Gå till innehåll

Byta ut Windows Defender eller....


Gå till lösning Löst av Hasse 1,

Recommended Posts

Finns det något riktigt lättdrivet gratis virusprogram som inte drar ner prestandan i en laptop som har liten processor och lite minne?
Kör Win 10 och det inbyggda virusprogrammet som Win10 har men det verkar tungarbetat för datorn när jag kollar i aktivitetshanteraren =/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitdefender borde vara betydligt lättare för datorn än Microsofts Defender enligt det test som @Thirteen länkar till i inlägget https://www.alltomwindows.se/topic/33493-antivirusprogram-rapporter-och-tester/?do=findComment&comment=244097 men prova något av de andra.

Är det tungarbetat för att antivirusprogrammet kräver mycket CPU-kraft, mycket minne eller belastar disken hårt?

Första gången man använder ett visst antivirusprogram så kollar det ju varenda fil i datorn men sen kommer det bara att kolla de filer som har ändrats och då kräver det ju inte lika mycket av datorn.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske jag ska vänta och se vad som händer med Bitdefendern.
Enligt aktivitetshanteraren så får minnet jobba på runt 75% hela tiden i princip medan CPU bara flyger upp i 100% någon gång då och då.
Jag har 2,0 Gb minne och jag vet att det är i minsta laget men bekanta till mej kör också med 2,0 och det verkar funka rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det här går inte....

Bitdefender ligger och drar hur mycket som helst med både minne och CPU-kraft på laptopen.
Det är bdservicehost som hela tiden ligger på topp i aktivitetshaneraren och jag kan nästan inte göra någonting med datorn.
Vilket antivirusprogram tycker ni jag ska prova på min "klena" laptop?
Bitdefender har jag avinstallerat så nu går väl Windows egna virusprogram in i stället per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jaha, nu är det färdigtstädat efter Bitdefender och nu blev det en helt annan dator.
Nu ligger både minne och cpu på under 50% och det går att använda datorn fast den är ju naturligtvis lite seg men det beror väl på liten processor och lite minne.
Ska kolla om jag kan uppgradera den lite så blir det nog bra i slutändan. Den får väl rulla på med Microsoft Defender 😉
Än en gång, tack Cilla för dina råd och tips 🥰 :wub: 💐

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att göra en ny installation av Windows, samt öka minnet. 4-8Gb räcker gott och sätta in en SSD-Disk. Finns billigt på Amazon eller Tradera.

Jag har några datorer som har 4Gb ram-minne 64Gb Hdd och fungerar snabbt för daglig användning, även med Bitdefender Internet Security. I detta program finns även OneClick Optimizer som fungerar helt korrekt, kör det varje dag. Virusskyddet uppdateras varje timme och kan upplevas trögt om man har lite minne i datorn.

Använder själv Bitdefender på mina övriga datorer och är rankat som ett av dom bästa till ett bra pris.

Du bör även byta Webbläsare till Chrome om du kör med 2-4Gb Minne. Firefox tar t.ex. mycket kraft.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...