Gå till innehåll

Problem med skrivare främst skanning


kiwi01

Recommended Posts

Någon kanske har läst ovan och kommer ihåg att jag för ett år sedan var på gång att välja ny printer och bad om förslag.
Till sist valde jag Canon TS 5350i som jag inbillade mig skulle vara lik min dåvarande. Så var det nu inte och jag ångrar verkligen mitt val. Det finns många detaljer som jag inte gillar men jag orkar inte gå in på alla detaljer utan försöker koncentrera mig på det som är ett aktuellt problem.

Några detaljer vill jag nämna ändå; jag lyckades bra med installationen tyckte jag,  Jag valde att installera ett utskriftsprogram i surfplattan (tänkte att det kanske blir krock om jag ansluter båda printrarna) så jag testade att skriva ut från surfplattan. Skrivaren startade men det blev ett himla liv, panelen visade att papper måste fyllas i bakre facket. Men det stämmer inte, installationsboken visar tydligt att papper ska läggas i frontfacket, det bakre är för utskrift av foton med fotopapper. I det läget lejde jag en it-expert, han fick börja med att titta på min gamla skrivare men det kunde han inte åtgärda, jag bad honom titta på den nya.  
Jag vet inte vad han gjorde men efter en timmes pysslande konstaterade han att ”den tycks vilja göra så”. Så skrivaren blev återigen stående i månader – samtidigt som gamla skrivaren producerade perfekta utskrifter av och till.
(Jag vet vad felet är och hur det kan åtgärdas – har googlat mycket och vet nu vad man kan göra, även om Canon inte gör det då modellen har utgått ur sortimentet.)

Så för någon vecka sen fick jag ett infall, jag plockade fram installationsboken och gjorde om det sista installationsmomentet som börjar med att lägga in papper. Jag bevakade informationen i den lilla panelen och följde instruktionerna. Efter det kunde jag skriva ut dokument genom att lägga i papper i frontfacket. Efter det lärde jag mig ganska enkelt att kopiera med lite hjälp av en bekant med något bättre syn än jag. Man behöver kunna se och trycka på rätt knapp för att göra val. 

Då återstod att lära sig att skanna.  Jag hittade Scan Gear i vänstermenyn på datorn, öppnade och chansade, och lyckades skanna 3 olika dokument som jag även hittade sparade i min dokumentmapp. Två av dokumenten är sparade som jpg och det tredje som pdf. Varför blev det så? Alla tre var sidor ur ett och samma reklamblad.
Jag har mitt Scan Gear öppen på datorskärmen, där finns det ett flertal rutor med olika uppgifter som jag hade velat att ni förklarar för mig – jag tog skärmbild på det som jag hade tänkt att bifoga denna text – Google låter mig
inte öppna filen!!! Har de tagit över hela min dator???
Läs min tråd Google kräver verifiering under allmänna säkerhetsfrågor.

Jag har fotat bilden på datorskärmen med både surfplatta och mobil men jag vet verkligen inte hur jag ska kunna skicka hit den.

Texten som förekommer där är : Canon TS5350i series Network
Automatisk/PDF Dokument/Foto/Anpassad/OCR/
Sammanfoga/ScanGear/PDF-redig.
Jag tryckte på ScanGear i samtliga 3 fall.

Förstå mig rätt eller fel, som ni vill. Jag använde dator på jobbet på 80-talet , i mitten av 90-talet skaffade jag egen PC och har gjort i princip allt själv, kopplat in, kopplat ur, bytt modem flera gånger om, bytt dator, bytt skrivare, bytt till längre kablar mm.

Nyss fyllda 80 orkar jag inte längre krypa på knäna för att trycka in elkabeln på skrivaren, läsa i en panel som är två cm lång och en halv cm hög, inte ens med läsglasögon och ficklampa. (Allt det som var och fortfarande är så enkelt med min älskade PIXMA MG 4250. Jag återkommer till detta.)

Och så Google som en strypsnara om halsen. (Jag kommer att skriva mer om detta också under ursprungliga tråden.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har titta lite på vad Canon skriver..

Tycker du ska överväga att installera och använda deras program IJ Scan Utility istället, det ser ut att vara bättre anpassat för att scanna foton eller dokument till PDF-format.

