Gå till innehåll

Uppgradera från W7 eller nyinstallation?


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Bakgrund, i den mån det är relevant(?):

Har två gamla bärbara datorer "till övers". Den ena har jag förutom Linux installerat Windows 10 på. https://www.alltomwindows.se/topic/32272-linux-mint/?page=6#comment-248339

Den andra har jag förutom Linux installerat Windows 7 på, enbart som kuriosa. https://www.alltomwindows.se/topic/34650-klona-en-större-disk-till-en-mindre/?page=2#comment-248669

Nu har det uppstått ett behov av att kunna använda Windows för en viss mjukvara som tidigare har fungerat lika bra i Linux, men som inte längre gör det. Eller kanske inte just behov men åtminstone ett användningsområde.
I Windows 10 fungerar mjukvaran men den datorn är lite "sliten" och fungerar som testdator. Kan hända att den sopas ren vid nya tester.

I Windows 7 som finns på en för ändamålet lämpligare dator och som jag har för avsikt att sätta in en SSD-disk i har jag inte fått igång mjukvaran. Det bråkas om en DLL och den tycks tillhöra ett "runtimebibliotek" som jag har installerat den senaste versionen av men det hjälper inte. Samma bibliotek efterfrågades även av programmet Winpinator och det fungerar nu.
Funderar där på att köra med Windows 10 i stället, kanske mer nytta av den än W7.

Nu står jag som åsnan mellan flera hötappar.

Uppgradera till Windows 10 nu, om det ens går(?), hoppas på att kloning till SSD fungerar vid ett senare tillfälle.
Nyinstallera Windows 10 nu, hoppas på att kloning till SSD fungerar vid ett senare tillfälle.
Vänta tills SSD finns och installera W10 på den.
Att vänta tills SSD finns, klona, uppgradera till W10, om det nu ens går(?) eller installera W10 nu och sedan installera W10 på nytt på SSD,n känns som onödigt med tid/jobb.

Jag ska göra ett nytt försök med den saknade DLL,en men lite moraliskt stöd hur jag bör gå vidare vore fint 😉
Kan man ens uppgradera från W7 till W10? Det är en jäkla massa uppdateringar som pågår nu, en del misslyckades och så börjas det om osv...

Tillägg: Det är en OEM-licens för W7

Redigerad av Mikael63
OEM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall kunna uppdatera Windows 7 till Windows 10. Det går sannolikt inte via Windows Update. Hämtar du Windows 10 från Microsofts hemsida och kör Windows 10-installation medan datorn är igång i Windows 7 skall det gå. Jag gjorde detta så sent som i somras 2023. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Eller kanske beror det på AI? Att det någonstans finns lagrad info att jag är Microsoft-fientlig och därför inte låter mig installera?

Win10_22H2_Swedish_x64v1 gick inte att installera - hittar ingen partition eller kan inte skapa någon. Detta trots att jag pekat på den partitionen där W7 fanns och att jag även tagit bort den och skapat en ny.

Den Windowsinstallation (Windows 10 Home 1909 32-bitar) jag hade sedan tidigare hade inga problem med att påbörja installationen på den partitionen.

Tillägg: installerad och programmet jag ville köra fungerar som förväntat.

 

Redigerad av Mikael63
Löst
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Då klagas det på att produktnyckeln inte är giltig.

Jag utgår från att produktnyckeln för Windows 7 är giltig. 

Gå in på denna länk och hämta programmet:

https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool
 

När du hämtat programmet väljer du att hämta Windows 10 version (build) 1809. Det är en äldre version som fortfarande tillåter uppgradering av Windows 7.

Kör denna version och uppgradera Windows 7. När det är klart kan du köra den senaste (vilket du nog hämtade) och uppgradera till senaste versionen.
Något omständligt men det skall fungera denna vägen, om licensnyckeln är geniun.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju redan installerat 1909 så det hela har löst sig. Produktnyckeln är inget jag fyllde i för W7. Det var originalskivan från Fujitsu som användes. När jag skulle aktivera den, i W7, fick jag besked att den var ogiltig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nu har jag ju redan installerat 1909 så det hela har löst sig. Produktnyckeln är inget jag fyllde i för W7. Det var originalskivan från Fujitsu som användes. När jag skulle aktivera den, i W7, fick jag besked att den var ogiltig.

