den kan vara förinstallerad i nya datorer. Det fulla namnet är tydligen "Outlook för Windows" och är ett alternativ till den gamla mejlappen.

Eftersom den inte verkar ha att göra med Office-programmet tar jag och flyttar tillbaks tråden till forumet Program. Ber om ursäkt för att jag flyttade den igår.

Cecilia
Moderator

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Det verkar som att det är en app från Microsoft Store ...

Frågan i tråden anges vara löst och det verkar stämma om "spara på datorn" trots förvirringen kring vad Nya Outlook faktiskt är. Nya Outlook är också bara benämningen på "knappen" i Outlook för att testa delar av vad som sen ser ut att bli en färdig version (hittills kallad) "One Outlook".

Efter att ha sett @mbgtmari´s inlägg i går kväll lutade jag åt att det handlade om e-postappen som följer med Windows, och det var också mycket i informationen jag sen hittade på nätet som inte stämmer med desktopversionen av Outlook. Men bilden i @Tomas E's svar fick mig att undra om det trots allt inte handlade om desktopversionen.

Fick sen för mig att igen kolla artikeln jag själv länkat till tidigare i tråden, och där finns en förklaring till all förvirring till vad detta handlar om.

"The future of this “Outlook for Windows” is unclear, because Microsoft seems uncertain itself. Originally the idea was for this web app to replace traditional Outlook desktop for Windows and Mac. Then we were told the Outlook web app would replace the mail, calendar and contacts apps supplied with Windows.

Now it seems Microsoft is back to replacing Outlook desktop or, at the very least, confusing the @$%^! out of customers by giving two similar products the same name."
Too many Microsoft Outlook's - we explain them all - Office Watch (office-watch.com)

Här en oredigerad Googleöversättning till svenska.
"Framtiden för denna "Outlook for Windows" är oklar, eftersom Microsoft verkar osäker i sig själv. Ursprungligen var tanken att denna webbapp skulle ersätta traditionella Outlook-skrivbord för Windows och Mac. Sedan fick vi veta att Outlook-webbappen skulle ersätta e-post-, kalender- och kontaktapparna som levererades med Windows.

Nu verkar det som om Microsoft är tillbaka för att ersätta Outlook-skrivbordet eller åtminstone förvirra @$%^! ut av kunder genom att ge två liknande produkter samma namn."

I följande artikel finns länkar till fyra Youtube-avsnitt som beskriver "Nya Outlook". Den första med "allmänt prat" men i de följande om kalendern, om Inkorgen m m och i det sista om menyer och inställningar.
Videos: Enable New Outlook Desktop. Learn and retain the new features in bite-size. - Microsoft Community Hub

Det blev sen för sent i går kväll för att "stämma av" och formulera ett nytt inlägg. Och här tar jag nu med det viktigaste, återkommer eventuellt senare med kompletterande information.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Det verkar som att det är en app från Microsoft Store enligt sidan https://techcommunity.microsoft.com/t5/outlook-blog/new-outlook-for-windows-now-available/ba-p/3932068 och https://support.microsoft.com/sv-se/office/komma-igång-med-nya-outlook-för-windows-656bb8d9-5a60-49b2-a98b-ba7822bc7627 och den kan vara förinstallerad i nya datorer. Det fulla namnet är tydligen "Outlook för Windows" och är ett alternativ till den gamla mejlappen.

Eftersom den inte verkar ha att göra med Office-programmet tar jag och flyttar tillbaks tråden till forumet Program. Ber om ursäkt för att jag flyttade den igår.

Cecilia
Moderator

Tack!

Jo, det stämmer. "Nya Outlook" kommer att helt ersätta Mail från och med 2024, men från och med ungefär nu så migreras befintliga användare succesivt.

Jag hade inget minne av att jag skulle ha postat tråden i det här forumet, men jag kom inte ihåg var jag postat det från början så jag tänkte att jag hade lagt det fel.

Tycker för övrigt att det ibland är svårt att avgöra var man ska posta vissa trådar. Hur ska man t ex veta vad "liknande program" är om man lägger det i forumet du flyttade tråden till från början. Det är väldigt luddigt men det får nån annan ta tag i, i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChristerE sade:

Hmm, gör det det ... "Se mitt inlägg ovan."

I alla fall enligt den här artikeln,

https://support.microsoft.com/sv-se/office/windows-e-post-kalender-och-personer-blir-outlook-773ecb94-5b16-4155-96e1-bc9afdc08e31#:~:text=Från och med 2024 levereras Windows 11 enheter med nya Outlook för Windows som standardprogram för postlåda som är kostnadsfritt för alla att använda. Från och med juni 2023 påbörjar vi processen med att migrera befintliga Användare av E-post%2C Kalender och Personer till nya Outlook för Windows.

som jag länkades till i samband med att Windows 11 föreslog att jag skulle prova "Nya Outlook". (Därav för övrigt namnet på knappen, som alltså inte bara är ett namn på en knapp utan hänvisar till den nya appen i fråga.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Tomas E sade:

I alla fall enligt den här artikeln,

Jo, enligt den artikeln, men läs det jag citerade tidigare idag (igår, under lördagen). Där verkar det inte längre vara aktuellt att ersätta programmen E-post, Kalender och Personer, det som följer med i Windows. Och blir det någon ersättning för de programmen så lär inte skrivbordsversion av Outlook vara inblandad i det. Knappen "Nya Outlook" har du väl i "stora Outlook", som det verkar komma en helt ny variant av (One Outlook?). Blir det någon ersättning för E-post, Kalender och Personer - "Outlook för Windows", så är det i så fall en annan sak.

Skrivbordsversionen av Outlook innehåller mycket. Används Exchange-servrar (också från Microsoft) så har man tillgång till både e-post, kalender och kontakter på servern. Har inte koll på om kalendrar på t ex Google-konton kan hanteras i skrivbordsversionen av Outlook. Men har man e-post via POP eller IMAP hos "äldre" e-postleverantörer så kan skrivbordsversionen av Outlook hantera kalender och kontakter lokalt (offline) på den egna datorn.

Se också de fyra Youtube-avsnitten jag nämnde så ser du att det är "stora Outlook" det handlar om. Beskrivningen i artikeln du länkar till stämmer inte med det som förklaras i Youtube-avsnitten. Varken hur växlingen fungerar eller vilka konton som stöds, m m.

Eftersom Microsoft gått ut med information om en efterföljare till E-post, Kalender och Personer så är det inte konstigt att det går att hitta en massa artiklar skrivna om det. Men en fråga är vad Microsoft egentligen gör, eller tänker göra.

Det är i alla fall så här jag tolkar det hela.

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...