Gå till innehåll

HP lapptop Windows10 som har problem


teresa

Recommended Posts

Hej!
Jag är 72 år gammal sjuk pensionär och har en HP lapptop Windows10 som har problem  Lapptop funkar brå med alla funktioner, men problem är som på bilden här nedan. Det är som två Utforskare eller två web sidor är samtidigt (grön och mörk blå). På min mörkblå skärm finns mycket tunn grön linje uppe på skärmen som jag kan inte blir av med.
Har det svårt på internetet och Utforskaren. Försökte allt, kan inte mer...Det är som ena sidan överlappar den andra. Svårt att läsa grön/svart text och titta på bilder eller video. Vet ej vad är det för problem. Snälla hjälp mig!
-Tessa Jöns
-PS-Lapptop Info
Enhetsnamn    DESKTOP-0U5IK9G
Processor    Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz   2.59 GHz
Installerat RAM-minne    8,00 GB (7,84 GB går att använda)
Enhets-ID    3769AF91-8D8A-418A-ADCC-0555CBBC8C2C
Produkt-ID    00325-95807-91665-AAOEM
Systemtyp    64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

 

Fånga0.jpg

Redigerad av teresa
bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skapade du bilden, är det ett foto av datorskärmen eller har du gjort den med ett program i datorn (vilket program)?

Jag kan se en smal mörk kant upptill och två bredare kanter i olika färg till vänster. Är det de kanterna som nu plötsligt har dykt upp?
Vet du om något hände i datorn just innan det började typ program installerades eller Windows uppdaterades?

Högerklicka på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar.
Vad står det under Ändra storleken ... och under Bildskärmsupplösning, både värden och om det står rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, teresa sade:

Det är som två Utforskare eller två web sidor är samtidigt (grön och mörk blå). På min mörkblå skärm finns mycket tunn grön linje uppe på skärmen som jag kan inte blir av med.
...

Det är som ena sidan överlappar den andra. Svårt att läsa grön/svart text och titta på bilder eller video.

En förklaring skulle kunna vara att det röda försvunnit och någon av färgerna grön eller blå förskjutits lite. Det senare skulle i så fall förklara överlappningen, den gröna linjen och problemet med grön/svart text. Någon mer kunnig i "skärmtekniken" får kommentera ifall det finns någon substans i antagandet.

Stämmer antagandet så borde alla ikoner och fönster på skärmen se ut som beskrivningen för Utforskaren och webbsidan. Skärmbilden byggs alltså upp av röda, gröna och blå (RGB) bildpunkter.
Hur funkar det? - Pixlar och bild | Kjell.com

Tycker inte det är så konstigt att en av färgerna kan försvinna men att informationen för en färg förskjuts något har jag inte hört talas om. Men det kanske är möjligt, något som inte är i synk i bildinformationen.

Så är väl bilden i inlägget inte från datorskärmen, dels är ett plagg rött på bilden i mobilen (och bilden i övrigt ser normal ut). Sen ser jag inte heller de kanter som Cecilia skriver om. Ser dock färgade kanter i bilden om jag tittar med förstoringsglas och flyttar det lite i sidled/höjdled, någon "prismaeffekt".
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Jag måste vara blind för jag ser inget konstigt med bilden förutom att den är något suddig.

Nej, blind är du nog inte, jag ser inte heller något konstigt med den bilden. Men den är nog ingen skärmdump, eller foto, från bildskärmen med problemet med hur bl a Utforskaren beskrivits se ut.

Så skriver teresa att hon inte kunde hitta mappen med bilden, vilket rimligtvis handlar om en annan bild än den i inlägget. Tolkat utifrån tidsstämplarna för när inläggen postades och (senast) redigerades.

Men finns problemet kvar så är det ju bara att göra en (ny?) skärmdump där t ex en mapp, Utforskaren, visas. Den försvunna bilden behöver inte letas upp, ifall den var en skärmdump av problemet.

Tolkar jag beskrivningen rätt så verkar det vara något hårdvarufel i datorn, inte något som kan rättas till i Windows. Men jag kan förstås ha fel ...

Bilden hittas på t ex följande sidor, ifall det är intressant.
Championship: Sheffield Wednesday-supportrar gripna – hånade Sunderland (aftonbladet.se)
Bradley Lowery-hendelsen - Tar grep (dagbladet.no)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...