Gå till innehåll

Trasig dator!


Magnus molin

Recommended Posts

Tjena! Jag har ett stort problem, Det är såhär att när jag skulle starta min dator en dag så kom det upp ett meddelande om att en fil i system32 hade skadats eller raderats  ??? Såhär står det:

´ Det gick inte att starta Windows eftersom följade fil saknas eller är skadad:

WINDOWSSYSTEM32CONFIGSYSTEM

Försök att reperera filen genom att starta installtionsprogrammet för Windows med hjälp av installations-CD:n.

Välj R vid första skärmbilden för reperation.

Men sen när jag fortsätter med det dom säger att jag ska göra .. typ "starta om datorn och välj Reperera" .. Så gör jag det, jag startar om datorn, den läser in alla saker från Cd skivan.

Sen kommer alla olika alternativ upp, T ex "Tryck ned Retur om du vill installera Windows Xp nu."

Fast alternativet jag skall använda är ju " Tryck ned R om du vill reperera en Windows XP-installation med hjälp av återställningskonsolen. Eller jag misstänker ju iallafall att det är den jag ska välja!  :) ..... Jag skriver i R och trycker ned Retur, datorn läser av filer! .. Sen kommer det svåra! Läs nedan! :

Återställningskonsolen för Microsoft Windows XP.

Återställningskonsolen innehåller funktioner för reperation och återställning av systemet.

Skriv EXIT för att avsluta återställningskonsolen och starta om datorn.

1: C:WINDOWS

Vilken Windows-installation vill du logga in på (tryck ned Retur för att avbryta)?

Jag väljer ju " 1 " och trycker sedan Retur .. Men när jag gör det kommer det upp en liten text:

C:WINDOWS> . . . Och sen ska man då skriva in vad man vill göra osv! Men jag förstår inte riktigt vad jag ska skriva in .. jag har 2st olika Cd-läsare, Så det är ju antingen E: Eller D: .. Men har det nån betydelse? Jag har provat att skriva in "HELP" som alternativ, men det kommer bara upp en låång rad med olika texter som jag inte förstår! Sen är det stopp där, Vet inte vad jag ska göra eller ta mig till hehe!.. Jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig med detta problem!  ;)

Lixom Vad ska jag skriva in som kommando? Finns det nått annat jag kan göra? Jag vill inte Formatera om datorn! Jag har massa saker där jag inte vill förlora, bilder t ex .. många minnen! hehe! Men tack på förhand! Skriv gärna svar till min E-mail .. Vore enklast så :) Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Boota med din XP-cd. Det kan vara så att du måste byta boot ordningen så att cd'n kommer före hårddisken.

2. När du kommer till "Välkommen" bilden, ser du detta nedan,

 

  För att Installera Windows XP nu, tryck enter

  För att Reparera Windows XP med Återställningskonsollen, tryck R.

  För att avsluta Installationen av Windows XP, tryck F3.

3. Tryck Enter för att Installera Windows XP.

  Du ska inte använda Reparera Windows XP med Återställningskonsollen, tryck R.

4. Acceptera licensavtalet och den börjar att leta efter en installation.

5. Välj den XP installation från listan som du vill reparera, tryck R.

  Om alternativet att reparera inte finns, gå till Nedan. Installationen fortsätter med att kopiera filer och starta om. Du ska inte trycka på någon tangent för att boota från cd, när meddelandet kommer.

  Installationen kommer att fortsätta precis som vid en nyinstallation, men dina inställningar och program kommer att vara intakta.

 

  Om du får "filen kunde inte hittas" under kopieringsfasen.

  Stäng alla meddelandefönster till slutet av reparationen.

  Om det inte fungerar med "sfc /scannow" är det en nyinstallation som det lutar mot.

  Om reparationsalternativet inte finns.

  Och du fortsätter med installationen, kommer du att ta bort din Windows & Documents and Settings kataloger.

  Alla program med instaällningar i registret kommer att behöva installeras om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsten: Så att om jag gör detta, så kommer datorn att fungera sen?`Men alla filer kommer vell att försvinna?

Den reparation jag och Torsten beskriver (alltså INTE det som Torsten skriver i grön stil) behåller alla dina filer och inställningar. Det enda du måste göra efter en reparation är att gå till Windows Update och installera alla säkerhetsuppdateringar ännu en gång! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan man inte köpa nått nytt kort som gör så att man kan använda hårddiskarna fullt ut?  ::)

Den reparation jag och Torsten beskriver (alltså INTE det som Torsten skriver i grön stil) behåller alla dina filer och inställningar. Det enda du måste göra efter en reparation är att gå till Windows Update och installera alla säkerhetsuppdateringar ännu en gång! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns inget kort du kan köpa som fixar detta. Windows startfiler har blivit korrupta så att du inte kan starta datorn. Detta kan orsakas av att filerna helt enkelt blivit korrupta eller att hårddisk faktiskt är fysiskt trasig. Om inte den reparation kag och Torsten beskriver ovan hjälpa så får du säga till. Då bör vi gå ett steg längre och utesluta att det inte är ett fysiskt fel på din hårddisk. Är du med mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...