Gå till innehåll

Är programmet Magician bra att ha i datorn om man har en Samsung SSD disk i datorn?


Vinterfiskaren

Recommended Posts

Är programmet Magician bra att ha i datorn om man har en Samsung SSD disk i datorn?

Jag har en Samsung SSD disk i datorn och undrar nu om Samsung programmet Magician är något att ha i datorn?

Fördelar med Magician installerat i datorn?

Nackdelar med Magician i datorn?

Datorn har Operativsystemen W10, W11 och Zorin Os Lite.

Om jag ska ha Magician i datorn ska den då vara installerad i både W10 och W11?

Jag tycker datorn fungerar bra som den är i alla tre Operativsystemen utan Magician, är det därför kanske onödigt och dumt att installera Magician?

Jag har tittat lite på denna tråd.

Samsung Magican problem - Program - alltomwindows.se

jag har 17 tums skärm och upplösningen 1024X768

Eventuellt lite bilder från Enhetshanteraren i W10 nedan.

1.thumb.jpg.f358098e14d94c1ad5f538aeec884a5a.jpg

2.thumb.jpg.3feea21c247df294a1d14f38110b4292.jpg

3.thumb.jpg.0cb8c0706727271538be59fa69445e02.jpg

Redigerad av Vinterfiskaren
Ändrat ha datorn till ha i datorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magician kan vara bra att ha i datorn om du ställer in funktionen Overprovision. 
Overprovision innebär att en liten del av SSDn lämnas orörd som Magician använder sig av för att hålla ordning på disken. Det kan förlänga livet på disken. Windows 10 och 11 har en liknande funktion inbyggt men Mgician gör jobbet aningen bättre.

För att kunna använda Overprovision måste du se till att partitionera om disken så ett orört utrymme lämnas.
Jag använder Magician för Overprovision och har gjort inställningen en gång. Därefter har programmet fått sköta sig själv. Du kan läsa mer om vad Samsung skriver om Overprovision på denna sida:

https://download.semiconductor.samsung.com/resources/white-paper/S190311-SAMSUNG-Memory-Over-Provisioning-White-paper.pdf
 

Måste dock påpeka att det inte är nödvändigt men kan ha sina fördelar.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...