Gå till innehåll

Installation av Diskmaskin


Dag Erlandsson

Recommended Posts

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Aluminium tar vilken borr som helst, åtminstone en gång 😉

Om jag skulle borra genom "golvet", om det nu är något golv och inte bara en öppning täckt med plåten, skulle jag ta bort plåten och borra. Sedan skära upp plåten med en gammal morakniv, när plåten åter är på plats.

Har försökt kolla bilder i de andra trådarna men ser inte riktigt (ser bara med ett öga just nu efter en operation).

Kan du @Dag Erlandsson ta en bild på din blandare, uppifrån vid hoarna? Finns där en liten "ratt" i framkant?

Plåten går inte att ta bort då det är rör som går ned i den. Det är en skiva inunder. 
Men om jag gör som du sagt, borrar rakt ned - och att botten verkligen tar aluminium, kan du markera var exakt jag ska borra. 

IMG_3359.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att inget rör svänger till höger under plåten skulle jag ha borrat så här:

image.png.cb9e4577e64a8dd9e526e2edb61deb33.png

Observera att diametern måste stämma med den tätning du väljer och det måste finnas plats för tätningens krage mot bakre väggen.

En hålsåg för trä kan ha för grov tandning så att den river i aluminiumplåten. Beror ju också på om du kan borra med steglös hastighet.

 

Tillägg:

https://tollco.se/wp-content/uploads/2022/07/sealingkit-installaton-diaflex-47073001.pdf

Redigerad av Mikael63
PDF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Mikael63 sade:

Under förutsättning att inget rör svänger till höger under plåten skulle jag ha borrat så här:

image.png.cb9e4577e64a8dd9e526e2edb61deb33.png

Observera att diametern måste stämma med den tätning du väljer och det måste finnas plats för tätningens krage mot bakre väggen.

En hålsåg för trä kan ha för grov tandning så att den river i aluminiumplåten. Beror ju också på om du kan borra med steglös hastighet.

 

Tillägg:

https://tollco.se/wp-content/uploads/2022/07/sealingkit-installaton-diaflex-47073001.pdf

Tack tror att jag förstår.
 

Men var kan jag köpa en exakt i mm hålsåg. Kan man köpa sealing-kit som du visar, på samma ställe som borren? Att jag helt enkelt refererar till dina mått?  Antar att man köper krage tillsammans med allt? 

Jag kommer vara tvungen att borra genom aluminiumet. finns det då en lämpligare borr än trä? Jag kan både sänka och höja hastigheten på borr (en Hitachi). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Mikael63 sade:

Under förutsättning att inget rör svänger till höger under plåten skulle jag ha borrat så här:

Butiken har ju skrivit att det ska vara minst 100 mm hål. Tror du att det kan vara för att den där klumpen Aquastop ska gå igenom?
I så fall är det kanske bäst att trots allt göra hål genom sidan eftersom Diaflex-tätningen bara är 86 mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Cecilia sade:

Butiken har ju skrivit att det ska vara minst 100 mm hål. Tror du att det kan vara för att den där klumpen Aquastop ska gå igenom?
I så fall är det kanske bäst att trots allt göra hål genom sidan eftersom Diaflex-tätningen bara är 86 mm.

Men om det är så, är det då så nödvändigt att ha diaflex tätning? Kanske att det finns nått alternativ? Även om installatör ”kräver” 10 Cm vad gör det i det stora hela för skillnad? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt försäkringsbolag kommer att ogilla att du inte har någon tätning mot skåpbotten om du gör ett hål i botten eftersom det kan leda till att droppar som rinner längs rören rinner ner på golvet under skåpet och orsakar en vattenskada. Det leder till sänkt eller utebliven ersättning. Du kan ringa ditt försäkringsbolag och prata om vad de tycker att du ska göra när hålet måste vara så stort.

Om installatören anser att det inte går att montera dit slangarna därför att hålet är för litet enligt hen så kommer inte installatören att installera diskmaskinen men du får fortfarande betala för det eftersom du har beställt den tjänsten och inte uppfyller villkoren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Cecilia sade:

Ditt försäkringsbolag kommer att ogilla att du inte har någon tätning mot skåpbotten om du gör ett hål i botten eftersom det kan leda till att droppar som rinner längs rören rinner ner på golvet under skåpet och orsakar en vattenskada. Det leder till sänkt eller utebliven ersättning. Du kan ringa ditt försäkringsbolag och prata om vad de tycker att du ska göra när hålet måste vara så stort.

Om installatören anser att det inte går att montera dit slangarna därför att hålet är för litet enligt hen så kommer inte installatören att installera diskmaskinen men du får fortfarande betala för det eftersom du har beställt den tjänsten och inte uppfyller villkoren.

