Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35

Recommended Posts

Har följande dator med Windows11.

https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-7-16gb-512gb

Ibland när jag slår på datorn kommer det fram en blå skärm med texten: ”Ett problem har uppstått på enheten. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt”. 
Därrfter kommer man in i Windows som vanligt. Det har hänt 2-3 ggr tidigare. Hände idag och senast förra fredagen. 

Är det något man ska göra?

Tack på förhand. 
 


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta ut ett ram-minne ur datorn om du har dubbla minnen och testa datorn ett tag. Blir det ingen skillnad så ta bort det andra för att testa.

Kan även vara överhettnings fel, defekt, smutsig fläkt m.m.

Finns som sagt många orsaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde WhoCrashed v 7,06. 
Såg inget om extraprogram som skulle installeras. 

Tryckte sedan Analyze.

Den verkade inte hitta något fel. Se bild. 

Det står något om att konfigurera via Tools/Crash Dump. (Se bild). Lite osäker om jag vågar göra det. 
 

Körde även Minnesdiagnostest som föreslogs i tråden. Hittade inga fel. 

Datorn fungerar bra annars. Meddelandet har kommit fram par ggr. Som idag tex kom det inte fram exempelvis. 

D07AD522-D7F1-4A6D-8779-A8AF973FAE0C.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Cecilia sade:

Det är ju upp till dig om du vill att datorn ska skapa krasch-dumpar som WhoCrashed kan analysera. Tipsen om RAM-minnen är också bra :)

Om jag förstår rätt behöver jag aktivera det där. Hittar inte vart. Jag väljer menyn Tools/Tools. crash dump configuration.  

Kommer fram ruta. (Se bild). Hittar inte Startup and recovery” och det som står i rutan. 
 

FBEE032D-4238-42D3-BEA8-B05A3142D092.jpeg

99F4CA61-896F-4024-BFB1-17F9EF1156CA.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Cecilia sade:

Det här är i alla fall ett sätt att göra det.

Inställningar - System - Om
Långt ner Avancerade systeminställningar
Delen Start och återställning - Inställningar
Ställ in så här:

Skrmklipp.png.24492fc6ab5b5bc222b4e7dde1c4d6ba.png

Snällt tack, Nu har jag gjort inställning. se bild. Körde sedan med programmet igen. Se bild . 

BD5251CE-A2D7-46C6-9F54-9E6E625194E9.jpeg

1CCA3F02-984B-402D-B600-B4924537D2BB.jpeg

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WhoCrashed kan inte analysera en dumpfil som inte finns. Någon dumpfil skapas inte bara för att man aktiverar funktionen. Först när Windows haft ett fel loggas det i en dumpfil efter att funktionen aktiverats.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iallafall kört programmet WhoCrashed och gjort inställningar som föreslogs och kört det igen osv. (Se tidigare ). Har även kollat Ramminne med Minnesdiagnostik som nämndes som ej hittade något fel.

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Postad (redigerade)

Idag kom den blå skärmen fram för första gången sedan december. Det börja med att jag slog på datorn och skärm helt svart längre tid och slog av och på igen. Sedan kom blå skärm fram. Blå skärm framme länge och slog av och på igen. Blå skärm igen och står ”ett problem har uppstått på enhet du kan starta om” . Tryckte av igen för hände inget. Kommer liksom inte in i Windows. 
 

Slog på igen och står automatisk  reparation . Datorn startades inte korrekt. 
 

Jag tryckte ”starta om”på den blå skärmen och nu kom jag in som vanligt helt plötsligt. 
 

Avslutade sedan datorn på vanligt sätt och slog på datorn och kommer in som vanligt.

Ska jag göra något? 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, Cecilia sade:

Hittar WhoCrashed något?

Jag tryckte Analyze och det verkar inte så. Se bild. Den automatiska reparationen kanske hjälpte  🙂

19C16BF0-6395-418E-9913-F1A0F25D34F3.gif

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte så många år det och då borde det inte vara något problem med strömförsörjningen som kan vara felet när datorn inte vill komma igång.

Kanske SSD-problem?
SSD-tillverkare brukar ha testprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Cecilia sade:

Det var ju inte så många år det och då borde det inte vara något problem med strömförsörjningen som kan vara felet när datorn inte vill komma igång.

Kanske SSD-problem?
SSD-tillverkare brukar ha testprogram.

Ok jag har ingen aning gällande ssd och testprogram och hur man går till väga,  🙂. Inte lita på att automatiska reperationen fixat det? 
 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att gå in på din dators hemsida och kolla om det finns några nya uppdateringar, även om det finns en ny Bios som är hjärtat i en dator. Har du uppdaterat drivrutiner nån gång via Windows uppdate?

Finns många orsaker, konflikter med div program, minnesfel odyl.

Vid sådana fel du borde göra en helt ny installation av Windows?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I september uppgradera jag från Windows 10 till 11 och fick i samband med det problem att den fastna i det blå. Ni hjälpte mig i september göra helt ny ominstallation av Windows 11 istället. 

https://www.alltomwindows.se/topic/34155-får-fram-reparation-win11/

Står att jag har de senaste uppdateringarna när jag går in i Windows update iaf. Hur man uppdaterar drivrutiner i Windows update vet jag inte hur man gör. Har ej gjort. 

Det är typ december senast den blå skärmen kom fram förutom idag. Har slagit på datorn 2 ggr efter det idag utan blå skärmen. Hoppas den automatiska reparationen har fixat det?
WhoCrashed hittade ju inget. 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat din tråd lite mer nu. Ikväll Måndag 12/3 2024 vid kl:19.00 kommer en ny uppdatering via Windows update. Kolla om det blir bättre då. Kan vara nån bugg/fel från tidigare versioner.

Kolla även i Enhetshanteraren som du finner via sök skriv kontrollpanelen, gå sen till enhetshanteraren och titta om du har några utropstecken där, finns det, så fattas det en drivrutin.

Du kan även kolla drivrutiner i Windows 11 via Inställningar-Windows update-Avancerade alternativ-Valfria uppdateringar om det finns nått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Cecilia sade:

Reparationen av Windows fixar om det är fel på Windows-filer men SSD:ens testprogram testar om det är fel på SSD:n.

Kolla på sidan https://www.asus.com/se/support/download-center/ om det finns uppdateringar för din dator.

Ber om ursäkt men är det på baksidan jag ser modellnr? Tänkte så det blir exakt rätt jag gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...