Gå till innehåll

Klona en större disk till en mindre?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Nej, det låter sig kanske inte göras men..

Har en bärbar dator. I den en konventionell disk på 160 GB. Windows XP och LMDE 6 är installerade på denna.
Datorn är en.. extradator, typ, och behövs egentligen inte. Halvan med XP behövs inte heller, finns bara som kuriosa. LMDE 6 på den andra halvan behövs egentligen inte heller, jag kan installera om eller installera annat. Någon form av backup behöver därför inte finnas med i tankebanan.

Ja den, tankebanan, är att ersätta HDD,n med den i princip billigaste SSD,n jag kan hitta. Den lär då troligen vara på 128 GB. Alltså mindre än HDD,s 160.

I första hand har jag tänkt använda Clonezilla (som jag vet är bra) och då som en sk. Live-USB. Den nya disken ansluter jag med en adapter. Ja eller tvärtom då att den nya monteras i datorn och den gamla i adaptern. Jag har INTE läst dokumentation/hjälp angående Clonezilla, vänder mig hit i stället. Fortsatt tankebana är då att minska någon partition så att båda partitionerna ryms, med marginal, inom de 128 som SSD, är på.

OM det fungerar, hur går jag då tillväga för att jag kan boota upp med den nya disken?

Eller om det fungerar enklare (lättare att förklara) om jag använder en (gratis) mjukvara för Windows? Jag kan ansluta både HDD & SDD via adapter till min jobbardator.

ksnip_20240109-215000.png

Redigerad av Mikael63
bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del SSD-tillverkare har program för att flytta (klona) en hårddisk till en mindre SSD, t ex Samsung har sin Data Migration men den fungerar bara om SSD är från Samsung se sidan https://forums.tomshardware.com/threads/can-i-clone-windows-10-hdd-to-a-smaller-ssd.3681095/ som även har en länk till motsvarande från Kingston. Däremot tror jag att Macrium Reflect som föreslås där inte längre finns i en gratisversion.

Sidan https://www.diskgenius.com/how-to/clone-hard-drive-to-smaller-ssd.php Guide 2 visar hur man använder Disk Genius för att flytta Windows till en mindre SSD.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla senare idag vad jag har i min dator. För ett par år sedan klonade jag en stor disk med Windows till en mindre disk och fick allt att fungera från start. 
Programmet jag använde gav mig möjligheter till att bestämma hur stora partitionerna skall vara innan kloningen påbörjades. Enda kravet var att den större disken inte hade mer upptaget än vad som fick plats på den mindre.

Igår använde jag inte min dator men jag startar upp den senare idag, kanske framåt kvällen, och kollar vad jag har.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Guide 2" verkar avse Windows 10/11. Jag har Windows XP och Linux där det är Grub som är starthanterare för båda operativen.

OBS! Det är inte superviktigt och jag har inte ännu skaffat någon SSD. Jag ser det mer som "utbildning", om det går smidigt att lösa.
 

Jag har en annan disk som skulle kunna simulera SSD,n men den disken är större.
Kanske bara skapa en avbildsfil av (de krympta) partitionerna och återställa?

Eftersom det är en tidsödande procedur vill jag inte bara testa på måfå, om någon metod är dömd att misslyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

"Guide 2" verkar avse Windows 10/11. Jag har Windows XP och Linux där det är Grub som är starthanterare för båda operativen.

Har ingen komplett instruktion men några kommentarer som eventuellt är till nytta.

Har inte läst så noga vad DiskGenius "migrate" innebär, och klona ser jag som att direkt kopiera från en disk till en annan. Jag skapar image-filer (partion-/diskavbildningar), för backup för att kunna ersätta en kraschad disk, eller kraschat OS, och fungerar då också för ett utbyte (oavsett en krasch). Tar alltid med systempartitionen (eller motsvarande beroende på BIOS/UEFI, m m) tillsammans med partionen för OS:et och då bör det fungera oavsett vilka operativsystem och eventuellt multibootsystem som finns på disken (rätta mig om jag har fel). Eventuellt får någon startordning i BIOS/UEFI ändras om ny disk har andra anslutningar på moderkortet än vad den tidigare hade.

Vid återställning ska det gå att göra till mindre diskar, förutsatt att de räcker för använt utrymme på en större disk, förutsatt att avbildningen inte görs sektor-till-sektor.

