Olle35 Postad December 22, 2023 Postad December 22, 2023 Har följande dator med Windows11. https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-7-16gb-512gb Ibland när jag slår på datorn kommer det fram en blå skärm med texten: ”Ett problem har uppstått på enheten. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt”. Därrfter kommer man in i Windows som vanligt. Det har hänt 2-3 ggr tidigare. Hände idag och senast förra fredagen. Är det något man ska göra? Tack på förhand. Citera
Cecilia Postad December 23, 2023 Postad December 23, 2023 Du kan se om programmet WhoCrashed kan hjälpa till att komma fram till vad som krånglar. https://www.resplendence.com/whocrashed Som alltid håll koll under installationen och avbocka eventuella extra program som vill installeras samtidigt. 2 Citera
Vinterfiskaren Postad December 23, 2023 Postad December 23, 2023 Har du provat att felkolla datorns ramminnen? Via Start, Alla appar, Verktyg för Windows, Windows Minnesdiagnostik. 1 Citera
IT doktorn Postad December 25, 2023 Postad December 25, 2023 Prova att ta ut ett ram-minne ur datorn om du har dubbla minnen och testa datorn ett tag. Blir det ingen skillnad så ta bort det andra för att testa. Kan även vara överhettnings fel, defekt, smutsig fläkt m.m. Finns som sagt många orsaker. Citera
Olle35 Postad December 27, 2023 Författare Postad December 27, 2023 (redigerade) Körde WhoCrashed v 7,06. Såg inget om extraprogram som skulle installeras. Tryckte sedan Analyze. Den verkade inte hitta något fel. Se bild. Det står något om att konfigurera via Tools/Crash Dump. (Se bild). Lite osäker om jag vågar göra det. Körde även Minnesdiagnostest som föreslogs i tråden. Hittade inga fel. Datorn fungerar bra annars. Meddelandet har kommit fram par ggr. Som idag tex kom det inte fram exempelvis. Redigerad December 27, 2023 av Olle35 Citera
Cecilia Postad December 27, 2023 Postad December 27, 2023 Det är ju upp till dig om du vill att datorn ska skapa krasch-dumpar som WhoCrashed kan analysera. Tipsen om RAM-minnen är också bra 1 Citera
Olle35 Postad December 27, 2023 Författare Postad December 27, 2023 (redigerade) 47 minuter sedan, Cecilia sade: Det är ju upp till dig om du vill att datorn ska skapa krasch-dumpar som WhoCrashed kan analysera. Tipsen om RAM-minnen är också bra Om jag förstår rätt behöver jag aktivera det där. Hittar inte vart. Jag väljer menyn Tools/Tools. crash dump configuration. Kommer fram ruta. (Se bild). Hittar inte Startup and recovery” och det som står i rutan. Redigerad December 27, 2023 av Olle35 Citera
Cecilia Postad December 27, 2023 Postad December 27, 2023 Det här är i alla fall ett sätt att göra det. Inställningar - System - Om Långt ner Avancerade systeminställningar Delen Start och återställning - Inställningar Ställ in så här: 1 Citera
Olle35 Postad December 27, 2023 Författare Postad December 27, 2023 (redigerade) 16 minuter sedan, Cecilia sade: Det här är i alla fall ett sätt att göra det. Inställningar - System - Om Långt ner Avancerade systeminställningar Delen Start och återställning - Inställningar Ställ in så här: Snällt tack, Nu har jag gjort inställning. se bild. Körde sedan med programmet igen. Se bild . Redigerad December 27, 2023 av Olle35 Citera
X-Men Postad December 27, 2023 Postad December 27, 2023 (redigerade) WhoCrashed kan inte analysera en dumpfil som inte finns. Någon dumpfil skapas inte bara för att man aktiverar funktionen. Först när Windows haft ett fel loggas det i en dumpfil efter att funktionen aktiverats. Redigerad December 27, 2023 av X-Men Rättstavning 2 Citera
Olle35 Postad December 27, 2023 Författare Postad December 27, 2023 (redigerade) Nu har jag iallafall kört programmet WhoCrashed och gjort inställningar som föreslogs och kört det igen osv. (Se tidigare ). Har även kollat Ramminne med Minnesdiagnostik som nämndes som ej hittade något fel. Redigerad December 27, 2023 av Olle35 Citera
Cecilia Postad December 27, 2023 Postad December 27, 2023 Det är bara att vänta tills blåskärm inträffar och se om WhoCrashed då kan visa något användbart. 1 Citera
Olle35 Postad December 27, 2023 Författare Postad December 27, 2023 1 minut sedan, Cecilia sade: Det är bara att vänta tills blåskärm inträffar och se om WhoCrashed då kan visa något användbart. Aha japp. Förhoppningsvis kanske den aldrig dyker upp igen 🙂. Jag återkommer hur det går oavsett. 1 Citera
