Gå till innehåll

Problem med skrivare främst skanning


kiwi01

Recommended Posts

14 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag har för mig att jag i skrivarinställningarna till min förra skrivare (Canon) kunde ställa in om utskriften skulle ske från frontfacket eller bakre facket. Hur ser det ut i dina inställningar?

Jag har en online Handbok till skrivaren, den är på 369 sidor, skriven med pyttesmå bokstäver. Går att förstoras så klart, men gör man det redan i innehållsförteckningsstadiet ser man inte sidonumret för det som kan tänkas vara intressant. Det finns inte en chans att jag skulle orka plöja igenom det, åtminstone inte idag. 
Någon sodan inställning i min dator kan jag inte se. 
Min utgångspunkt är ändå att jag har genomfört installationen enligt instruktionsboken, och primärt ska skrivpappret läggas i frontfacket. 
Att den protesterar mot de ark jag lägger i där framstår för mig som obegripligt. 

Men tack för tipset, ska försöka hålla utkik. 

En helt annan fråga: Det sägs ju att skrivaren kan anslutas till både dator, surfplatta och mobil. Betyder det att man kan skriva exempelvis ett dokument sparat i datorn
från surfplattan, eller att man skriver ut något som finns lagrat i plattan?

Jag har utskriftsappen i min surfplatta men vill inte testa ens för att att inte skapa ännu mer oreda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, kiwi01 sade:

Det sägs ju att skrivaren kan anslutas till både dator, surfplatta och mobil. Betyder det att man kan skriva exempelvis ett dokument sparat i datorn
från surfplattan, eller att man skriver ut något som finns lagrat i plattan?

Det betyder att du kan skriva ut det som finns i plattan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen kunde jag ta mig för att prova skanna.

Jag la ett dokument på glaset, en text som jag själv skrivit på Word och skrivit ut.

Jag tryckte på dokument och dokumentet skannades. Jag fortsatte med samma dokument på glaset men tryckte på automatiskt och dokumentet skannades. I ett nytt fönster kunde jag se en lång lista på allehanda dokument, dvs mina gamla. Där får man söka efter datumet. Båda skanningarna resulterade i pdf:ar. Jag vill INTE spara mina dokument som pdf, jag vill att de sparas som avbilder av originalet så jag lätt kan identifiera dem. 
Visserligen kan jag klicka upp pdf-dokumentet och se det som originalet – men med vidhängande Adobe Acrobat som jag ska betala dyra pengar för att konvertera pdf tillbaka till avbild! Inget för mig.

Jag la sen ett reklamblad med både text och färgbild på glaset. Denna gång klickade jag först på Foto, vände på bladet med liknande motiv och klickade på scan gear. Båda bilderna visades först i ett stor FOTOGALLERI, och återfanns på samma lista som jag nämnt ovan som jpg-filer.
Jpg är helt okay för mig, vill jag para ihop någon av dem med något i dokumentmappen, är det lätt gjort att lägga upp ett ärendemapp för dessa.
Jag kan absolut fatta vitsen med FOTOGALLERI där man kan dela foton med andra (tror jag?).
Men dit vill jag ju inte skicka alla jpg-filer, bara riktiga foton.

Trodde nästan att jag var med på tåget ett tag, men nej, såväl var det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, kiwi01 sade:

Jag tryckte på dokument och dokumentet skannades. Jag fortsatte med samma dokument på glaset men tryckte på automatiskt och dokumentet skannades. I ett nytt fönster kunde jag se en lång lista på allehanda dokument, dvs mina gamla. Där får man söka efter datumet. Båda skanningarna resulterade i pdf:ar.

 

27 minuter sedan, kiwi01 sade:

Denna gång klickade jag först på Foto, vände på bladet med liknande motiv och klickade på scan gear. Båda bilderna visades först i ett stor FOTOGALLERI, och återfanns på samma lista som jag nämnt ovan som jpg-filer.
Jpg är helt okay för mig,

Då fungerar det så som tänkt. Väljer man Dokument blir det PDF, väljer man Foto blir det JPG.

***

28 minuter sedan, kiwi01 sade:

Jag vill INTE spara mina dokument som pdf, jag vill att de sparas som avbilder av originalet

Om du med "avbild" avser en bild får du välja knappen Foto när du skannar ditt utskrivna Word-dokument. Då blir det en JPG.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Cecilia sade:

Okej, är det något med skanningen som du vill ha hjälp med att ändra eller ville du bara skriva vad du har gjort och hur det fungerar?

Det är ingen mening med att be om hjälp när skrivaren beter sig så oberäkneligt. Jag kan aldrig koncentrera mig på en sak, exempelvis att lära mig att skanna när ett nytt oväntat problem uppstår hela tiden.

Jag bestämde mig för någon timme sedan att enbart använda applikationen FOTO. Jag hade inget "äkta" foto till hands så jag la på omslagssidan av ett matlagningsmagasin. Klickade på Foto, det fungerade, jag tog ett till genom att scanna bakre omslaget också. De hamnade precis där det skulle. Jag hade då fotogalleriet uppe där de syntes också. Där kan man då göra diverse saker, jag valde att skicka en av bilderna som mejlbilaga till min egen adress. Det var för en timme sedan och det har inte kommit fram ännu. Om bildfilen var för stor borde jag fått felmeddelande. 
Jag valde sedan att skriva ut ett av fotona, lyckades lägga i ett ark i bakre facket (det är inte lätt (de olika delarna viks hit och dit och känns som att hela anordningen kan rasa ihop, det finns utstickande spetsiga delar så man får passa sina egna fingrar också), som genom ett under skrev den ut en fadd kopia av originalet men något annat var inte att vänta i det här fallet.
Jag valde då att ta kopia av den sista sidan och la den på glaset. Där behöver man inte hjälp av datorn utan man trycker knapparna på fronten. Den kräver papper i frontkassetten vilket redan är ilagt på absolut korrekt sätt. Felkod. Jag trycker på knappen enligt uppmaningen men det hjälper inte, jag provar och trycka varenda knapp men ingenting händer som leder till resultat. 

Ja, ni ser ju att jag har redovisat vad jag har gjort,  och skrivit av mig. Inte en enda fråga! Ni måste vara jättetrötta på mig. Jag kommer ju ändå ingenvart. 

************************************************************************************************************************************************* 

Jag tror att "regimen" här börjar bli otålig och vill att jag ska bestämma mig och markera vilket svar har löst problemet eller varit mest till hjälp. 
Det känns omöjligt för någon lösning finns ju ännu inte. Om jag inte räknat fel är ni tre som har erbjudit hjälp och skrivit kommentarer, och peka ut någon av er som "bäst" kan jag inte göra.. Är det så att denna tråd avslutas så får det bli så. 

Det är fredag eftermiddag, snart kväll. Ha en trevlig kväll och trevlig lördag och söndag! 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...