Du hämtar programmet här: https://www.canon.se/support/consumer_products/software/ij-scan-utility.html?softwareid=tcm:87-1331737&os=all

FireShotCapture033-Canon_PIXMAhandbcker_TS5350iseries_Skannadokumentochfoton_-ij.manual.canon.thumb.png.6d9c1956168626049189cc1b970a886a.png

https://ij.manual.canon/ij/webmanual/ScanUtility/W/TS5350i series/1.1/SV/SU/su-004.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Två av dokumenten är sparade som jpg och det tredje som pdf. Varför blev det så? Alla tre var sidor ur ett och samma reklamblad.

Kanske hänger ihop med

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Automatisk

Om det finns en inställning som heter "Automatiskt" lär det vara så att skannern skannar in innehållet och gör sedan en bedömning om det är frågan om en bild eller ett dokument med text. Tycker skannern att det verkar vara en bild sparas det inskannade som en .jpg, tycker den att det är ett textdokument sparas det som en .PDF

***

Angående val av fack för papper vid utskrift kan det bero på hur olika program hanterar detta. En del "enklare" program som ex. Anteckningar kanske använder de inställningar som Windows anger, under inställningar för skrivaren. Andra, kanske lite mer avancerade program, har kanske en egen inställning för detta och så att säga kör över grundinställningarna? Många "kanske" där men jag vet inte hur det faktiskt ligger till med den saken.

Om jag väljer att skriva ut från IrfanView finns där ett val för källa. I mitt fal står där 'Välj automatiskt'

image.png.828dcfc5426c9e069e847fc735bfcd8c.png

Automatiskt baserat på vad då?

Det kan vara så att om man i en annan inställning har valt fotopapper, eller A6 som storlek, så görs bedömningen att ett visst fack ska användas.

Du behöver försöka klura ut detta själv och skriva upp vilka val som ska göras.

Jag har på min ena skrivare klistrat dit märkremsor med "Utskriftssidan hitåt", "I skrivaren, välj Övrigt/glossy", "I datorn, välj Hagaki borderless"
Detta som ett kom-i-håg när jag ska skriva ut ett foto, något jag gör typ en gång i kvartalet eller mer sällan.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Thirteen sade:

Har titta lite på vad Canon skriver..

Tycker du ska överväga att installera och använda deras program IJ Scan Utility istället, det ser ut att vara bättre anpassat för att scanna foton eller dokument till PDF-format.

Du hämtar programmet här: https://www.canon.se/support/consumer_products/software/ij-scan-utility.html?softwareid=tcm:87-1331737&os=all

FireShotCapture033-Canon_PIXMAhandbcker_TS5350iseries_Skannadokumentochfoton_-ij.manual.canon.thumb.png.6d9c1956168626049189cc1b970a886a.png

https://ij.manual.canon/ij/webmanual/ScanUtility/W/TS5350i series/1.1/SV/SU/su-004.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är IJ Scan Utility jag har installerad i min dator. Den online manual som Canon hänvisade till sägs gälla för Windows och MacOS. Jag anmärkte att när jag kommer till avsnittet Skanna markerar den enbart MacOS. Canon menade att det kan tyckas lite förvirrande men att det gäller väl för båda. Så jag fick prova mig fram och jag lyckades ju kan man väl säga. 
Men det är inte pdf jag vill ha utan bild. 

PS

Och det är just den bild som finns i Thirteens svar punkt 4, dvs textrutorna som jag ville att ni skulle tolka. 

 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Mikael63

Nja, det vet jag inte precis, det fanns ju inga tidigare grundinställningar och under skrivarinstallationen har den inte kontakt med Windows. Det jag gjorde är att jag körde om den sista delen installationen och då skrev den ut 2 provexemplar och hämtade papper från rätt fack och har gjort sedan dess. Synd att inte "experten " tittade på det men han ville inte alls lyssna på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Thirteen sade:

Skrmbild2023-10-18231012.png.a8e9982fbea65dfa5f243e1705d81d77.png

Går det att ställa muspekaren på textrutan Photo och göra endera ett vänster eller höger -klick, vad händer då?

