Gå till innehåll

Installation av Diskmaskin


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Man har bett om att det ska för-borras måste därför skaffa en hålsåg. Var skaffar man en sån? Dom vill att det ska finnas ett hål på 10 cm i diameter innan installatören kommer.

Sedan undrar jag hur jag ska borra för att det ska bli rätt? Tänker att man borrar från den vänstra väggen?
Men kommer lådan bredvid med sopkorg osv inte stöta emot vid stängning då?

Alt. Att man borrar genom golvet i soplåde lådan, längst in mot väggen? 

primärt är naturligtvis att ”sop” lådan går att stänga. 

IMG_3341.jpeg

IMG_3342.jpeg

IMG_3344.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är nog att man låter de två slangarna till/från diskmaskinen och elkabeln gå genom botten på diskbänksskåpet. Så länge som hålet inte är längre från väggen än nuvarande avloppsrör ska det väl gå bra att skjuta in lådan.

Du behöver också lämplig tätning för detta och på sidan https://www.stosett.se/vara-produkter/e-v-a-el-vatten-och-avlopp/ hittar du ett exempel och sånt brukar finnas på byggvaruhusen. Om nu inte installatören har en sån med sig eftersom de just vill ha ett 10 cm hål så det får du kolla upp. Det är ju viktigt att hålstorleken matchar stosens storlek.

Har du en kran som är förberedd för diskmaskin med särskild diskmaskinsavstängning?
Jag ser ingen vattenanslutning för diskmaskinen på dina bilder men den kanske döljs bakom något annat.

Tillägg: Du behöver också ett diskmaskinsunderlägg (golvskydd).

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Var skaffar man en sån?

Exempel:

https://www.bauhaus.se/halsag-craftomat-sk-100mm

https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-2000046685 + https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/hallare-till-halsag-stor--2000046689

11 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Alt. Att man borrar genom golvet i soplåde lådan, längst in mot väggen? 

Nej, då tappar du vitsen med den "läckage-plåt" du har. Eller du behöver ordna med tätning.

Borra först från diskbänksskåpet, där du kommer åt. Borra bara så pass att hålsågen kommer igenom det vita laminatet. Sedan borrar från andra hållet där det finns mer utrymme + att det blir från "rätt" håll för en högerhänt.

Om du kommer åt kan du borra i höjd så att du kommer ovanför dina återvinningslådor men avloppsröret i mitten torde sticka ut mer än 100. Dessutom behövs det "stora" hålet á 100 för att man ska få igenom klumpen med magnetventilen.

image.thumb.png.17f11ce1751b63e05fec5f9c767185b6.png

 

Tillägg: En reservation. Man kan behöva kontrollera hur djup diskmaskinen är, om det finns risk att den inte går att skjuta hela vägen in om det är en slang á 30 mm bakom.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att vi svarat olika!

OM du borrar genom golvet: Är det en tunn aluminiumplåt som ligger där? Om så är fallet finns risk att hålsågen kommer att skrynkla ihop plåten om du borrar rakt igenom. Tjockare aluminium torde funka. Är det en rostfri plåt behöver du använda en mycket bättre/dyrare hålsåg.

Tillägg: Nä, den behövde visst inte bli så mycket dyrare: https://www.bauhaus.se/halsag-fresh-o108mm#go-to-description + https://www.bauhaus.se/chuck-fresh-till-halsag

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ser att vi svarat olika!

:) Både nu (20 år gammalt kök) och i äldre kök vi haft så har diskmaskinsslangarna gått igenom stommens sida men på alla köksbilder jag har sett de senaste åren inklusive de från Säker vatten har de gått igenom stommens botten. Jag vet inte vad orsaken är men har noterat att det har skett en förändring.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig två anledningar där den ena är just det med utrymmet bakom. Underifrån finns det alltid plats för slangarna.

Den andra anledningen är (kanske) om det läcker lite vid en anslutning. De vattendropparna följer slangen utvändigt. Slangen ligger an mot det borrade hålet i spånskivorna. Vattendroppen kliver av slangen och in i spånskivan som ju i princip är en stor torr svamp.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Det vanliga är nog att man låter de två slangarna till/från diskmaskinen och elkabeln gå genom botten på diskbänksskåpet. Så länge som hålet inte är längre från väggen än nuvarande avloppsrör ska det väl gå bra att skjuta in lådan.