Jag använder Acronis True Image och startar från bootbart media, dels för att slippa ha Windows igång vid avbildningen men är bra att ha sådan klar för enklare återställning. Detta oavsett utbytt disk eller endast återställning av kraschat OS.

Från en av datorerna.
image.png.6d73377317e45ba77c9392a836324fc3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har Windows XP på disken kan du starta datorn från den disken.
Använd Windows avbildsfunktion. Den skapar en avbild av hela disken men inte större än vad som finns på disken. Windows avbildningsprogram fungerar fint i Windows XP. 
Vid återbetalning kommer Windows att skapa en ny disk där partitionerna blir anpassade efter den nya disken. 
Se bara till att ha en skiva med Reparationsfunktionen för Windows XP. Du behöver den för att återskapa avbilden på nya disken.

Det är möjligt att det kan fungera med en USB-enhet med Windows XP på. Inget jag testat men väl skiva.

Återkommer ikväll när jag har kikat i min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag på att kika på vad jag har. Under tiden kanske du kan se på denna länk om du kan använda programmet.
Det är Aomei Backupper Professional, som skall fungera i Windowsversioner från XP fram till 11. Just Proversionen skall klara av att klona en systemdisk från en större disk till en mindre.

Vad jag kan se är det hela legalt. Du hämtar mjukvaran på den är sidan:

https://www2.aomeisoftware.com/download/adb/ABProTrial.exe

Här hämtar du licensnyckel:

https://giveaway.tickcoupon.com/aomei-backupper-professional-key-free/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ännu ett program som jag har licens för och som jag kan hitta på nätet där det delas ut licens. Det heter DoYourClone och även det skall, i registrerad version, kunna klona en systemdisk från en större till en mindre disk så länge innehållet på den större disken inte är större än vad som får plats på den mindre.

Stöd för Windows XP ser det inte ut att finnas men väl från Windows Vista och framåt.

Här hämtas mjukvaran:

https://www.doyourdata.com/trial/DoYourCloneTrial.exe

Här finns licensen:

https://giveaway.tickcoupon.com/doyourclone-for-windows-free-key/

Här finns information om hur man använder programmet:

https://www.doyourdata.com/online-help/disk-clone-for-windows-user-guide.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63:

Jag har en licens för Macrorit Partition Expert Pro från oktober 2022 som jag inte använder. Filversionen är 6.1.2.0 enligt Windows och Egenskaper för installationsfilen.
Om programmet verkar intressant, skicka ett PM så ser vi vad vi kan göra. Den är legal så inga konstigheter här.
Du kan läsa om programmet här (version 8 visserligen):

https://macrorit.com/partition-magic-manager/professional-edition.html

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan förstå skall det inte spela roll om du har två operativsystem på en disk. Klonas disken bör klonen bli en kopia av källan och således fungera på samma sätt.

Vad gällande Macrorit och de andra nämnda diskprogrammen, inklusive Acronis som ChristerE nämner, behöver man inte krympa någon partition innan kloning görs. Detta gäller för Pro-versionen av de program som finns som Pro. Det räcker med att det som finns på källdisken inte tar upp mer plats än vad måldisken klarar. Krympning av partitioner skall således inte vara nödvändigt utan programmen ser till att partitionerna på måldisken blir som du önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående krympning av partitionen tänkte jag att jag ka ha detta klart. Av det lediga utrymmet kan jag skapa en till partition så att de tillsammans blir större än måldisken, om jag väljer alla partitioner.

On 2024-01-10 at 17:57, X-Men sade:

Aomei Backupper Professional

Aomei skulle vara den naturliga starten för mig om jag letar en Windowsmjukvara då jag har haft stor nytta av just Aomei vid tidigare tillfällen.

Testade detta och valde då att klona partition för partition. Det gick mycket bra men som jag trodde så bootar inte datorn upp med den disken, grub är inte komplett.

Med hjälp av Rescatux fixades den biten väldigt enkelt men när jag väljer att starta XP startar datorn om och det även om jag väljer felsäkert läge med kommandotolk. LMDE 6 startar dock upp.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klonade varje partition för sig skulle jag föreslå att du klonar hela disken på ett bräde. 
Eventuellt skapar du en avbild av källdisken och lägger över den på måldisken. Då blir alla startsektorer identiska på båda diskarna.