Hej Thirteen! Det är exakt denna bild- och textruta som öppnades för mig.  Jag utgår att det går att klicka vilken  som helst av rutorna. Eftersom jag var osäker vad rutorna hade för betydelse, endera vad jag väljer att göra eller väljer en av rutorna som mål där resultatet ska lagras, valde jag ScanGear då det är just det jag alltid öppnar i min gamla skrivare. Jag får väl klicka och prova mig fram, det lär väl inte hända någon katastrof (hoppas jag). Men vad betyder OCR? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, kiwi01 sade:

Men det är inte pdf jag vill ha utan bild.

 

2 timmar sedan, kiwi01 sade:

 Men vad betyder OCR? 


Låt oss ta en sak i taget.

Om det är främst bilder du vill scanna in så är det nog bäst att vi börjar med det. Rutan/knappen Photo klickar du på när det är just ett foto du vill scanna. Resultatet torde då bli en inscannad bild i lämpligt filformat för just bild.

Lämplig destination för var du sparar bilden torde du kunna välja själv. Se mitt bifogade exempel.

OCR är en bild till text-konverterare som låter dig extrahera text från bild.

 

Skärmbild 2023-10-19 090907.png

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Thirteen sade:

OCR är en bild till text-konverterare som låter dig extrahera text från bild.

I praktiken lär detta innebära att en PDF blir sökbar med valet OCR. Utan OCR blir PDF,en inte sökbar. Jag har dessa val i min skanner(del).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte främst foton jag skannar även om det också förekommer, främst är det dokument av varierande slag men de kan ju innehålla bilder samtidigt.
Jag fattar ju att jag får bestämma själv var jag vill spara dem och det är Bilder-mappen i Windows, där det redan finns skannade dokument. Det är därför jag frågar "hur?"

Vad du menar med menyn med fastnålade mappar från Start till C säger mig absolut NOLL.

 

Jag provar mig fram, det ska nog ordna sig.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Om dina tidigare inskannade dokument är bilder eller något annat är ju lätt att kolla genom att se efter vad de har för filändelse.

Det är ju inget problem för mig att veta det, Hur så?
Det verkar som ni inte förstår vad jag ber om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att jag inte förstår men det verkar som att du vill ha det så som det var tidigare och då blir det ju lättare att föreslå hur du ska göra om vi andra vet hur det var tidigare och då t ex vilket filformat som de inskannade dokumenten har.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid två tillfällen nu ställt en fråga som ingen tycks förstå. Är det ordet ”tolka” som är problemet?
Frågan gäller den tablå med 8 textrutor på som Thirteen har skickat bild på och som är exakt densamma som jag får upp i min nya skrivare.
Därför vill jag veta vilken funktion respektive textruta har.

Eftersom Thirteen uppenbarligen använder sig av denna tablå och är allmänt kunnig i datorfrågor är det rimligt att tro att han har svaret.

Själv kan jag tänka mig två varianter: exempelvis klickar man på rutan Dokument för att definiera den som målmapp (där man vill spara resultatet) och sedan utför man själva skanningen, eller tvärtom, man klicka på Dokument för att det är dokument man vill skanna.
Eller ingetdera av dessa?

 

Jag har inte på något sätt påstått att jag vill ha det likadant som jag haft, det jag skrev är att jag, eftersom jag inte visste hur jag ska göra chansade på att klicka på Scan Gear, då det var något som jag kände igen som den jag alltid öppnade och fortfarande öppnar i den gamla skrivaren för att sedan utföra själva skanningen.

Helt tokigt var det ju inte eftersom jag inom ett par minuter hade producerat 3 skannade dokument som jag i jpg-format återfann i Bilder-mappen tillsammans mina gamla jpg-filer.

Därmed inte sagt att det är just där jag vill ha dem.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rutorna styr vad för sorts skanning som ska göras och då är Document tänkt för det som i huvudsak är text och Photos för det som är foton och liknande bilder. Programmet väljer då inställningar som passar just den typen. När man väljer Custom så lär man själv få ställa in exakt hur man vill ha det när det gäller t ex upplösning, unsharp mask, fading correction och annat liknande.

Det finns mer information om Ij Scan Utility på sidan https://ij.manual.canon/ij/webmanual/ScanUtility/W/TS5350i series/1.1/SV/SU/su-102.html.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här skriver jag inte för att be om hjälp. Jag skriver för att spy ut all min ilska. (Ber om ursäkt för det.)

