Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Innan:

Det står faktiskt i systeminfo 309. X521IA.309 och det är ju det nedladddningsfilen heter.

Fast datumet bredvid är 2021. Den kanske är installerad redan? .

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 minut sedan, IT doktorn sade:

Ja då är den installerad som jag skrev förut. Fungerar datorn nu?

 

Ja den fungerar. Det var i förmiddags den blå skärmen kom fram och vid omstarten när jag installerat bios. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag gjort de där uppdateringarna som fanns 

1 minut sedan, IT doktorn sade:

Invänta kvällens uppdatering kl.19.00 och se om det blir ordning på torpet🙂

Är det något som sker automatiskt eller ska man aktivt gå in bland uppdateringarna?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämde att du köpte datorn 2020 och nu uppdaterat din bios som kanske var problemet. Brukar vara buggfixar och förbättringar i vissa fall.

Är online ikväll efter 20.00 och intressant att se om dina bekymmer försvunnit.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 minuter sedan, IT doktorn sade:

Du nämde att du köpte datorn 2020 och nu uppdaterat din bios som kanske var problemet. Brukar vara buggfixar och förbättringar i vissa fall.

Är online ikväll efter 20.00 och intressant att se om dina bekymmer försvunnit.

Ja det kanske var Bios. Det var i december den blå skärmen kom fram sist förutom idag. 🙂

Redigerad av Olle35
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har nu uppdaterat de 2 uppdateringar som syntes i Windows update (kumulativ uppdatering och en uppdaterng för skadlig programvara. )

Och igår de 2 uppdateringarna i NyAsus (Bios och Amd graphic driver)

Redigerad av Olle35
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du fått fason på datorn😀

Hoppas du slipper mer problem.

Är ju lite svårare att hjälpa till vid allvarliga problem på distans.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till som du bör kolla upp och göra för att säkerhets skull att disken/HDD är optimerad.

1. Markera Hårddisken C. Sen högerklickar du och väljer Egenskaper sen Verktyg klicka sen på Optimera.

2. När detta sen är gjort klickar du i avancerad vy och väljer Optimera resterande diskar.

Denna Optimering skall Windows göra automatiskt, men tar ej avancerad vy.

Med detta så Optimeras filerna korrekt och filerna blir mindre utspridda på Hdd.

Har man en mekanisk disk finns ej valet Optimera och kallas då Defrag istället som tar längre tid.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
19 timmar sedan, IT doktorn sade:

En sak till som du bör kolla upp och göra för att säkerhets skull att disken/HDD är optimerad.

1. Markera Hårddisken C. Sen högerklickar du och väljer Egenskaper sen Verktyg klicka sen på Optimera.

2. När detta sen är gjort klickar du i avancerad vy och väljer Optimera resterande diskar.

Denna Optimering skall Windows göra automatiskt, men tar ej avancerad vy.

Med detta så Optimeras filerna korrekt och filerna blir mindre utspridda på Hdd.

Har man en mekanisk disk finns ej valet Optimera och kallas då Defrag istället som tar längre tid.

Gjorde det nu 🙂. Den andra disken (av 3) står det optimering ej tillgänglig och datumet 12 mars så kanske gjordes vid uppdateringen i förrgår eller något. 
 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast möjligt på dem som är tillgänglig.

Tanken med detta var lite farhågor relaterat till dina problem i efterhand. Det skall skötas automatiskt varje vecka av Windows, kommer att stå så om du tittar en gång till nu.

Lycka till med datorn och hoppas du slipper mer problem.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Datorn har fungerat bra. Diock i morse när jag slog på datorn så var skärmen svart väldigt länge och själva påslagningsknappen blinkade rätt snabbt och det hände liksom inget. Jag höll sedan inne knappen ett tag och Asuskärmen blinkade till och till slut när jag höll ner knappen ett tag så starta den som vanligt och jag kom in i Windows precis son vanligt. Testade sedan att avsluta datorn som vanligt och starta igen som och nu fungerar den som vanligt. En tillfällig grej som hände?

Öppnade WhoCrashed. Det är ju dock äldre datum (12 mars) och det var väl då jag uppdaterade Bios och liknande. 

Har avslutat datorn som vanligt par ggr nu och startat och det funkar som det ska nu iaf.  

Dump1.jpg

Dump2.jpg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, IT doktorn sade:

Verkar vara ett IRQ fel=adress fel i din Processor via en drivrutin. Kan bero på att ditt ramminne ej är riktigt kompatibelt med datorn.

Ok , jag har inte bytt ut något i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Datorn är ju rätt ny, men kan även vara defekt/glapp ram-minne i hållaren. Du skulle ha fått prova att byta minnet.

Har du nån garanti kvar? 3år gäller

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ingen garanti kvar. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Uppdatera någon drivrutin? Slog på datorn idag och idag starta den som den ska och fungerar. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kommer fel sporadisk så är det som jag nämt tidigare, har du tur är det ett minne som spökar.

Är du morsk nog skulle jag i ditt fall öppna datorn och se om du har nått damm i fläktarna och även byta ut minnet.

Alt 2 Att du använder en kompressor och blåser ur alla springor du kan nå med truckluften. Blir damm på några år även i en laptop och jag själv blåser ur mina datorer 1gång per år. Utan att öppna datorerna.

AMD är ju kända för värme problem sen många år och viktigt att fläktarna fungerar korrekt.

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det  nämndes i tråden kring ssd. Drivrutin till det som behöver uppdateras? Det är om jag kör nån form av tryckluft? Kompressor? Vanligt tryckluftsflaska och blåsa på ingångarna? Har inget sådant så får isåfall köpa. Eller köpa ny dator istället.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag uppdaterade bios i tråden och skulle starta om datorn så kom ju blå skärmen fram har jag för mig och då började fläkten jobba. Tänkte bara nämna det. 🙂 

och är det 100 procent säkert det är senaste bios? 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...