Då ringer jag och kollar både med installatören och försäkringsbolaget på tisdag. Men behövs samma tätning om man sätter hålet i skåpets vägg? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Cecilia sade:

Nej, men det kan vara bra att skydda snittytan med t.ex. silikon eftersom det är vattentätt.

Men då känns det enklare. Jag gör ett hål på 10 Cm i skåpets vägg. Installatören får sätta in slangar/sladd och därefter tätar jag med silikon?

Men nu kom jag på en annan sak, bredden på maskinen är ju 59,8, dvs. det är på håret att den går in. Kommer inte sladd/slangarna ta nån mm på bredden då? 
 

Eller före kanske blir bäst? Så sätter jag hålet där Mikael markerade på bilden. 

IMG_3363.png

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Cecilia sade:

Det var ju det Mikael63 skrev förut, du måste kolla att det finns plats för slangarna (3 cm) bakom diskmaskinen. Troligen är ju inte diskmaskinen lika djup överallt men jag vet ju inte på vilken höjd som den är grundare.

Djup golvet från väggen sett (se bild):
Till sockeln nedtill 50 Cm
Till bänkskivans kant 61 Cm

Maskinens djup 573 mm

IMG_3366.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Cecilia sade:

Du behöver alltså kolla upp om diskmaskinen har en plan baksida eller om om den är indragen på något ställe.

Då förstår jag. Kollar upp det och återkommer. Tack igen. Har en ritning men skall även be om mått och bild innan den kommer. 

IMG_3367.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror mig funnit installationsinstruktionen.

Har nu den som har blivit anlitad att göra installationen gett utförliga instruktioner skriftligt var förberett hål ska vara så borde Dag Erlandsson gå säker ur en tvist?

https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/diskmaskin/inbyggd-diskmaskin/underbyggda-diskmaskiner/underbyggd-diskmaskin-60-cm/SN43HW39VS#/Tabs=section-manuals/Togglebox=accessories/Togglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/

 

9001358804_E_page-0001.jpg

9001358804_E_page-0002.jpg

Redigerad av Thirteen
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott nytt år & God fortsättning! 

Har en annan fråga som också har med installationen att göra. Som ni ser på bilderna så är anslutning förberedd. Men utifrån det, är det nånting där som måste öppnas/sågas eller är allt helt förberett, för att koppla in? 

IMG_3376.jpeg

IMG_3375.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

Det är nog meningen att installatören har med sig det som behövs för att öppna upp och ansluta till avloppsrören respektive till vattnet från blandaren. Det är rätt standardiserat hur det ser ut.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 timmar sedan, Cecilia sade:

Så slangarna behöver komma in från sidan under 89 mm höjd om du ska vara säker på att slangarna inte ställer till med problem.

Så då blir det sidan och inte borra botten?
Men eftersom jag är en amatör - kan man besvära om en markering, eller kan jag använda Mikaels tidigare markering? Det blir ju isåfall från vänster sida? När du skriver under 89 mm höjd, är det då räknat från under diskbänkens ”golv” (aluminium delen) i skåpet? 

IMG_3363.png

IMG_3366.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskmaskinen ska stå på golvet. 

Om du mäter från golvet och 89 mm upp så har du övre kanten på hålet.

Då märker du att du inte når upp till skåpstommen.

Alltså behöver du borra i botten på skåpet till vänster om diskmaskinen.

Storlek på hålsåg måste anpassas efter den tätning du väljer och du får inte borra för nära bakstycket eller väggen. Tätningens krage måste få plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 minuter sedan, Mikael63 sade:

Diskmaskinen ska stå på golvet. 

Om du mäter från golvet och 89 mm upp så har du övre kanten på hålet.

Då märker du att du inte når upp till skåpstommen.

Alltså behöver du borra i botten på skåpet till vänster om diskmaskinen.

Storlek på hålsåg måste anpassas efter den tätning du väljer och du får inte borra för nära bakstycket eller väggen. Tätningens krage måste få plats.

 

Tack då förstår jag.
 

Så om jag åker och köper den där pucken och en lämplig borr (som även tar aluminium) så är det klart? Kommer ej att använda installatören som erbjöds. Har en annan som kan. Men då tar jag dom mått du angivet tidigare för borr och tätnings puck? Men tänker nu att den puck du rekommenderade Hålsåg är ju 108 mm. Primärt är ju att hålet blir kompatibelt med pucken. Finns det en puck och hålsåg som blir ”kompatibla” / åker och köper idag 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Den andra installatören har kanske ALLT som behövs? Alltså hålsåg och tätning. 

Jag kanske kommer ihåg fel men jag tror att det stod i anvisningarna från butiken att det skulle finnas ett hål som var tillräckligt stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...