Gå till innehåll

Mobilt bredband


Recommended Posts

Funderar på att byta ADSL till mobilt bredband. Från mast är det 25 mb, räcker det till min dator? Till mobilen räcker det bra. Har blivit avrådd att skaffa mobilt bredband då kan vara instabilt. Någon här som har erfarenhet av mobilt bredband. Tacksam för alla svar!

TH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten man får i mobiler beror t ex på mobilens konstruktion, var antennen i den placerats, m m. Och också var i bostaden man befinner sig. Ett tips är att du tittar på routrar för mobilt bredband, antingen dedikerade sådana eller "vanliga" trådlösa routrar med usb-uttag för anslutning av ett usb-modem (dongel). Då kan routern placeras på lämpligt ställe när det gäller uppkopplingen och sen använder du WiFi eller nätverkskabel för datorer och surfplattor, m m.

Med det sagt lämnar jag över till några artiklar om detta, där en av dem listar hastigheter som behövs för det ena och det andra.

Hur funkar det? - Bättre mobilt bredband | Kjell.com
Hur snabbt bredband behöver man? | Compricer

Exempel på utrustning för mobilt bredband.
Mobilt bredband - Nätverk | Kjell.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt bredband kan ha begränsning vad gäller datamängd. Fast bredband har sällan eller aldrig den begränsningen.

Vid en snabbtitt hos en av de större leverantörerna kostar det billigaste mobila bredbandet med obegränsad datamängd 609 kr/månad.
Hos samma leverantör hittar jag ett fast bredbandsabbonnemang för 549 kr/månad.

Har man en teve-lösning man betalar extra för, och har möjlighet att säga upp, kan det finnas fördelar med bredband + tv.
(vi fick lägre totalkostnad med fiber+bredband+tv från samma leverantör jämfört med ADSL + tv via satellit)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...