Gå till innehåll

Bilnycklar som slutar fungera


Olle35

Recommended Posts

Har bytt batteri på båda bilnycklarna och upplever att de slutar funka rätt fort. Några månader går och det visas ”byt nyckelbatteri”: ibland har det hänt att nyckeln slutar funka utan meddelandet har visats. Var häromdagen inne på verkstan och fick bytt batteri i båda och efter 1 dag kom meddelandet fram ”Byt nyckelbatteri”. Var inne på verkstan igen och bytte igen. Direkt kom meddelandet när jag skulle köra där ifrån och gick in igen. De prata om felsökning eller att jag skulle se om meddelandet försvinner. Åkte där ifrån och meddelandet kom då inte fram och har inte kommit fram senaste gångerna. Hur ska man hantera detta? 
hippas jag har tur det håller nu ett tag med batterierna. 🙂

Jag har aldrig öppnat bilen manuellt med nyckeln om den skulle sluta funka. Hur? Det är ett litet hål under handtaget men vågar inte göra något. Ska man lyfta brickan? Golf årsmodell 13.14.

Tack på förhand 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Venoms sade:

Det kanske behövs att synkronisera nyckeln med bilen igen. Det står hur du ska göra i bilens manual. 

 

Jasså!? Då får jag kolla manualen. De prata först om omkodning som verkar vara liknande men som jag tolka något man inte kunde göra själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att omkoda är bara ett annat ord för synkning. Det finns massor av klipp på tuben som visar hur du ska göra. 

Kort förklaring.. På dörrhandtaget ska det sitt som ett litet lock över nyckelhålet. Tittar du underifrån så är det ett litet hål som nyckeln passar i så du kan lossa delen.

Nästa steg. Tror du ska hålla in "Öppna" på nyckeln och låsa upp bilen med nyckeln. Stoppa i nyckel i tändlåset och starta bilen. stäng av igen. Nu, om allt gått som tänkt ska nyckeln vara omprogrammerad eller synkad om du så vill.

Naturligtvis kan det skilja mellan olika bilmodeller men jag tror detta ska funka på din.. Kolla boken

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De i verkstaden prata som sagt om omkodning och sa det skulle kosta runt 700 kr. 

Så jag sätter i nyckeln i den lilla öppningen under och öppnar luckan genom trycka uppåt med nyckel.så luckan öppnas och sedan sätta in nyckeln? Jag har aldrig öppnat dörren på vanligt vis innan. Skulle testa en gång för ett tagsedan men osäker hur jag öppna luckan och ville inte förstöra något 🙂.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Har ej provat omkoda ännu som beskrivs tidigare i tråden. För några dagarsedan kom det fram igen på displayen ”byt nyckelbatteri”. och häromdagen kunde jag inte öppna bilen med den nyckeln när man trycker på nyckeln. Lampan blinkar heller inte när jag trycker på nyckeln. 
 

Ska jag prova koda om som beskrivs? Tänkte i och med att lampan på nyckeln ej blinkar när man trycker på nyckeln. 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-24 at 16:47, Olle35 sade:

upplever att de slutar funka rätt fort

En teori jag har gällande en Passat 2014 där det också behöver bytas batteri "ofta".

Här är det fråga om sk. "Keyless" dvs. nyckeln behöver inte vara instucken i avsett "fack" utan kan ligga ex. i jackfickan. Fordonet behöver då hela tiden kommunicera med nyckeln för att säkerställa att nyckeln finns med. Nyckeln behöver då använda sitt batteri för denna kommunikation.

När nyckeln sitter i avsett "fack" sker kommunikationen via NFC varför batteriet inte behövs i det läget.

Inget jag vet utan antar att det rent logiskt att det bör vara så.

Vidare gissar jag att det är (bör vara) så pass smart utformat att det börjar bli svårare att låsa upp när batteriet börjar ta slut som en slags påminnelse, ungefär när brandvarnare börjar pipa lite. Att batteriet är så pass okej att "keyless" ändå fungerar en tid.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Mikael63 sade:

En teori jag har gällande en Passat 2014 där det också behöver bytas batteri "ofta".

Här är det fråga om sk. "Keyless" dvs. nyckeln behöver inte vara instucken i avsett "fack" utan kan ligga ex. i jackfickan. Fordonet behöver då hela tiden kommunicera med nyckeln för att säkerställa att nyckeln finns med. Nyckeln behöver då använda sitt batteri för denna kommunikation.

