Gå till innehåll

Klona en större disk till en mindre?


Recommended Posts

10 timmar sedan, X-Men sade:

En kloning sektor för sektor är inte lämplig när måldisken är mindre än källdisken. Kloningen kommer att sakna sektorer på måldisken, som finns på källdisken. De sektorer som saknas tror jag inte du kan styra över.

Sant, men nu när jag testar och inte har en mindre SSD som mål utan en större HDD borde det gå.

On 2024-01-10 at 15:09, ChristerE sade:

Jag använder Acronis True Image och startar från bootbart media, dels för att slippa ha Windows igång vid avbildningen men är bra att ha sådan klar för enklare återställning. Detta oavsett utbytt disk eller endast återställning av kraschat OS.

Ja, att nyttja bootbart media gillar jag med då det blir plattformsoberoende. Acronis Home 2010 och där alternativet "Full" samt med valen "Manual" och "As is" fällande partitioner fungerar så långt att kloningen utförs men den kunde inte hantera inställningarna i Grub. Grub laddas men datorn bootar direkt om. Efter att ha fixat Grub med hjälp av Rescatux kan jag starta och använda LMDE 6. För XP blir det samma sak och jag hinner faktiskt se att det blir en blå skärm innan datorn startar om.

Just nu pågår motsvarande körning med Clonezilla och där med alternativet att kontrollera filsystemet innan kloning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Du testar mot en större disk för tillfället. Då skall sektor för sektor fungera. 
Jag tycker det är märkligt att en kloning av disken inte fungerar. Det borde fungera då måldisken skall bli en identisk kopia av källdisken. 
Fortsätter följa tråden med intresse. Kommer jag på något som kan vara användbart återkommer jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Mikael63 sade:

Just nu pågår motsvarande körning med Clonezilla och där med alternativet att kontrollera filsystemet innan kloning.

Clonezilla klarade givetvis av att återställa Grub. LMDE går att starta men med XP blir det samma sak, BSOD/omstart, även om man väljer felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. det är en och samma fysiska disk jag använder som mål. En gammal sådan och som har 80 trasiga sektorer. Kan det vara så att en sådan "sector by sector" inte tar hänsyn till om en sektor i måldisken är skadad?

Om jag kör en felökning av filsystemet (partitionen med XP) så hittas inga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, Mikael63 sade:

Hmm.. det är en och samma fysiska disk jag använder som mål. En gammal sådan och som har 80 trasiga sektorer. Kan det vara så att en sådan "sector by sector" inte tar hänsyn till om en sektor i måldisken är skadad?

Svar, ja!

Redigerad av X-Men
Förtydligade svaret
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-09 at 21:47, Mikael63 sade:

Halvan med XP behövs inte heller, finns bara som kuriosa

Kuriosa ja... när jag letade efter en skiva med XP för att om möjligt kunna reparera hittade jag de originalskivor som medföljde just denna dator, en Fujitsu. Det är Windows 7 Pro SP1 på dessa och det kändes då mer relevant (i så fall..) att ha den installerad på denna dator.

Det innebär att det inte längre går att hitta lösning för det som denna tråd handlade om i början och då inte heller få veta orsaken.

Dock kommer jag att testa att klona på nytt, även då initialt till den andra större HDD,n som jag "labbar" med. (den med 80 skadade sektorer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En tanke som slog mig i går och som gnager lite...

När jag storleksändrade en partition gjorde jag det på den där Linux ligger. När jag startade upp datorn igen kollade jag att Linux startade vilket den gjorde. Jag minns inte om jag även testade att starta Windows efter det. Kan det ha blivit så att Windows XP inte gillade att disken blev annorlunda? Linuxpartitionen var formaterad som Ext4 och det kan väl inte XP ens läsa?

OM det nu var så att det var, eller blev, knas med Windows på källdisken är det ju naturligt att felet följde med vid kloning.