Vad ni än gör, köp inte TS5350i, en riktig S*i*skrivare är precis vad den är.

Jag behövde sticka emellan med en utskrift (något som jag gjort många gånger utan problem).

Jag såg till att ställa om utskrift till rätt skrivare, till TS. Jag satte på skrivaren. Den började hacka och stampa, pappersledarna av plast skramlade och ibland lät det som den var på väg att skriva ut. Jag informerades om att skrivaren inte hade blivit korrekt avstängt förra gången. Jag lydde instruktionen och stängde av på anvisat sätt. Väntade några minuter innan jag satte på den igen.

Skramlet och prasslet startade igen. Men nej, jag fick felkod på papper och informerades om att du kan bara sätta in papper av xxx sort! Jag vet precis vilken sort det ska vara på papper och har gjort många utskrifter så ingenting är fel gällande pappersark.

 Jag drog ut pappersledaren, placerade noggrant arken som man ska, sköt in den och drog ut utskriftsluckan.
Gick till datorn och begärde utskrift på nytt. Felkod: du måste placera pappret i bakre luckan. Det ska jag inte!!!
Jag är tillbaka på ruta ett, dit jag gick en gång tidigare för att göra om det allra sista delen av installationer.

Jag har inte tyckt om denna skrivare från första början, men har ansträngt mig till max för att få den att fungera på ett fullgott sätt. Jag har en god vän, en pappa vars son nu har kommit hit från annat land och jag ville så gärna ge denna skrivare till dem så de slipper komma hem till mig och skriva ut alla dokument som är nödvändiga för sonens start.

 

Som tur är kunde jag ställa om till min gamla trotjänare MG4250 som producerade två felfria utskrifter.

 

Redigerad av kiwi01
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, kiwi01 sade:

Vad ni än gör, köp inte TS5350i

(OT)

Då fyller jag på med - Köp inte en skrivare av fabrikat Brother om ni räknar med att få support från Brother.
Jag har något fel med utskriftsdelen, den visar felaktiga bläcknivåer och vägrar skriva ut. Har alltid använt orignalpatroner. Brother-supporten menar att jag ska göra en statusutskrift så att jag kan se information om skrivaren, antal utskrifter osv. och meddela dem dessa uppgifter. Eftersom problemet är att det inte går att skriva ut något alls kan jag inte heller göra testutskriften. Supporten menar att de MÅSTE ha en sådan utskrift för att de ska kunna gå vidare i ärendet. Skannerdelen fungerar dock fortfarande.
Brother har hamnat på min svarta lista tillsammans med flera andra kända fabrikat..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-23 at 13:07, kiwi01 sade:

Det här skriver jag inte för att be om hjälp. Jag skriver för att spy ut all min ilska. (Ber om ursäkt för det.)

Vad ni än gör, köp inte TS5350i, en riktig S*i*skrivare är precis vad den är.

Jag behövde sticka emellan med en utskrift (något som jag gjort många gånger utan problem).

*****

Jag har inte tyckt om denna skrivare från första början, men har ansträngt mig till max för att få den att fungera på ett fullgott sätt. Jag har en god vän, en pappa vars son nu har kommit hit från annat land och jag ville så gärna ge denna skrivare till dem så de slipper komma hem till mig och skriva ut alla dokument som är nödvändiga för sonens start.

 

Som tur är kunde jag ställa om till min gamla trotjänare MG4250 som producerade två felfria utskrifter.

 

Kan det möjligen vara så att någon har klämt ihop de "flikar" som håller pappren i rätt läge i pappersfacket alldeles för hårt..
De skall nämligen bara vidröra sidan på pappret som mest.. Tillverkaren gör väldigt tydligt i sina anvisningar att man skall vara noga med att inte dra åt dessa för hårt, då uppstår liknande problem..

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, WindowsPro sade:

Kan det möjligen vara så att någon har klämt ihop de "flikar" som håller pappren i rätt läge i pappersfacket alldeles för hårt..
De skall nämligen bara vidröra sidan på pappret som mest.. Tillverkaren gör väldigt tydligt i sina anvisningar att man skall vara noga med att inte dra åt dessa för hårt, då uppstår liknande problem..