Jag gillar din teori för det finns väldigt mycket i det!
Är själv ägare av en Passat årsmodell 2018 sedan år 2019. När jag köpte bilen var det 2 år kvar på garantin. Redan 5 månader efter jag köpt bilen behövde jag byta batteri i "huvudnyckeln". Min sambo har "andranyckeln". Det gick knappt 6 månader så var det dags igen för batteribyte. Jag som var van vid att aldrig behöva byta batteri inom 4-5 år till tidigare bilars "nycklar" blev irriterad.

Runt 5 månader senare var det dags igen men nu felanmälde jag problemet till säljaren. De tog in bilen på morgonen och ringde vid middagstid och sa att de inte hittade något fel. Jag stod på mig men teknikerna hittar inget fel.

Jag hämtade bilen. Hann inte mer än sätta mig i bilen och dra igång tändningen så visade panelen "Byt nyckelbatteri". Jag tog kort med telefonen. Körde i två veckor och tog kort på panelen varje gång som det visades "Byt nyckelbatteriet ". Säljaren fick i runda tal 50-60 bilder med olika tider och datum för problemet. Nyckeln min sambo har är batteriet kvar i sedan bilen köptes. De båda "nycklarna" skiljer sig lite åt då den hon har är något mindre.

Säljaren var inne på att bilen står för nära bostaden och kan kommunicera med nyckeln och på så sätt dra ur energin ur batteriet. Det är 150 meter mellan bostad och bil. Bilen reagerar inte heller när jag trycker på knapparna på nyckeln när jag är på balkongen. I mitt fall är den teorin utesluten. Säljaren var också inne på att problemet uppstår för att jag byter batteriet, inte säljaren eller en verkstad. Nyckeln måste "kodas om" vid batteribyte, enligt säljaren. 
Säljaren bytte batteriet, kodade om och det funkade i ..................... nästan 6 månader! Så mycket för omkodningsteorin! 

Med det resultatet fick jag lämna in huvudnyckeln. Den skickades till Tyskland och returnerades med ny elektronik. Sedan dess byts batteriet vid varje servicetillfälle (1 gång om året), vilket är precis när panelen i bilen på nytt visar "Byt nyckelbatteri". Den elektronik som ersatt den tidigare klarar således en drifttid som är ungefär dubbelt så långt som den utbytta.

Det finns inget fack i bilen för nyckeln, det som Mikael63 nämner som NFC. Nyckeln måste finnas i bilen, inte längre bak än i baksätet (ligger nyckeln i lastutrymmet fungerar det inte) för att bilen skall gå att starta. Mikael63s teori om att nyckeln kommunicerar med bilen kontinuerligt när den finns i bilen är således mycket sannolikt. Det i sin tur tär på energin i batteriet och förkortar livslängden kraftigt. 

Lösningen för att säkerställa att bilen inte skall gå att köras utan batteri är således en extremt dålig lösning. Om ett NFC-fack är lösningen förstår jag inte varför detta fack inte finns i bilen jag har.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet höll i 1 månad. Ska jag byta batteri återigen och göra omkodningen som belskriv i tidigare inlägg? 
 

När jag bytte batterier för 1 månad  sedan prata verkstaden om att de kan koda om och att det kostar 700 kr. Vad är det för omkodning? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på verkstaden precis. De kände inte till omkodningen med att lossa kåpan på handtaget mm för de gör det med datorer. De sa de kodar om båda nycklarna för 595 kr. Har samma problem med båda nycklarna. Bokade tid för omkodningen. Är det dumt boka tid får jag väl avboka tiden. 🙂

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inne på verkstad kan jag tänka mig att det räcker med en kodapparat i ODB uttaget.. som kommunicerar med berörd enhet och därför behöver man inte lossa kåpa etc.

Men allt är en kostnadsfråga i slutänden, (Jag hade också låtit verkstaden sköta mina nycklar) om de hade behövt programmeras. men mina till Honda behåller kodning när batteriet behöver bytas.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Venoms sade:

Inne på verkstad kan jag tänka mig att det räcker med en kodapparat i ODB uttaget.. som kommunicerar med berörd enhet och därför behöver man inte lossa kåpa etc.

Men allt är en kostnadsfråga i slutänden, (Jag hade också låtit verkstaden sköta mina nycklar) om de hade behövt programmeras. men mina till Honda behåller kodning när batteriet behöver bytas.

 

Vet ej om de måste programmeras men de sa de gör det via deras dator och kände inte till någon annan metod. Har bytt batteri flera ggr i båda nycklarna och de har lagt av tidigt. Båda nycklarna har samma problem så att säga. Hoppas kodningen fixar nycklarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...