I förlängningen skulle det ha kunnat innebära att samma (ev.) fel skulle uppstå om kloningsprogrammet gör en sådan ändring?

Ska testa att ändra tillbaka storleken för att se om W7 ogillar det.
Tillägg: Det gick bra, W7 och LMDE 6 startar upp som de ska.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en skiva med Windows 7 SP1. Jag föreslår att du hämtar Windows 7 Rollup (även felaktigt kallad SP2 och SP3 för Windows 7) från Microsofts sida Update Catalog (jo, den finns fortfarande att hämta där). Har du möjlighet till att integrera uppdateringen i din Windows 7-installation slipper du köra uppdateringen separat.

Du hämtar den här:

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB3125574

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7-versionen du har kan kräva en eller två andra uppdateringar först för att Rollup kan installeras. Du kan hämta de två uppdateringarna här:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/april-2015-servicing-stack-update-for-windows-7-and-windows-server-2008-r2-437ee749-51e0-6265-be9e-73fbd115d315
 

Du väljer om det skall vara 32- eller 64-bitarsversionerna. 
När de två uppdateringarna är installerade startar du om datorn och nu skall Rollup gå att installeras.

 

 

För att få tillgång till alla Windows 7-versionerna måste du först kopiera skivans innehåll till en disk. Öppna mappen "Sources". 
I den mappen finns en fil som heter "ei.cfg". Du kan ta bort den filen eller byta namn på den. När det är gjort är Windows-installationsfilerna öppna för alla Windows 7-versionerna.

Om du öppnar filen "ei.cfg" med Anteckningar eller Notepad kan du redigera filen. Du ändrar versionen du vill att installationsfilerna skall använda. På så sätt kan du på egen hand lätt skapa en Windows 7-installationsmedia för Starter, Basic, Home Premium, Professional samt Ultimate. Licensen du har för Professional fungerar bara för Professional. 
Väljer du att ta bort filen "ei.cfg" och inte har en licensnyckel för Windows i BIOS, får du en meny vid installationsstarten där du kan välja vilken version du vill installera.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-10 at 15:09, ChristerE sade:

Tar alltid med systempartitionen (eller motsvarande beroende på BIOS/UEFI, m m) tillsammans med partionen för OS:et och då bör det fungera oavsett vilka operativsystem och eventuellt multibootsystem som finns på disken (rätta mig om jag har fel).

image.png.6d73377317e45ba77c9392a836324fc3.png

On 2024-01-12 at 17:41, X-Men sade:

Det är sannolikt något fel på startsektorerna för Windows XP.

On 2024-01-12 at 18:40, Mikael63 sade:

Tror inte det. Dels är det Grub som hanterar boot av datorn.
...
Med Rescatux kan jag förutom att återinstallera Grub även fixa Windows/MBR.

Med risk för att det finns missförstånd och fel i inlägget så postar jag det ifall det finns något intressant att hitta där.

Har inte full koll på alla inlägg i tråden men det skrivs bl a om att ändrad storlek och flyttning av partitioner skulle kunna innebära problem vid kloning (om jag minns rätt). Tycker inte det borde vara det, som väl också X-Man skrivit? Separata program, och funktioner i OS, för hantering av partioner hanterar sådant utan efterföljande boot-problem och det vore konstigt om inte program för kloning och backup & restore av imagefiler också gör det.

I mitt förra inlägg skrev jag om systempartitionen, EFI (på GPT-diskar), men tänkte inte på MBR och GPT som innehåller information om partitionerna, om var de finns, m m. 

Vid datorstart lämnar BIOS/UEFI över till något startbart media (disk, m m). För MBR-diskar till MBR som pekar vidare till en partition med OS, eller en funktion för multiboot. För GPT-diskar till EFI-partitionen, som också hanterar multiboot (om jag fattat rätt).