Olle35 Postad Mars 12 Författare Postad Mars 12 (redigerade) Idag kom den blå skärmen fram för första gången sedan december. Det börja med att jag slog på datorn och skärm helt svart längre tid och slog av och på igen. Sedan kom blå skärm fram. Blå skärm framme länge och slog av och på igen. Blå skärm igen och står ”ett problem har uppstått på enhet du kan starta om” . Tryckte av igen för hände inget. Kommer liksom inte in i Windows. Slog på igen och står automatisk reparation . Datorn startades inte korrekt. Jag tryckte ”starta om”på den blå skärmen och nu kom jag in som vanligt helt plötsligt. Avslutade sedan datorn på vanligt sätt och slog på datorn och kommer in som vanligt. Ska jag göra något? Redigerad Mars 12 av Olle35 Citera
Olle35 Postad Mars 12 Författare Postad Mars 12 (redigerade) 9 minuter sedan, Cecilia sade: Hittar WhoCrashed något? Jag tryckte Analyze och det verkar inte så. Se bild. Den automatiska reparationen kanske hjälpte 🙂 Redigerad Mars 12 av Olle35 Citera
Cecilia Postad Mars 12 Postad Mars 12 Ja, det var antagligen den som städade bort crash-filerna. Hur gammal är datorn? Citera
Olle35 Postad Mars 12 Författare Postad Mars 12 3 minuter sedan, Cecilia sade: Ja, det var antagligen den som städade bort crash-filerna. Hur gammal är datorn? Köpte den 2020. Det är denna; https://www.inet.se/produkt/1965028/asus-vivobook-s15-m533-15-6-ryzen-7-16gb-512gb Avslutade datorn igen och starta och verkar fungera som det ska. Citera
Cecilia Postad Mars 12 Postad Mars 12 Det var ju inte så många år det och då borde det inte vara något problem med strömförsörjningen som kan vara felet när datorn inte vill komma igång. Kanske SSD-problem? SSD-tillverkare brukar ha testprogram. Citera
Olle35 Postad Mars 12 Författare Postad Mars 12 (redigerade) 13 minuter sedan, Cecilia sade: Det var ju inte så många år det och då borde det inte vara något problem med strömförsörjningen som kan vara felet när datorn inte vill komma igång. Kanske SSD-problem? SSD-tillverkare brukar ha testprogram. Ok jag har ingen aning gällande ssd och testprogram och hur man går till väga, 🙂. Inte lita på att automatiska reperationen fixat det? Redigerad Mars 12 av Olle35 Citera
IT doktorn Postad Mars 12 Postad Mars 12 Prova att gå in på din dators hemsida och kolla om det finns några nya uppdateringar, även om det finns en ny Bios som är hjärtat i en dator. Har du uppdaterat drivrutiner nån gång via Windows uppdate? Finns många orsaker, konflikter med div program, minnesfel odyl. Vid sådana fel du borde göra en helt ny installation av Windows? 1 Citera
Olle35 Postad Mars 12 Författare Postad Mars 12 (redigerade) I september uppgradera jag från Windows 10 till 11 och fick i samband med det problem att den fastna i det blå. Ni hjälpte mig i september göra helt ny ominstallation av Windows 11 istället. https://www.alltomwindows.se/topic/34155-får-fram-reparation-win11/ Står att jag har de senaste uppdateringarna när jag går in i Windows update iaf. Hur man uppdaterar drivrutiner i Windows update vet jag inte hur man gör. Har ej gjort. Det är typ december senast den blå skärmen kom fram förutom idag. Har slagit på datorn 2 ggr efter det idag utan blå skärmen. Hoppas den automatiska reparationen har fixat det? WhoCrashed hittade ju inget. Redigerad Mars 12 av Olle35 Citera
Cecilia Postad Mars 12 Postad Mars 12 Reparationen av Windows fixar om det är fel på Windows-filer men SSD:ens testprogram testar om det är fel på SSD:n. Kolla på sidan https://www.asus.com/se/support/download-center/ om det finns uppdateringar för din dator. 1 Citera
IT doktorn Postad Mars 12 Postad Mars 12 Kollat din tråd lite mer nu. Ikväll Måndag 12/3 2024 vid kl:19.00 kommer en ny uppdatering via Windows update. Kolla om det blir bättre då. Kan vara nån bugg/fel från tidigare versioner. Kolla även i Enhetshanteraren som du finner via sök skriv kontrollpanelen, gå sen till enhetshanteraren och titta om du har några utropstecken där, finns det, så fattas det en drivrutin. Du kan även kolla drivrutiner i Windows 11 via Inställningar-Windows update-Avancerade alternativ-Valfria uppdateringar om det finns nått. Citera
Olle35 Postad Mars 12 Författare Postad Mars 12 20 minuter sedan, Cecilia sade: Reparationen av Windows fixar om det är fel på Windows-filer men SSD:ens testprogram testar om det är fel på SSD:n. Kolla på sidan https://www.asus.com/se/support/download-center/ om det finns uppdateringar för din dator. Ber om ursäkt men är det på baksidan jag ser modellnr? Tänkte så det blir exakt rätt jag gör. Citera
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.