Om du använt originalskiva för Windows 7, där licensnyckeln är inbakad i, är kravet många gånger att det görs på den modellen som skivan är avsedd för.



image.jpeg.a304fbbcb35b3de277751008649dc4bb.jpeg

Produktnumret nere till höger är delvis kopplat till fabrikören av datorn.

Numret under streckkoden är också delvis kopplat till fabrikören av datorn. I originalinstallationsmediat finns det filer som måste stämma med hårdvaran i den produkt som används för installationen. Om de inte överensstämmer kommer licensnyckeln för Windows 7 inte att accepteras som legitim då den används på en annan produkt.

Kul att du löst problemet. 👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej, jag har två bärbara Fujitsu, några år i skillnad. Skivan var kanske för den andra då.

Tillägg: När man uppdaterar märker man skillnad mellan Windows och Linux...
En uppdatering i Windows kan ju ta 8x längre tid än att installera om hela operativet i Linux...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar fram licensnyckeln från originalskivan, om licensen ligger inbakad i den, kan du använda den helt legalt genom att använda en Microsoft-original istället. Nackdelen blir att alla drivrutiner måste hämtas och installeras manuellt.

På en märkesdator sitter det en etikett på datorn (bärbara vanligtvis undertill) med en licensnyckel. Med originalfilerna från Microsoft går det att använda den licensnyckeln för installationen också. Även då måste drivrutinerna hämtas och installeras manuellt.

Det går även att komma åt drivrutinerna ibland från originalskivan om filen "install.wim" packas upp. Där brukar det finnas en mapp med drivrutinerna. 
 

När jag installerar Windows 10/11 på min huvuddator tar det 5-6 minuter så är det klart. Det beror sjävklart på CPUn, som är en Intel Core i9-10900K.
När jag gör samma sak på min gamla HP-dator, bärbar, tar det 30-35 minuter. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah! Ja på den etiketten står det annat än vad jag fick ut från installationen.

installationen tog inte särskilt lång tid men alla uppdateringar tar flera timmar på sig och extra drygt eftersom det krävs omstarter innan alla uppdateringar är på plats.

Okej, det tar ju lite tid med uppdateringarna i Mint också. På samma hårdvara hade jag 44 st uppdateringar som väntade och att hämta och installera dessa tog hela nio minuter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensen som finns i installationen på en märkesdator med Windows 7 är en multilicens. Alla datorer av samma fabrikat och modell har samma licensnyckel i installationen. För att Windows skall vara legal för just den datorn medföljer en licensnyckel i klartext och den är fäst någonstans på datorns utsida. På så sätt blir den installerade Windows 7-versionen legal.

Med införandet av Windows 8 började märkesdatorer få sin licens inbakad i BIOS. Då började den också bli unik för varje enskild dator.

Om du installerat Windows 10 version 1909 skulle jag uppdatera Windows 10 direkt till senaste versionen istället för att köra in alla uppdateringar för 1909. När det väl är klart är det sannolikt att det kommer ett meddelande om att det finns en nyare version av Windows 10. Då skall den in och de uppdateringar som hör till den versionen. 
Det går snabbare att få färdigt installationen av Windows 10, om 1909 är den som blev installerad, genom att hoppa över alla uppdateringar och gå direkt till nästa version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tror det mesta är på plats nu. Oavsett inget jag hade behövt då den mjukvara jag ville köra fungerade direkt i 1909.

Det är en mjukvara för två av mina "billiga" makrotangentbord.

Eller vetef$$n vad det räknas som egentligen för den öppnar en port och sedan drar den igång webbläsaren och där kan jag då hantera tangentborden. Finns för Windows, Linux och MacOS. En enda fil.

Man kan även/också, utan denna mjukvara, starta webbläsaren och "surfa in" ungefär som man kan göra med en router utan att känna till dess adress, typ routerlogin.com.
Via den vägen kan man göra nästan samma saker men inte ta backup, vilket var anledningen till "behovet" och man kan inte heller spela in makron.

Jag har ju per automatik tillgång till Windows 10 via min jobbardator men ville ha ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-20 at 11:37, Mikael63 sade:

som tidigare har fungerat lika bra i Linux, men som inte längre gör det.

Uhm... nu när jag har ett alternativ testade jag på nytt och nu lirar det ju igen, i Linux..

🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...