Vid kloning, eller med imagefiler för backup och sen restore, så behöver också MBR/GPT hanteras. Acronis True Image (som jag använder) tar automatiskt med MBR för imagefiler, även en "MBR-variant" för GPT-diskar (vid kloning är det väl en självklarhet). Vid restore av imagefiler får man välja om "Track 0" (MBR) också ska tas med, så även på GPT-diskar (finns tillfällen då befintlig MBR bör behållas). Ser inget om restore av GPT (för GPT-diskar då).
 

"The traditional method of doing this was known as MBR (Master Boot Record) in which a table at the start of the disk defines where on the disk each partition resides."
...
"The MBR is located at the end of the first sector of a disk. The remainder of that sector contains a bootstrap program which the BIOS loads and executes as the first stage of the boot process."
...
"GPT reserves the first sector of a disk for a "protective MBR" so that programs which only understand MBR don't think the disk is unformatted and corrupt it."
...
"In order to work with UEFI, one of the partitions on a GPT disk must be a special system partition known as the ESP (EFI System Partition). UEFI can recognise this, understand a FAT file system on it, and find the files on it required for booting the computer."
...
"A computer equipped with UEFI will by default boot using the information provided in the system partition but it also has the capability to boot a legacy MBR disk ..."

UEFI and GPT - Restarters Wiki

 

On 2024-01-12 at 09:36, Mikael63 sade:

Nu har jag kört en kloning "sector by sector" ...

Se följande rubriker/avsnitt.
When to Clone Sector by Sector
When Not Cloning HDD Sector by Sector

How to Do Sector by Sector Cloning with MiniTool Software


"You can change this default method by turning on the sector-by-sector mode. In this case, Acronis 
True Image 2019 copies all hard disk sectors, and not only those that contain data."

Se följande avsnitt på sidan 30, där det ovan citerade också finns.
What does a disk/partition backup contain?
What is excluded from disk backups?

Acronis True Image 2019

 

Något att också tänka på är att "Snabb start" i Windows kan ställa till problem vid hantering av imagefiler, och även vid kloning antar jag, men kanske okej vid användning av "sector-by-sector". 
Acronis True Image och funktionen "Snabb start" i Windows - Windows 10 - Eforum (idg.se)


Några fler länkar.
Det händer när du startar din dator (sweclockers.com)
Master Boot Record (MBR) vs. GUID Partition Table (GPT) - Spiceworks
Master boot record - Wikipedia
GUID Partition Table - Wikipedia
Dual boot with Windows - ArchWiki (archlinux.org)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Windows 7-versionen du har kan kräva en eller två andra uppdateringar först för att Rollup kan installeras. Du kan hämta de två uppdateringarna här:

https://support.microsoft.com/en-us/topic/april-2015-servicing-stack-update-for-windows-7-and-windows-server-2008-r2-437ee749-51e0-6265-be9e-73fbd115d315
 

Du väljer om det skall vara 32- eller 64-bitarsversionerna. 
När de två uppdateringarna är installerade startar du om datorn och nu skall Rollup gå att installeras.

 

 

För att få tillgång till alla Windows 7-versionerna måste du först kopiera skivans innehåll till en disk. Öppna mappen "Sources". 
I den mappen finns en fil som heter "ei.cfg". Du kan ta bort den filen eller byta namn på den. När det är gjort är Windows-installationsfilerna öppna för alla Windows 7-versionerna.

Om du öppnar filen "ei.cfg" med Anteckningar eller Notepad kan du redigera filen. Du ändrar versionen du vill att installationsfilerna skall använda. På så sätt kan du på egen hand lätt skapa en Windows 7-installationsmedia för Starter, Basic, Home Premium, Professional samt Ultimate. Licensen du har för Professional fungerar bara för Professional. 
Väljer du att ta bort filen "ei.cfg" och inte har en licensnyckel för Windows i BIOS, får du en meny vid installationsstarten där du kan välja vilken version du vill installera.

