Gå till innehåll

Säkerhet: Ny router med fresh firmware + router med gammal firmware som Access Point


U.C.

Recommended Posts

Hej
 

Jag funderar lite över nätverket här hemma.

Jag har en Tilgin HG2501 från Bahnhof där jag inte hittar ett sätt att uppdatera firmware. Jag tror att jag gjort det tidigare men idag gick det inte. Det är kanske så att det uppdateras av Bahnhof  eller inte alls. Vi antar därför att säkerheten är okänd/låg.

I den har jag kopplat en Router där firmware uppdateras regelbundet.
Vi antar att säkerheten är OK.

I två av nätverksportarna på föregående router har jag kopplat in två Asus routrar konfigurerade som AP. Firmware har inte uppdaterats på 1-2 år. Jag antar att mina AP är säkra under förutsättning att routern är säker. Är mitt antagande korrekt?

Anledningen till att jag har Tilgin HG2501 inkopplat är dels att vi haft IP-telefoni tidigare, dels att jag inbillar mig att det är säkrare att ha en extra router före hemmanätverket.
Stämmer det sistnämnda?

 

A.C.

Nätverk, skiss.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilgin skall du plocka bort då du ej använder den som strypa😂 Man strävar att ha en bra router som det finns uppdateringar till av nyare slag 2.4-5G med flera antenner om man vill ha räckvidd. Då slipper du använda båda access punkterna. Man skall alltså ha så lite som möjligt inkopplat mot en router.

Tilgin blir en flaskhals i nätet.

Välkommen till forumet!!

Redigerad av IT doktorn
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, IT doktorn sade:

Tilgin skall du plocka bort då du ej använder den som strypa😂 Man strävar att ha en bra router som det finns uppdateringar till av nyare slag 2.4-5G med flera antenner om man vill ha räckvidd. Då slipper du använda båda access punkterna. Man skall alltså ha så lite som möjligt inkopplat mot en router.

Tilgin blir en flaskhals i nätet.

Välkommen till forumet!!

Tack!

Jag behöver mina AP som switchar men även att till förlänga signalen då huset är stort.
En bättre router skulle kanske kunna täcka hela huset. Det ska jag testa snart och blir det bra byter jag ut de gamla routrarna mot switchar.

Men stämmer det som jag tror att mina nuvarande AP är säkra om min router är säker eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var hos en kund för några veckor sedan som behövde räckvidd till 12 rum samt altan. Ett bland det mest historiska jobbet jag haft😊 Så jag drog nätverkskabel på övervåningen via nätverks switch och körde WiFi på nedervåningen och en extender. Efter 4 tim blev allt klart, tidigare körde dom WiFi.

Så jag rekommenderar dig att dra kabel om möjlighet finns. Samt kanske använda Wifi förlängare kontra Powerline.

Du vet inte om din router är säker utan nyare uppdateringar, risken finns ju för dina AP då routern styr säkerheten.

Själv kör jag med en router som har inbyggd VPN samt Adblock kopplad mot en annan router om jag vill köra mer öppet vid behov. Fördelen med detta system är att allt skräp filteras i första routern. Dessutom har jag tillgång till täckning i hela boytan, robot dammsugare, Wifi brytare, larm m.m. Routrarna är i olika rum trådbunden och delat upp näten var för sig på olika band.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, U.C. sade:

... jag inbillar mig att det är säkrare att ha en extra router före hemmanätverket.

Jag ser ingen vits med en extra router för säkerheten, och IT doktorn skriver att du kan ta bort Tilgin (med efterföljande argumentation).

23 timmar sedan, U.C. sade:

Men stämmer det som jag tror att mina nuvarande AP är säkra om min router är säker eller har jag fel?

Osäker på vad du menar med säkerhet för dina AP. Skydd finns av olika slag, brandvägg i routern för att stoppa trafik (skadlig sådan eller inte), virusskydd (som det brukar kallas) i datorer, och även i en del routrar, m m. När det gäller AP och säkerhet så handlar det i alla fall om anslutning till dem, att den är tillräckligt säker.
Hur funkar det? - Säkerhet i nätverk | Kjell.com

23 timmar sedan, IT doktorn sade:

Du vet inte om din router är säker utan nyare uppdateringar, risken finns ju för dina AP då routern styr säkerheten.

Vad är det för säkerhet som routern styr, och vad riskeras i dessa AP?

On 2023-11-25 at 21:39, U.C. sade:

Jag har en Tilgin HG2501 ...

I den har jag kopplat en Router ...
...
I två av nätverksportarna på föregående router har jag kopplat in två Asus routrar konfigurerade som AP.

Så tycker jag att "dubbel NAT" behöver kommenteras. "Dubbel NAT" behöver inte betyda problem, men det kan ställa till det så varför alls koppla så det blir "dubbel NAT"?

En del (många?) trådlösa routrar kan konfigureras som endast AP, som beskrivet i första inlägget. Men det finns inget kommenterat om Tilgin och den efterföljande routern så där misstänker jag att det är "dubbel NAT".
Vad är dubbel NAT? - NETGEAR Support

Se också denna artikel om accesspunkter, som dessutom beskriver accesspunkter vs routrar.
Hur funkar det? - Accesspunkter | Kjell.com

Om NAT.
Network Address Translation – Wikipedia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...