Du behöver också lämplig tätning för detta och på sidan https://www.stosett.se/vara-produkter/e-v-a-el-vatten-och-avlopp/ hittar du ett exempel och sånt brukar finnas på byggvaruhusen. Om nu inte installatören har en sån med sig eftersom de just vill ha ett 10 cm hål så det får du kolla upp. Det är ju viktigt att hålstorleken matchar stosens storlek.

Har du en kran som är förberedd för diskmaskin med särskild diskmaskinsavstängning?
Jag ser ingen vattenanslutning för diskmaskinen på dina bilder men den kanske döljs bakom något annat.

Tillägg: Du behöver också ett diskmaskinsunderlägg (golvskydd).

Så här ser det ut inunder, är det inte en diskmaskins anslutning? Eller är det nått installatören tar hand om? 
Golvskydd inköpt. Blev denna maskin:

Köpt maskin

IMG_3344.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mikael63 sade:

Kan tänka mig två anledningar där den ena är just det med utrymmet bakom. Underifrån finns det alltid plats för slangarna.

Den andra anledningen är (kanske) om det läcker lite vid en anslutning. De vattendropparna följer slangen utvändigt. Slangen ligger an mot det borrade hålet i spånskivorna. Vattendroppen kliver av slangen och in i spånskivan som ju i princip är en stor torr svamp.

Så din uppfattning är genom golvet i stommen? Med en special borr som tar aluminiumet? Fast det känns enklare på nått vis från sidan? 
maskinen:

Ny maskin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ser två möjligheter för att ansluta avlopp men inget för att ansluta vatten.

Är det en rörmokare som installerar är det inget problem.

Ja dom skickar en installatör. Med en uppmaning att fixa detta före:

Installation

Men vet ju inte om det är en rörmokare? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det två eller tre anslutningar till blandaren?
Omöjligt att se om det finns en frihängande anslutning bakom högra diskhons avlopp.

Finns det en avstängning till diskmaskinen på blandaren, alltså ovanför diskbänken?

Om inte behöver du en elektronisk avstängning typ Ikea Knycklan men en installatör via en butik kopplar nog inte in något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Ja dom skickar en installatör. Med en uppmaning att fixa detta före:

Installation

 

En sån installatör är inte en utbildad rörmokare. Som det står:
"Våra installatörer är erfarna och certifierade, men de är inte elektriker eller VVS-montörer."

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står också:

Citat

Vattentilloppet ska ha en utvändig gänga på ½ eller ¾ tumm. (motsvarar ca 13 eller 19 mm.) Ledningar monteras bara i en existerande samlingsdosa. Det ska vara lätt att öppna och stänga för vattnet på en kran nära platsen där installationen ska utföras och det ska vara ett stabilt och regulerbart avlopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluminium tar vilken borr som helst, åtminstone en gång 😉

Om jag skulle borra genom "golvet", om det nu är något golv och inte bara en öppning täckt med plåten, skulle jag ta bort plåten och borra. Sedan skära upp plåten med en gammal morakniv, när plåten åter är på plats.

59 minuter sedan, Cecilia sade:

Finns det två eller tre anslutningar till blandaren?

Har försökt kolla bilder i de andra trådarna men ser inte riktigt (ser bara med ett öga just nu efter en operation).

Kan du @Dag Erlandsson ta en bild på din blandare, uppifrån vid hoarna? Finns där en liten "ratt" i framkant?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Aluminium tar vilken borr som helst, åtminstone en gång 😉

Om jag skulle borra genom "golvet", om det nu är något golv och inte bara en öppning täckt med plåten, skulle jag ta bort plåten och borra. Sedan skära upp plåten med en gammal morakniv, när plåten åter är på plats.

Har försökt kolla bilder i de andra trådarna men ser inte riktigt (ser bara med ett öga just nu efter en operation).

Kan du @Dag Erlandsson ta en bild på din blandare, uppifrån vid hoarna? Finns där en liten "ratt" i framkant?

 

IMG_3348.jpeg

IMG_3349.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...