Gå till innehåll

Göra systemavbild med programmet Rescuezilla som startas med ett usb minne?


Vinterfiskaren
Gå till lösning Löst av IT doktorn,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Visar resultat för 'Rescuezilla'. - alltomwindows.se

Jag gjorde idag den 29 Januari 2024 en systemavbild av hårddisken som innehåller Operativsystemen Windows10, Windows11 och Zorin Os Lite med programmet Rescuezilla rescuezilla-2.4.2-64bit.jammy som man har på ett usb minne. Det går också att starta Rescuezilla om man har bränt ISO filen till en DVD skiva.

Det gick att välja svenska i menyn och jag tyckte det var lätt att göra en systemavbild med programmet. Allt såg så tydligt ut, steg för steg när jag gjorde systemavbilden i Rescuezilla.

Det gick till och med att klicka på Print Screen tangenten och få en skärmbild om man ville ha det av något speciell del av processen. Tyvärr var det svårare att spara bilden dit jag ville ha den så jag la den på Rescuezilla skrivbordet och när systemavbilden var klar så kunde jag kopiera skärmbilden till valfri plats i datorn från Rescuezilla skrivbordet.

Rescuezilla verkar vara ett bra program för att göra systemavbilder av en hårddisk som har både Windows och Linux Operativsystem, samt att återställa Operativsystemen från systemavbilden?

Är det så att detta är ett av de bästa programmen om man vill göra en systemavbild av en hårddisk som har både Windows och Linux Operativsystem?

Jag har bara gjort en systemavbild med programmet.

Jag har inte försökt återställa en systemavbild med Rescuezilla.

Skrmbild_2024-01-29_12-26-21.thumb.jpg.0c0dc21f963776dd648a02745567ac08.jpg

Redigerad av Vinterfiskaren
Skrev till. Det går också att starta Rescuezilla om man har bränt ISO filen till en DVD skiva.
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Detta är ett bra program och fungerar perfekt för Windows och Linux. Fördelen är att man slipper installera ett backup program. Kör själv detta med flera operativsystem i 2 datorer. Återställningarna är perfekt. Använder även Macrium Reflect sen många år, finns en gratis version här https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free_edition.html

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev ivrig på att testa gratis programmet Rescuezilla 2.4.2 (64 bit) lite mera.

Nu så har jag i en annan gammal stationär dator med programmet Rescuezilla gjort en systemavbildning av en hårddisk där det finns två Windows och ett Linux Operativsystem.

Det gick bra även denna gång att göra systemavbildningen med programmet Rescuezilla.

Denna gång så provade jag att återställa hårddiskens Operativsystem med Rescuezilla från systemavbildningen och det gick bra.

Datorn som jag gjorde detta i är en gammal Dell Precision WorkStation 470 som bara har 4 GB ramminne DDR2, BIOS från år 2005.

När systemavbildningen gjordes med Rescuezilla i denna gamla Dell 470 datorn så snurrade de två processorfläktarna hela tiden med ett rejält högt varvtal så jag trodde nästan att datorn skulle gå sönder, men allt gick bra.

Lite irriterande att programmet släcker ner skärmen efter cirka 10 minuter så man måste röra datormusen för att få fram bilden på skärmen igen. Jag hittade ingenstans i Rescuezilla inställningarna där man kan stänga av skärmsläckaren.

När man ska göra en systemavbildning i Rescuezilla så ska man klicka på Säkerhetskopiering. När man ska återställa Operativsystemen från en systemavbildning så ska man klicka på Återställ.

Är man osäker på vad hårddiskarna heter vid återställning med mera så kan man högerklicka på Gparted ikonen som finns på Rescuezilla skrivbordet och välja Öppna.

I Gparted under Visa klickar man på Enhetsinformation för att få fram vad hårddiskarna heter.

I denna Dell 470 dator så heter hårddisken som Operativsystemen är på Toshiba enligt Gparted. Se eventuella bilder.

Tack Mikael63 och Tack IT doktorn för att ni har skrivit om Rescuezilla i tidigare ämnen, trådar här på forumet. Jag börjar tro på att gratis programmet Rescuezilla är ett riktigt bra och lättanvänt program vid skapande av systemavbildningar och återställningar av systemavbildningar om man har både Windows och Linux på en hårddisk.

1-Rescuezilla-Skerhetskopiering.thumb.jpg.eb4e8b4384a7fe99ed627f35cbc0f1c3.jpg

2-GParted.thumb.jpg.4d6c8ea3f1492f666662562ab27fbedb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd. Jag använder Rescuezilla till några laptops och lägger backup på ett 256GB micro SD-kort i datorn.

Dock använder jag Macrium Reflect för daglig backup i mina arbets datorer, dels snabbare än Rescuezilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

När jag idag startade Rescuezilla med ett usb minne på i en av mina datorer så behövde jag välja Grafisk Reserv för att få Rescuezilla att starta och visa sig.

Jag är ändå fortfarande mycket nöjd med programmet Rescuezilla.