Uppenbarligen saknar XP startsektorer för att komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klona disk till disk torde ju gå nu när målet är en annan HDD, som är större, som test.
Tanken var att kunna klona till en SSD som är mindre än källan.

Jag testar disk till disk och fungerar det kan jag vända på steken, då blir den "gamla" disken testdisk, av mindre storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer. Men som jag skrivit i ett tidigare inlägg har jag klonat en större disk till en mindre för några få år sedan. Visserligen med enbart Windows på men det fungerade klockrent. Vid kloningen fick jag förfrågan om hur jag ville fördela storleken på partitionerna innan kloningen startade. Det kan också var så att jag använde funktionen avbild vid det tillfället.

Disken som skulle klonas var på 500GB och en HDD medan disken som skulle ha det var på 250GB och en SSD av fabrikatet Kingston. Den större disken användes efter kloning som lagringsdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag testar disk till disk

(Med Aomei) Nej det blev samma nedslående resultat. Dock hade jag inte valt alternativet sector by sector vilket jag nu testar men då med "DoYourClone".

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag kört en kloning "sector by sector" med DoYourClone. Denna gång bootar datorn, Grub kom med. Är övertygad om att Aomei - med sector by sector - också klarat det. (Jag gissar att det är dd som körs i bakgrunden oavsett namn på mjukvaran...)

XP startar dock inte och här får jag ett felmeddelande som jag tolkar som att XP inte känner igen serienumret på disken, Förmodligen är det samma orsak till varför inte XP startat vid de andra kloningsförsöken ovan. Gissningsvis kommer XP att bråka oavsett mjukvara och oavsett hårdvara.

FEL AV MIG!

Felmeddelandet kom från Grub. Efter att ha uppdaterat Grub får jag inte det felmeddelandet men XP startar inte ändå...

 

Redigerad av Mikael63
förhastade slutsatser
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, X-Men sade:

Det är sannolikt något fel på startsektorerna för Windows XP.

Tror inte det. Dels är det Grub som hanterar boot av datorn. Dels skulle väl inte XP ens försöka laddas då? Man ser XP-loggan och den vågräta stapeln som börjar "ladda", jag kan med F8 komma åt olika alternativ för start.

Med Rescatux kan jag förutom att återinstallera Grub även fixa Windows/MBR. Det har jag gjort vid tidigare försök och det resulterar i att datorn bootar direkt med XP men sedan startar det om. Jag skulle säga att det är en BSOD fast den inte stannar just där, jag hinner, knappt, läsa en text att något gick fel: "Ett fel uppstod..."

Att reparera Windows XP med en skiva kan ju kanske gå men hela tanken med denna tråd är att man inte ska behöva göra just det. Jag har kanske ingen fungerande skiva och jag har kanske ingen fungerade cd-läsare och det är (skulle kunna vara) anledningen till frågeställningen.

Hade jag en skiva (jo, nu HAR jag det) skulle det gå snabbare att slänga in den nya disken, installera XP, Installera Linux. Klart.
XP har inga egna installerade program eller dokument och inställningar. Linux nästan samma sak.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det fungerar med Linux och Grub vid kloning. Jag har bara klonat Windows och det har fungerat för mig. Du har en skiva med Windows XP, skriver du. Är den versionen inkluderande SP3 eller är det något du installerar i efterhand? Windows XP finns inte med SP3 integrerade från Microsoft utan det är något man kan göra själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kloning sektorvis innebär (väl?) att det blir en exakt kopia. Det måste vara XP som inte hanterar att disken är större även om partitionen är lika stor.

Mina cd,s är i en låda någonstans och jag har ISO,s på några diskar. Ingen koll på vilken SP det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kloning sektor för sektor är inte lämplig när måldisken är mindre än källdisken. Kloningen kommer att sakna sektorer på måldisken, som finns på källdisken. De sektorer som saknas tror jag inte du kan styra över. Mig veterligen känner jag inte till något program som klonar sektor för sektor där användaren får bestämma vilka sektorer på källdisken som inte skall tas med till måldisken. Det spelar i det här fallet ingen roll om innehållet på källdisken är lika med eller mindre än storleken på måldisken. 

Det här kan vara orsaken till att Windows XP inte startar, det saknas delar för XP på måldisken då måldisken inte får allt som XP behöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...