Tack men jag låter allt vara som det är, ser ingen anledning till ytterligare meckande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gjorde om proceduren. Eller påbörjade, det är 1 dag och fem timmar kvar tydligen...

Denna gång använde jag en annan bärbar dator där det är enkelt att skifta diskar. Även denna gång finns Windows, fast nu W10, parallellt med Linux, nu med Mint 21.3. Fortfarande gäller att källdisken är mindre än måldisken då jag inte ännu har skaffat den rätta måldisken (som kommer att vara mindre än källdisken)

Använder Acronis True Image Home 2010 och där alternativet "Full" och därefter "Automatic".

On 2024-01-14 at 16:05, ChristerE sade:

Vid kloning, eller med imagefiler för backup och sen restore, så behöver också MBR/GPT hanteras. Acronis True Image (som jag använder) tar automatiskt med MBR för imagefiler, även en "MBR-variant" för GPT-diskar (vid kloning är det väl en självklarhet).

Nja. Acronis meddelar följande:

image.thumb.png.47edf778ce689af05c72872db0793975.png

Man behöver alltså fixa detta i efterhand, så som jag gjort alla gånger förutom när jag använt Clonezilla som fixar detta på egen hand.

Tillägg en timma senare: Avbröt proceduren då det skulle vara 22 timmar kvar.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med Clonezilla. Fick meddelande att Windowspartitionen inte kunde kopieras, någon filkontroll eller liknade var schemalagd, men den gjorde visst det ändå. När jag sedan startar på den disken påbörjas "Förbereder automatisk reparation" men den lyckas inte.
När jag kollar källdisken var det någon uppdatering som hade skett och som inte var färdigkonfigurerad. ("Fast start" är avstängt) Testade på nytt men då endast den partitionen men meddelande igen.

Med Rescuezilla (Svenska går att välja som språk) gick det bättre. Efter 31,5 minuter var det klart och man kan starta upp Windows 10 (och även Linux Mint) på den klonade disken. Någon handpåläggning för att det skulle gå att boota med den disken behövdes inte heller. Jag gjorde inga speciella val utan angav bara källdisk och måldisk.
Den klonade disken har därför lika stora partitioner som källdisken. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att Windows XP är mer ogillande till att bli behandlad på det sätt som kloning innebär. Kul att läsa att det gått bra med Windows 10.

Acronis 2010 kanske saknar stöd för att hantera Linux, vilket är något underligt. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en D12D På bot uppen.

I så fall starta om datorn tryck F2 gå sedan till Välj Bot välj då D12D som nummer 1, flytta upp den med hjälp av pilarna, tryck sedan spara och Elit, , datorn startar om tryck då ner D12D, välj där sedan reparera hårddisk utan att förlora data.

Det lagar kluster, eller flyttar dom längst ner.

Ett annat råd är att formatera hårddisken, ta bort alla partitioner, formatera, skapa 2 nya partitioner, installera om win XP, när det är gjort

Uppdatera sedan till Windows 10.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-01-10 at 11:02, X-Men sade:

Jag skall kolla senare idag vad jag har i min dator. För ett par år sedan klonade jag en stor disk med Windows till en mindre disk och fick allt att fungera från start. 
Programmet jag använde gav mig möjligheter till att bestämma hur stora partitionerna skall vara innan kloningen påbörjades. Enda kravet var att den större disken inte hade mer upptaget än vad som fick plats på den mindre.

Igår använde jag inte min dator men jag startar upp den senare idag, kanske framåt kvällen, och kollar vad jag har.

Har du en D12D På bot uppen.

I så fall starta om datorn tryck F2 gå sedan till Välj Bot välj då D12D som nummer 1, flytta upp den med hjälp av pilarna, tryck sedan spara och Exit , datorn startar om tryck då ner D12D, välj där sedan reparera hårddisk utan att förlora data.

Det lagar kluster, eller flyttar dom längst ner.

Uppdatera sedan till Windows 10.

Redigerad av Dick
Stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...