DSC00654.thumb.JPG.dada7af90018a0affe86ad1943fd993c.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade detta igår, med alternativet "Säkerhetskopiering". Trodde jag endast markerade systempartitionen men alla tre hade tagits med. Lite konstig hjälptext i det läget tyckte jag. "Är du osäker - lämna alla". Då blir det ju inget att säkerhetskopiera?

Innehållet på disken var ca 46,6 GB. Detta komprimerades till 14,6 GB och tog 47,8 minuter.

Med Timeshift (Linuxmiljö) tog en körning denna gång 27 minuter och använt utrymme 3,4 GB. Detta är en inkrementell backup och Home är inte inkluderat. Jag hanterar Home vid sidan om, vanlig filkopiering, alternativt via "Verktyg för säkerhetskopiering" som finns i Linux Mint.

Skulle jag återställa rescue-kopian om ett halvår skulle alla nya och ändrade egna filer vara förlorade.
Ska man använda Rescuezilla för säkerhetskopiering av systemet bör man ha Home på en egen partition som exkluderas från körningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Rescuezilla mycket, men jag har ju bara använt programmet till att göra systemavbildningar i mindre än ett halvt år så det kanske är för tidigt för mig att uttala mig tvärsäkert om detta.

Jag gör systemavbildningar med Rescuezilla av hela hårddisken med alla Operativsystemen både Windows och Linux, alla partitioner på hårddisken.

Tror att det enda jag väljer är vilken disk som jag vill Säkerhetskopiera och var jag vill placera Systemavbildningen, Säkerhetskopian, i övrigt klickar jag bara på nästa hela tiden och stänger ner Rescuezilla när systemavbildningen är klar om jag minns allt rätt.

Om jag minns rätt så har jag vid två tillfällen i två olika datorer återställt datorerna med en systemavbildning gjorda av Rescuezilla och detta har fungerat klockrent bägge gångerna för mig om jag minns rätt.

Rescuezilla är det enda program som jag i dagsläget använder till att göra systemavbildningar med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mikael63 sade:

Innehållet på disken var ca 46,6 GB. Detta komprimerades till 14,6 GB och tog 47,8 minuter.

Jag upplever att med en gammal dator så tar det betydligt längre tid att göra en systemavbild med Rescuezilla än vad det tar att göra en systemavbild med Rescuezilla i en lite nyare snabbare dator.

Senast jag gjorde en systemavbild i en av mina Dell Precision WorkStation 470 datorer som har BIOS från år 2005, två stycken processorer, Intel(R) Xeon(TM) CPU 3.40GHz Irwindale och 4 GB ramminne DDR2 400 MHz Max Bandwidth PC2-3200 (200 MHz) så tog det ungefär 55 minuter att göra en systemavbildning och då var ungefär 63GB använt av utrymmet om jag räknat rätt på de åtta partitionerna som Rescuezilla avbildade.

Hastigheten blir då omkring 1,14 GB per minut om mobiltelefonen räknar rätt.

Denna Dell 470 går relativt lugnt när Rescuezilla gör en systemavbild.

I en annan av mina Dell 470 datorer så snurrar processor fläktarna på maxvarv i stort hela tiden som Rescuezilla gör systemavbilden och ändå är datorerna i stort identiska med varandra.

I min HP EliteDesk 800 G2 SFF så gör Reszuezilla en systemavbild betydligt snabbare än i mina Dell 470 datorer.

I HP EliteDesk 800 G2 SFF så sitter det en SSD disk och det är denna disk som avbildas, vet inte om det påverkar avbildningshastigheten? Rescuezilla körs ju från ett usb minne så jag vet därför inte om Recsuezilla avbildar en SSD disk snabbare än en mekanisk disk?

HP EliteDesk 800 G2 SFF har BIOS från år 2022, en processor Intel Core i5 6500 @ 3.20GHz Skylake, 32 GB DDR4 2400 MHz Max Bandbredd DDR4-2132 (1066 MHz).

Senast jag gjorde en systemavbild med Rescuezilla i HP EliteDesk 800 G2 SFF så tog det cirka 22 minuter att göra en systemavbildning och då var det ungefär 130 GB använt av utrymmet på de tio partitionerna som Rescuezilla avbildade.

Hastigheten blir då cirka 6 GB per minut om mobiltelefonen räknar rätt.

Dell 470 har bara usb2, I HP EliteDesk 800 G2 SFF har ett antal usb3 påverkar detta avbildningsfarten?

Alltså Dell 470 avbildningsfart cirka 1,14 GB per minut med Rescuezilla

HP EliteDesk 800 G2 SFF avbildningsfart cirka 6 GB per minut med Rescuezilla.

I HP datorn så avbildar Rescuezilla mer än fem gånger snabbare än i Dell datorn.

Skrmbild_2024-04-07_19-36-34.thumb.png.e0d1c2c5a25cfd693e92f5dea29f2cc4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Går betydligt snabbare med en ssd-disk kontra mekanisk disk. Har man mycket musik, bilder etc. på diskarna tar det lång tid. Jag gör manuell backup varje dag på C resp Linux. Kolla även upp dowload mappen du har i Windows och håll den tom, många personer har den propp😇full

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...