Tack för tipset men nej, det tror jag inte . två ark låg kvar efter utskrift dagen före, och den började tjafsa direkt om det ena med det andra.
Och det är inte första gången jag la i papper. 
Kan ändå nämna att det går att skriva ut ett dokument genom att man lägger arken i det bakre facket, men varför ska man göra det när det
trots allt är fel. Har dock inte testat just nu, har inte haft tid. Jag återkommer när jag har "ett resultat". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-18 at 19:26, Thirteen sade:

Har titta lite på vad Canon skriver..

Tycker du ska överväga att installera och använda deras program IJ Scan Utility istället, det ser ut att vara bättre anpassat för att scanna foton eller dokument till PDF-format.

Du hämtar programmet här: https://www.canon.se/support/consumer_products/software/ij-scan-utility.html?softwareid=tcm:87-1331737&os=all

FireShotCapture033-Canon_PIXMAhandbcker_TS5350iseries_Skannadokumentochfoton_-ij.manual.canon.thumb.png.6d9c1956168626049189cc1b970a886a.png

https://ij.manual.canon/ij/webmanual/ScanUtility/W/TS5350i series/1.1/SV/SU/su-004.html

Thirteeen,

Tack för länkarna du skickade som handlar om skanning, det är mer än Canon åstadkom. Den länk de hänvisade till var inte till någon hjälp alls. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg om jag har skrivit här eller bara till Canon, men när jag allra första gången skulle skriva ut från denna "ny" TS skrivare, så var det just så att den vägrade hämta ark från frontfacket utan krävde att det ska läggas i bakre facket. Det är fel, där lägger man fotopapper. 
Jag tog hem en it-kunnig expert, tyvärr ville han varken lyssna på mig eller titta i installationsboken utan provskrev lite och nöjde sig med att konstatera att "den tycks vilja göra så", dvs hämta papper från bakre facket. 
Långt senare fick jag ett infall och och gjorde om den sista biten av skrivarinstallation. Och vips började den skriva och hämta papper från frontfacket. 

Jag testade alldeles nyss, på andra försöket skrev den ut på ark från bakre facket. Jag stängde av och startade om, genast börjar den läxa upp mig om arken - det är samma skrivpapper som jag använt hela tiden och även lagt  bak, det är varken gammalt eller nytt, dvs varken  dagsfärskt eller gammalt och skrynkligt och sitter garanterat inte fast någonstans.
Det kan ju inte vara rimligt att jag ska ominstallera med jämna mellanrum???

Hos Canon har jag inte så mycket att hämta, han konstaterar att "du tycks ju prova dig fram och lyckas... , får väl ta det som en komplimang men jag lyckas ju inte med allt.
Helst vill jag nog ta hit någon som kan, men inte samma som förra gången. Få se om jag hittar mina gamla uppgifter någonstans.

Jag kommer snart att öppna två nya trådar, båda om skrivare men på olika sätt.  
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Kommer inte ihåg om jag har skrivit här eller bara till Canon, men när jag allra första gången skulle skriva ut från denna "ny" TS skrivare, så var det just så att den vägrade hämta ark från frontfacket utan krävde att det ska läggas i bakre facket. Det är fel, där lägger man fotopapper. 

Enligt den bruksanvisning som jag hämtade på sidan https://www.canon.se/support/consumer/products/printers/pixma/ts-series/pixma-ts5350.html?type=manuals&detailId=tcm:87-1891962&productTcmUri=tcm:87-1876187 går det alldeles utmärkt att ha vanligt papper i bakre facket.

image.png.7a884035e63caf796519c76c0d9191a3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Cecilia sade:

Enligt den bruksanvisning som jag hämtade på sidan https://www.canon.se/support/consumer/products/printers/pixma/ts-series/pixma-ts5350.html?type=manuals&detailId=tcm:87-1891962&productTcmUri=tcm:87-1876187 går det alldeles utmärkt att ha vanligt papper i bakre facket.

image.png.7a884035e63caf796519c76c0d9191a3.png

Ja, så är det ju, och det är därför jag har kunnat skriva ut dokument därifrån och man kan ju skriva ut foto på vanligt skrivpapper om man vill.
Men vad är då frontfacket till om inte just för utskrift av dokument??? för så är det ju. Och varför protesterar och ifrågasätter den skrivpapper som
är just av den typ den kräver och som jag har använt hela tiden i just frontfacket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...